Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Poll: Årlig kjørelengde med elbil.

Startet av gamer73, søndag 27. september 2015, klokken 07:53

« forrige - neste »

gamer73

Sammenlignet med mazda 6 sin regnsensor er sensoren i golfen ganske svak syntes jeg. Joda den virker, men jeg syntes den er treg til å registrere regndråper på vinduet. Det virker spes som den er treg å komem i gang...det går stort sett bra når det regner en del, men regner det lite sliter den.

Hva er deres erfaringer? Er det muligens noe galt med min? Eller er regnsensoren generelt litt i minste laget? som gjør at det skal mye regn til før den virker bra nok?

Det jeg legger merke til er at på mazdaen så dekker den flaten som sensoren sitter i et myye større område på ruten. Dette tror jeg også er inkludert andre senorer der oppe men allikevel...

skoTner

Sensoren er nok en ting, men noe som er enda viktigere for funksjonaliteten til en regnsensor er glasset. En regnsensor vil oppføre seg på ulike måter utefra hva slags glass som er montert. Og enda viktigere, hva slags stand glasset er i.

Et ubehandlet glass (når bilen er ny, bytter frontrute osv) vil være mye mer sær på bruk av regnsensor enn et godt behandlet glass. Hvorfor? Fordi et ubehandlet glass reagerer med H2O molekylet og sprer vannet utover, noe som gjør at større del av glasset har vann på seg. Dette fører til at regnsensoren vil gå unødig mye.

Et god behandlet glass vil gjøre at molekylet har problemer med å binde seg til overflaten, også kalt "beading". Vannet vil ligge som små perler på glasset og gjøre at en mindre del av overflaten blir dekket av vann. Dette gjør at regnsensoren går mer sjeldent.

Så siste faktoren: Et ubehandlet glass tiltrekker seg også forurensning veldig enkelt. Trafikkfilm, skitt og smuss fester seg enkelt over sensoren og gjør at den ikke får gjort jobben sin riktig. Et godt behandlet glass gjør at forurensning ikke fester seg til glasset og gir en konstant riktig bruk av regnsensor.

Men så må jeg legge til:
At en godt behandlet frontrute ikke har behov for å bli "visket" i utgangspunktet. En frontrute som er riktig forseglet vil avstøte vann allerede fra 50-60km/t, og under dette gjøre at vannen "perler" seg så kraftig at sikten er tilstrekkelig uten "visking". Med en godt forseglet frontrute er behovet for bruk av vindusviskere helt borte. Selv har jeg ikke brukt vindusviskere på egen vil i mange år.

Vindusviskere er nemlig det mest skadelige man kan bruke på en frontrute. Slitasjen fra vindusviskere er stor, så ved å unngå bruk vil man ha en frontrute som ser ny og fin ut i lang lang tid (helt til steinsprut kommer, for DET  får man ikke gjort noe med).

Så hva slags behandling? Det finnes mye på markedet, noe bedre enn annet. Mange her har nok forsøkt Rain-X som er enkelt å få tak i. Denne er helt OK og bedre enn ingenting, men har noe kort holdbarhet. Mer profesjonelle produkter som f.eks Nanolex og GTechniq har lengre holdbarhet og avstøter vann en del bedre... men krever også litt mer kompetanse for å påføre helt riktig.
Venter på eGolf

hlun

Nå har jeg ikke mottatt min E-Golf enda, så jeg kan ikke bekrefte at dette stemmer. Men er det ikke slik at man kan stille sensitiviteten på sensoren på samme måte som at man stiller intervalltiden på intervallvisking? Venstre=Mindre sensitiv, Høyre=Mer sensitiv?


(Toppen av bryteren)

Edit: Bilde for referanse.
2016 e-Golf, Pure White, 18" Durban (Levering uke 43/44)

gamer73

Sitat fra: hlun på fredag 28. august 2015, klokken 12:39
Nå har jeg ikke mottatt min E-Golf enda, så jeg kan ikke bekrefte at dette stemmer. Men er det ikke slik at man kan stille sensitiviteten på sensoren på samme måte som at man stiller intervalltiden på intervallvisking? Venstre=Mindre sensitiv, Høyre=Mer sensitiv?

jo..men det fungerer dårlig...i motsetn til i mazdaen hvor innstillingene fungerer perfekt....men det kan jo være noe er galt med min i golfen da ...

gamer73

Sitat fra: skoTner på fredag 28. august 2015, klokken 12:30
Sensoren er nok en ting, men noe som er enda viktigere for funksjonaliteten til en regnsensor er glasset. En regnsensor vil oppføre seg på ulike måter utefra hva slags glass som er montert. Og enda viktigere, hva slags stand glasset er i.

Et ubehandlet glass (når bilen er ny, bytter frontrute osv) vil være mye mer sær på bruk av regnsensor enn et godt behandlet glass. Hvorfor? Fordi et ubehandlet glass reagerer med H2O molekylet og sprer vannet utover, noe som gjør at større del av glasset har vann på seg. Dette fører til at regnsensoren vil gå unødig mye.

Et god behandlet glass vil gjøre at molekylet har problemer med å binde seg til overflaten, også kalt "beading". Vannet vil ligge som små perler på glasset og gjøre at en mindre del av overflaten blir dekket av vann. Dette gjør at regnsensoren går mer sjeldent.

Så siste faktoren: Et ubehandlet glass tiltrekker seg også forurensning veldig enkelt. Trafikkfilm, skitt og smuss fester seg enkelt over sensoren og gjør at den ikke får gjort jobben sin riktig. Et godt behandlet glass gjør at forurensning ikke fester seg til glasset og gir en konstant riktig bruk av regnsensor.

Men så må jeg legge til:
At en godt behandlet frontrute ikke har behov for å bli "visket" i utgangspunktet. En frontrute som er riktig forseglet vil avstøte vann allerede fra 50-60km/t, og under dette gjøre at vannen "perler" seg så kraftig at sikten er tilstrekkelig uten "visking". Med en godt forseglet frontrute er behovet for bruk av vindusviskere helt borte. Selv har jeg ikke brukt vindusviskere på egen vil i mange år.

Vindusviskere er nemlig det mest skadelige man kan bruke på en frontrute. Slitasjen fra vindusviskere er stor, så ved å unngå bruk vil man ha en frontrute som ser ny og fin ut i lang lang tid (helt til steinsprut kommer, for DET  får man ikke gjort noe med).

Så hva slags behandling? Det finnes mye på markedet, noe bedre enn annet. Mange her har nok forsøkt Rain-X som er enkelt å få tak i. Denne er helt OK og bedre enn ingenting, men har noe kort holdbarhet. Mer profesjonelle produkter som f.eks Nanolex og GTechniq har lengre holdbarhet og avstøter vann en del bedre... men krever også litt mer kompetanse for å påføre helt riktig.

jeg bryr meg ikke om slittasje på glasset;) kun om regnsensor virker som den skal;)

emil

Sitat fra: skoTner på fredag 28. august 2015, klokken 12:30
Vindusviskere er nemlig det mest skadelige man kan bruke på en frontrute. Slitasjen fra vindusviskere er stor, så ved å unngå bruk vil man ha en frontrute som ser ny og fin ut i lang lang tid (helt til steinsprut kommer, for DET  får man ikke gjort noe med).

Så hva slags behandling? Det finnes mye på markedet, noe bedre enn annet. Mange her har nok forsøkt Rain-X som er enkelt å få tak i. Denne er helt OK og bedre enn ingenting, men har noe kort holdbarhet.

Nå har vel ting kanskje bedret seg på de siste ~10 årene, men da jeg prøvde Rain-X fungerte det veldig bra i hastigheter på 60-70 og oppover, men i lavere hastigheter måtte jeg bruke vindusviskerene dobbelt så mye som før.

Ellers er min erfaring etter noen hundre tusen km i diverse biler at frontrutene sprekker og må skiftes grunnet stensprut eller lignende lenge før de er blitt slitt av vindusviskere.


Når det gjelder regnsensor foretrekker jeg å styre vindusviskerene på egenhånd og klarer meg veldig fint uten.

np

Funker fint for meg. Heller for sensitiv, av og til. Mye bedre enn en Toyota jeg hadde for noen år siden som hadde vannskrekk. Der var det off, eller MAX hastighet.  ::)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

gamer73

oki hehe..men bilen skal allikevel inn på garantisak pga lyd når jeg svinger max i lave hastigheter....så da kan jeg jo si at jeg syntes regnsensoren funker dårlig også...så kanskje dem bare bytter den uten noe mikkmakk:)

hlun

Sitat fra: np på fredag 28. august 2015, klokken 13:16
Funker fint for meg. Heller for sensitiv, av og til. Mye bedre enn en Toyota jeg hadde for noen år siden som hadde vannskrekk. Der var det off, eller MAX hastighet.  ::)

Det var heller det som var følelsen min på den bilen jeg prøvekjørte, så enten er det varierende kvalitet på sensorene, eller så har vi ulik oppfatning om hvordan en regnsensor bør fungere =)
2016 e-Golf, Pure White, 18" Durban (Levering uke 43/44)

gamer73

Sitat fra: hlun på fredag 28. august 2015, klokken 13:35
Sitat fra: np på fredag 28. august 2015, klokken 13:16
Funker fint for meg. Heller for sensitiv, av og til. Mye bedre enn en Toyota jeg hadde for noen år siden som hadde vannskrekk. Der var det off, eller MAX hastighet.  ::)

Det var heller det som var følelsen min på den bilen jeg prøvekjørte, så enten er det varierende kvalitet på sensorene, eller så har vi ulik oppfatning om hvordan en regnsensor bør fungere =)

dette er også godt mulig...mine andre erfaringer er som sagt fra mazda 6 hvor regnsensoren fungerer bedre enn det jeg hadde klart manuelt;) Nå har jeg aldri prøvd andre biler så jeg vet ikke om mazda er spes god eller oversensitiv etc....men...det skal ikek mange dråpene til før den visker over...men DET vil jo jeg også den SKAL gjøre:)

I golfen er det: Kom igjen da din FITXX!!!...Visk da!!!

skoTner

Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 12:48
jeg bryr meg ikke om slittasje på glasset;) kun om regnsensor virker som den skal;)

De to henger sammen, så bryr du deg om den ene så bryr du deg også om den andre :)

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 13:15
Nå har vel ting kanskje bedret seg på de siste ~10 årene, men da jeg prøvde Rain-X fungerte det veldig bra i hastigheter på 60-70 og oppover, men i lavere hastigheter måtte jeg bruke vindusviskerene dobbelt så mye som før.

Dette er nok en av bakdelene med Rain-X, men også en av bakdelene ved å påføre feil (ved at ruten ikke renses tilstrekkelig FØR bruk av Rain-X).

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 13:15
... måtte jeg bruke vindusviskerene dobbelt så mye som før.

Bruk av vindusviskere er også et relativt tema. Alle har vi forskjellig syn og oppfatning av når det er behov for å bruke vindusviskere. Noen setter vindusviskere på full speed så fort det kommer en eneste dråpe på vinduet. Andre lar være å bruke dem i det hele tatt. Det er avhengig av tilstand på glasset, tilstand på behandling av glass, syn til personen bak rattet og hvor mye nedbør som faktisk daler ned.

Vi er jo alle vokst opp med at mor og far setter på vindusviskere når det kommer fukt og vann på frontruten. Jeg legger merke til mennesker jeg sitter på med, de setter på vindusviskere uten å i det hele tatt tenke seg om. Det er noe som går automatisk med høyrehånden. Tanken, "er det virkelig behov for vindusviskere nå", streifer nok det færreste.

Her et par videoer som viser hvordan en frontrute skal være forseglet. Man ser klart i videoene at behov for vindusviskere her er borte:
https://www.facebook.com/SkotnerAutospa/videos/vb.263911257029821/466887943398817
https://www.facebook.com/SkotnerAutospa/videos/vb.263911257029821/472811272806484

Men for å oppnå denne effekten og dette resultatet er det uhyre viktig at behandlingen gjøres riktig (ref Rain-X diskusjonen over).
Venter på eGolf

hottentott33

#11
Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 12:07
Sammenlignet med mazda 6 sin regnsensor er sensoren i golfen ganske svak syntes jeg. Joda den virker, men jeg syntes den er treg til å registrere regndråper på vinduet. Det virker spes som den er treg å komem i gang...det går stort sett bra når det regner en del, men regner det lite sliter den.

Hva er deres erfaringer? Er det muligens noe galt med min? Eller er regnsensoren generelt litt i minste laget? som gjør at det skal mye regn til før den virker bra nok?

Det jeg legger merke til er at på mazdaen så dekker den flaten som sensoren sitter i et myye større område på ruten. Dette tror jeg også er inkludert andre senorer der oppe men allikevel...

Slik er også min erfaring ETTER bytte av sensor og frontrute. Før bytte så virket den sporadisk, før den etter en stund kuttet helt ut, selv i styrtregn slo den ikke inn. Den nye sensoren fungerer, men jeg er ikke imponert, den slår sent inn selv på den mest følsomme innstillingen og sliter litt i lett regn. Det er mulig jeg fortsatt har feil på sensoren, men siden den slår inn og du også har samme erfaring, så er det kanskje sånn den skal være. Men litt rart at @np sier at samme bil er litt for følsom på regnsensoren.

Regnsensoren på vår C-klasse til 30K kr, fungerer helt ypperlig til sammenligning. Sensoren ser tilsynelatende like stor ut.

Men med e-Golf kan du velge vekk sensoren inne i bilmenyen og få intervall istedenfor, det skal de ha skryt for. Det er den første bilen jeg har sett den muligheten i :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Har nå kjørt 3500 km, men ikke tenkt på at regnsensoren er dårlig. Nå skal det sies at det er kona som kjører bilen til daglig, mens jeg også kjører Mazda 6. Det mest påfallende synes jeg er at originalviskere til Mazda er så mye bedre, faktisk de beste jeg har vært borti! Akkurat der skuffer e-Golfen. De minner mer om Skoda sine, og er helt annerledes enn på A3 (i alle fall forrige generasjon). Skal bytte viskerblader til Bosch Aeroblade, men mistenker at det er selve mekanismen som er for dårlig. Jeg er veldig kresen på dette, og synes viskere skal virke "tunge og dyre", bevege seg jevnt og selvfølgelig etterlate ruten helt uten striper/film.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

ja selve viskerne er også "budget"...mazda sine er konge..bmw sine var også konge (dem beste jeg noensinne har erfart)....

Mulig sensoren i golfen min virker som dem skal...men jeg må alltid hjelpe dem i gang liksom...dette er litt irriterende. Bedre å viske for mye enn for lite mener nå jeg...

I mazdaen er det SVÆR forskjell om jeg stiller sensitiviteten...på golfen har jeg ikke merket NOEN forskjell med å gjøre det samme.

Jeg vil uansett at dem skal være oversensitiv i alle biler jeg kjører:)

SteinarSun

Jeg er godt fornøyd med regnsensoren i Golf'en, den ligger ikke noe tilbake for hverken BMW eller AUDI , og hvis noen ikke er fornøyd, må det enten være innstilling eller feilmontering eller defekt sensor.

Jeg byttet frontrute på en 2014 BMW 328i som jeg hadde, og etter rutebytte, var regnsensoren helt pyton.
Var inne og fikk den kalibrert på nytt, og da fungerte den greit igjen.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA