Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høyde under hattehylle

Startet av TR, søndag 27. september 2015, klokken 11:50

« forrige - neste »

slumberjack

Vokste opp med en Toyota med kronisk "plastlukt" ( i årevis) som liten, ble utrolig ofte kvalm av å komme inn i bilen og bare kjenne lukta, men etter en stund var man enten vant til det eller lukta var ventilert bort. Var ikke gammel nok til å tenke over om dette kom mer om sommer og av stolsteik og lignende.

Trustno1

Sitat fra: TR på mandag 31. august 2015, klokken 09:37
Jeg tror ikke foliehatt hjelper, hel kappe er nok i så fall tingen :)

Jeg ser at denne tråden er å legge hodet på hoggestabben angående kjørestil og at det innbys til spøk og moro. Men det er et reelt problem. Jeg må finne ut av det, eller bytte bil... I helgen klemte jeg familien inn i Mini'n og dro på langtur helt uten bilsyke-problemer.

Når det gjelder kjørestil/disposisjon av krefter så tror jeg ikke det er problemet. Det er jo ikke sånn at jeg VIL ha baksetet fullt av spy og klemmer på når de begynner å bli hvite i ansiktet. Dessuten sparer jeg ganske ofte på kreftene for å komme frem... og tilbake.

Low regen og av med range mode skal jeg prøve litt fremover. Støy/romling fra bakluke som blir foreslått har jeg ikke merket noe til, men skal sjekke nærmere. Jeg har for øvrig standard fjæring, har hatt noen biler med luftfjæring har tenkt at de er mer bilsyke-fremkallende..

Man skal ikke undervurdere placeboeffekten når det gjelder bilsyke. Om man først har tilfeldigvis blitt bilsyk en gang og mistenker at det kan være bilen, så skal det ikke mye til for at man blir kvalm igjen bare ved å tenke på det.

Har du testet å ha med deg andre passasjerer som ikke kjenner til problemet i bilen din? Er greit å gjøre noen blindtester i slike tilfeller.

Ellers foreslår jeg også at du kan teste å lufte bilen skikkelig med alle vinduer og takluke åpen før neste kjøretur for å se om det kan være noe med inneklimaet i bilen som forårsaker det.

Enda ett tips er å prøve å slå av eller på ionizeren til klimaanlegget. Det kan være enklete personer som er følsomme for denne funksjonen.
Denne funksjonen er kun på nyere biler, tror den kom på biler rundt midten av 2014

flux

Om du bruker adaptive cruise control kan du kanskje forsøke uten, min erfaring er at den ikke er "smooth" nok og at den holder fartsgrensen så nøyaktig at det fører til en kontinuerlig smårykkete kjøring. Folk har kanskje litt forskjellig følsomhet for slike bevegelser.

Ipadjove

Om det er placebo eller ei... Om du har prøvd 'alt', ville jeg også prøvd en ledning mellom bil og asfalten. Forstår ikke hvordan det skal fungere, men da jeg var liten ble jeg ofte bilsyk. Pappa kjøpte en gummireim med metalltråder i, og monterte under bilen. Da ble det bedre. Kanskje placebo men det hjalp ivertfall :) Senere begyndte jeg å bli dårlig igjen... Det var jo rart, vi hadde jo reim under bilen..... Ja, den var da slitt. Den hadde flere skruehull så det var bare å justere den litt ned, så vart det bedre. Placebo sikkert :) Broren min bruker selv en helt vanlig ledning som bare er festet enkelt. Med positive erfaringer. Jeg har ingen unger å teste det ut på, hadde vert gøy å testa skikkelig :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA