Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp! trenger råd til valg av pendlerbil

Startet av K, lørdag 26. september 2015, klokken 23:34

« forrige - neste »

K

Jeg har byttet ut min gamle P85 med en 85D, og merket umiddelbart at det er en ekstra summelyd / durelyd som kommer og går på den nye bilen, hørbar stort sett i hastigheter under 50-60 km/t.

Frekvensen (tonen) på lyden varierer, med "kontinuerlige overganger" mellom de 2-3 forskjellige tonene/frekvensene. Tonen/frekvensen er ikke proporsjonal med hastighet eller grad av pådrag. Lyden kan komme umiddelbart ved oppstart, eller den kan være fraværende slik at jeg kun hører den etter en stund. Den kan også forsvinne igjen, så det er ikke alltid jeg hører den selv mot slutten av en kjøretur.

Tok det opp som et punkt da bilen var inne på verksted (Grorud, Oslo nord) sist, og fikk som forklaring at det jeg hører er en kjølepumpe til fremre drive unit, som jeg naturlig nok ikke hadde på P85. Virker som designet, sa de.

Er det andre som har erfaring med dette, og som kan bekrefte det jeg fikk vite på verkstedet, altså at det skal være slik?

Lyden er såpass irriterende (jeg savner den stillheten jeg var vant med fra P85) at dersom det skulle være en temperaturføler eller lignende som ikke virker som den skal så er det viktig for meg å få overbevist Tesla om det for å få det fikset.

Håper på innspill / erfaringer fra andre 85D-eiere!

boppus

Kan ikke påstå jeg har samme lyden, men utfra beskrivelsen din virker det slik.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Tuxedo

Det er ikke A/C du hører, da?  Har du samme lyden hvis du slår av A/C?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Digiman

Har den lyden på min 85D. Det er kompressoren til A/C. Forsvinner så fort du skrur av A/C.
Tipper kompresoren er noe anerledes plassert en tidligere P modell pga motoren foran. Men jeg hører den kun når jeg står stille, så litt uvanlig å høre den i fart.
På en vanlig bil vil forbrenningsmotoren "drukne" lyden fra kompressoren.

Tuxedo

Hvis det er lavt nivå av kjølemedium i systemet, så er A/C-kompressoren meget hørbar selv i fart.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

K

Glemte å skrive at lyden er der uavhengig av om klimaanlegget er på eller av, sorry.

Hvinelyd er kanskje en vel så god beskrivelse av lyden. Hørte litt mer nøye på den nå nettopp, og den øker i frekvens og intensitet hvis man bruker høyrepedalen litt aktivt, selv i lave hastigheter. Når man stopper og holder bremsen inne faller frekvensen gradvis. Når man setter bilen i park faller lyden markant, muligens helt vekk. (Høres fremdeles litt, men det kan være en annen kjølemekanisme som man ikke hører ellers.

Tok lydopptak nå, skal laste de opp om jeg finner ut av hvordan jeg kan få lydfilene over fra iPhonen til Linux-maskinen her.

Ellingsen

Sitat fra: K på fredag 28. august 2015, klokken 14:15
Glemte å skrive at lyden er der uavhengig av om klimaanlegget er på eller av, sorry.

Hvinelyd er kanskje en vel så god beskrivelse av lyden. Hørte litt mer nøye på den nå nettopp, og den øker i frekvens og intensitet hvis man bruker høyrepedalen litt aktivt, selv i lave hastigheter. Når man stopper og holder bremsen inne faller frekvensen gradvis. Når man setter bilen i park faller lyden markant, muligens helt vekk. (Høres fremdeles litt, men det kan være en annen kjølemekanisme som man ikke hører ellers.

Tok lydopptak nå, skal laste de opp om jeg finner ut av hvordan jeg kan få lydfilene over fra iPhonen til Linux-maskinen her.

Så lyden følger ikke fart og påkjenning på motoren i det hele tatt? For min del så har jeg en hvinelyd som virker som den følger omdreininger og fart, men den forsvinner fra tid til annen gjennom omdreiningsspekteret. I utgangspunktet så trodde jeg det rett og slett var summingen fra motoren foran, men da burde den jo være konstant?
Man blir jo lett litt paranoid når man begynner å høre etter lyder.

K

Lyden blir sterkere etter påkjenning på motor (og batteri, det kan jo være batterikjøling også dersom den har fått "ny og sterkere" lyd siden 2013. Men lyden er ikke proporsjonal med fart eller effektuttak, verken i frekvens eller volum.

krl

Jeg har en sånn lyd som beskrives her under superlading. Men har aldri lagt merke til noe ellers.. Riktignok er bilen en S85 uten D.

K

Hm, dersom jeg tar en tur innom en superlader kan jeg jo sjekke om det er samme lyden. Husker ikke lenger akkurat hvordan det hørtes ut på den gamle.

Kanskje det er batterikjølingssystenet som er litt overivrig på den nye Teslaen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA