Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høyde under hattehylle

Startet av TR, søndag 27. september 2015, klokken 11:50

« forrige - neste »

Epleskreller

Barna mine har enda ikke blitt dårlig i Model S, men i andre biler.  Hadde en passasjer som sa han hadde sittet på med en sjåfør (eldre herremann) på en lengre tur i Model S, de opplevde det som ubehagelig siden sjåføren hadde problemer med å disponere kreftene.. Mye rykk og napp. Tipper regen low og fokus på jevn kjøring vil hjelpe. Alternativt er det noe i ventilasjonen??
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 18:59
Kanskje bjørn kan legge ut en youtube video der han tester foliehatt vs jordingskabel :). ....*holdemasken*
Smør gjerne inn hatten med aloe vera for å forsterke effekten. Har hørt at det hjelper mot ALT  :D

Teslanewbie

Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?

Bilsyke hos meg også men det ble mye bedre etter at jeg valgte LOW REGEN .

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mandresen

Her i huset opplever vi det motsatte, kone og et av barna blir lett bilsyke.
Med Tesla'en kan kona lese bok etter bok mens vi kjører, barna ser på film og etter 8400km rundt i Europa har det ikke vært et tilfelle, helt utrolig.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på fredag 28. august 2015, klokken 19:24
Barna mine har enda ikke blitt dårlig i Model S, men i andre biler.  Hadde en passasjer som sa han hadde sittet på med en sjåfør (eldre herremann) på en lengre tur i Model S, de opplevde det som ubehagelig siden sjåføren hadde problemer med å disponere kreftene.. Mye rykk og napp. Tipper regen low og fokus på jevn kjøring vil hjelpe. Alternativt er det noe i ventilasjonen??

Ikke uventet. Mange sjåfører merker ikke at de kjører ubehagelig fordi de selv er sjåfør. Når man er sjåfør oppleves ikke akselerasjon/brems/svinger likt som når man er passasjer.
Model s og andre elbiler krever en pedalsensitivitet av en helt annen klasse enn fossilbil.

Men når mannfolk flest tror de er bedre sjåfører enn snittet spørs det om de er villige til å lære seg noe nytt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Hender mine barn blir bilsyke, i Tesla og i andre biler, med alle slags sjaafoerer. De kjoerer lite bil og er derfor ikke saa vandt med bilkjoering. Stort sett langkjoering i ny og ne. Jeg og min kone ble begge bilsyke som barn. Svingete veger vaerst.

Mao. veldig mange faktorer som spiller inn, saa blir for enkelt aa skylde paa kun bil eller sjaafoer.

Dag A.

Eldste sønnen min blir ganske lett bilsyk, og har blitt det en gang i TMS.

Da var bilen helt ny, og hadde en ganske intens "nybil lukt", og ungene insisterte på å sitte bakerst.
Ga ham litt luft og satt han forran så var problemet løst.

Ellers så er det et gammelt indianertriks å unngå lesing/IPAD/fikling med mobil etc for de som blir lett bilsyke.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

flux

Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.
Bruker du range mode?
Jeg merker at klimaanlegget virker å bruke noe omluft eller veldig svak ventilering om en bruker automatisk instilling i range mode. (Auto eco)

Jeg ser og i min bil at luftanlegget i std auto mode ofte velger kun luft mot gulv når det står i auto. Dersom jeg har mye folk i bilen pleier jeg å manuellt justere opp viften til 5 eller 6 samt å velge luft mot senter, vindu og gulv.




cairnz

Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?
Ta med deg familien i en annen Model S.
La en annen kjøre dere litt rundt i deres Model S.

Se om noe endrer seg.
Elbilist

petersv

Sitat fra: cairnz på søndag 30. august 2015, klokken 02:14
Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?
Ta med deg familien i en annen Model S.
La en annen kjøre dere litt rundt i deres Model S.

Se om noe endrer seg.

Da må man kjøre samme ruta, spise det samme til frokost, etc., etc. ;) Tror det er vanskelig å trekke noen enkel konklusjon av en liten tur.

Det er ganske høye vinduer på bilen, så det er ikke så lett å se ut, det kan være at høyere barnestoler/puter kan hjelpe litt?

cairnz

Sitat fra: petersv på søndag 30. august 2015, klokken 07:58
Sitat fra: cairnz på søndag 30. august 2015, klokken 02:14
Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?
Ta med deg familien i en annen Model S.
La en annen kjøre dere litt rundt i deres Model S.

Se om noe endrer seg.

Da må man kjøre samme ruta, spise det samme til frokost, etc., etc. ;) Tror det er vanskelig å trekke noen enkel konklusjon av en liten tur.

Det er ganske høye vinduer på bilen, så det er ikke så lett å se ut, det kan være at høyere barnestoler/puter kan hjelpe litt?
Nja, ut fra slik han ordla seg så virker det som at de blir bilsyke uansett hvor og når de kjører, så det tror jeg ikke vil bety så mye om hvor man kjører og hva man spiser.

Elbilist

Fush

Kjørte aktivt hjemover her om dagen (581wh/km over ca 11km smal, svingete landevei) og ble for første gang i hele mitt liv bilsyk - som SJÅFØR av bilen.

Måtte stoppe ved siden av veien og sveive ned vinduene i 5-10 minutter så kvalmen ga seg!
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

cairnz

Sitat fra: Fush på mandag 31. august 2015, klokken 00:52
Kjørte aktivt hjemover her om dagen (581wh/km over ca 11km smal, svingete landevei) og ble for første gang i hele mitt liv bilsyk - som SJÅFØR av bilen.

Måtte stoppe ved siden av veien og sveive ned vinduene i 5-10 minutter så kvalmen ga seg!
Høres veldig merkelig ut. Men nå er 581Wh/km ganske "stødig" forbruk hvis du ikke har noe stigning i distansen.
Elbilist

TR

Jeg tror ikke foliehatt hjelper, hel kappe er nok i så fall tingen :)

Jeg ser at denne tråden er å legge hodet på hoggestabben angående kjørestil og at det innbys til spøk og moro. Men det er et reelt problem. Jeg må finne ut av det, eller bytte bil... I helgen klemte jeg familien inn i Mini'n og dro på langtur helt uten bilsyke-problemer.

Når det gjelder kjørestil/disposisjon av krefter så tror jeg ikke det er problemet. Det er jo ikke sånn at jeg VIL ha baksetet fullt av spy og klemmer på når de begynner å bli hvite i ansiktet. Dessuten sparer jeg ganske ofte på kreftene for å komme frem... og tilbake.

Low regen og av med range mode skal jeg prøve litt fremover. Støy/romling fra bakluke som blir foreslått har jeg ikke merket noe til, men skal sjekke nærmere. Jeg har for øvrig standard fjæring, har hatt noen biler med luftfjæring har tenkt at de er mer bilsyke-fremkallende..

Isbjørn

Jeg hadde også et problem med bilsyke når bilen var helt ny. Jeg tror det var en kombinasjon av flere årsaker: Jeg mener den hadde en sterk plast eller kjemisk lukt som gjorde meg kvalm. Jeg kjøpte derfor en sånn luktdings som jeg satte i bilen. I tillegg kjørte jeg som regel med litt åpent tak for å få frisk luft inn i bilen. Jeg byttet også fra ganske stillegående Conti dekk til Michelin, som lager mer støy. Da var det ikke lenger misforhold mellom det inntrykket at bilen kjørte men at man ikke hadde noe kjørelyd. Etter 3-4 uker var problemet borte hos meg.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA