Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av kjølholdt, lørdag 26. september 2015, klokken 09:01

« forrige - neste »

kjølholdt

Har til stadighet diskusjoner der man påstår at bilen går på kullkraft. Det er vel slik at vi selger vår beholdning av kraft og importerer ca 70 % hvor av mesteparten kommer fra ikke fornybare kilder, men med tysklands satsning på sol og vind kraft vil vi på sikt når kabelen er bygd kunne importere denne. Men hvor stor er andelen av vind og sol kraft som vi importerer i dag??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elbil-1

Norge har netto EXPORT av strøm, så alt forbruk av strøm i norge er fra fornybare kilder.

Europa importerer fornybar strøm fra oss og slår av kullkraften når de bruker ren strøm fra oss.

Rent marginalt kan man vel kanskje si at vi eksporterer ren strøm og muligens får skitten strøm i retur de få gangene vi har netto import av strøm i perioder.

Men året sett over ett, så har Norge netto eksport av strøm.

fws

Hvis du lader bilen din om natten er det en stor sjangs for at strømmen kommer fra utlandet.
Den store fordelen med vannkraft (uten om miljøaspektet) er at det er enkelt å regulere hvor mye strøm som skal produseres. Et gasskraftverk, eller et kullkraftverk, bruker lang tid på å regulere produksjonen. Dette betyr at de overproduserer strøm på natterstid. Derfor er det faktisk bra at vi importerer strøm om natten siden strømmen fra f. eks. Tyskland hadde ellers gått til spille. Så det er faktisk bra at vi importerer.

Men som elbil-1 sier så eksporterer vi mer enn vi importerer. Så vi går i pluss.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

stefse

#3
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 27. august 2015, klokken 14:00
Har til stadighet diskusjoner der man påstår at bilen går på kullkraft. Det er vel slik at vi selger vår beholdning av kraft og importerer ca 70 % hvor av mesteparten kommer fra ikke fornybare kilder, men med tysklands satsning på sol og vind kraft vil vi på sikt når kabelen er bygd kunne importere denne. Men hvor stor er andelen av vind og sol kraft som vi importerer i dag??

Hvor har du hørt dette? Håper det ikke står i media ihvertfall. For de som sier dette farer med ren humbug.
All strøm brukt i norge er produsert av vannkraft med unntak av noen få perioder hvor ikke fornybar kraft står for for 2% av totalen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olatho

Her har du mulighet til å leke deg med tall og perioder og få ut fine oversikter og grafer:
http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

Så langt i 2015 har vi eksportert 13 934 149 MWh og importert 5 208 921 MWh.


stefse

Sitat fra: Olatho på torsdag 27. august 2015, klokken 19:28

Så langt i 2015 har vi eksportert 13 934 149 MWh og importert 5 208 921 MWh.
Mens kraftforbruket i samme periode var 83 080 207 MWh.

Det er stadig populært å snakke om den skitne norske strømmen og hvor fæle elbiler er som kjører på kullkraft.
Jeg vil nesten si det så enkelt at du må skille på virtuell og fysisk kraft. Hvor den virtuelle er oppfunnet av folk som muligens hadde en god intensjon om å redde verden, men som får det hele til å fremstå som, ja vil helst unngå å ta ordet svindel i min munn, men den virtuelle kraften og disse opprinnelsesgarantiene er en slags moderne utgave av avlatsbrev som jeg forbinder med middelalderen.

Jeg vil avstå fra å kommentere ytterligere, menheller sitere Wikipedia:

Avlatshandel[rediger | rediger kilde]
Fordi botsøvelsene kunne være svært strenge, etablerte den katolske kirken en praksis i middelalderen som innebar at syndere kunne gi pengegaver til kirken isteden. Dette utviklet seg i seinmiddelalderen til misbruk og etter hvert handel med avlatsbrev, det vil si skriftlige dokumenter som beviste at vedkommende hadde kjøpt seg fri fra den evige straff for syndene sine. Dette var særlig utbredt i Tyskland, der den mest kjente avlatshandleren var Johann Tetzel. Slik handel ble blant annet brukt til å finansiere byggingen av den nye Peterskirken i Roma. Avlatshandelen i den katolske kirkes lære og praksis var noe av det reformatoren, Martin Luther, reagerte sterkest mot. Etter ca. 1550 har avlatshandel vært forbudt i den romersk-katolske kirken.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Reodor

Ser man bort fra opprinnelsesgarantier og med det ser på "fysisk kraft" mener jeg man kan forklare norsk vannkraft med magasiner i samvirke med det europeiske kraftnettet slik;

1. I Norge produserer vi i et normalår mer kraft enn vi forbruker slik at vi har en netto eksport av ren kraft.

2. Magasinene gjør at vi også kan tilby lagringskapasitet ved å ta imot kraftoverskudd fra Europa som vi senere selger tilbake med fortjeneste. Dette gjør at Europeisk kraft kan produseres mest mulig rasjonelt.

3. Kostnaden ved å produsere fossil elkraft er normalt høyere enn vår vannkraft slik at det nok ikke brennes fossilt med mål om å selge til/lagre i Norge.


Opprinnelsesgarantier må vel i denne sammenhengen sees på som en frivillig subsidiering av fornybar kraft for å øke dennes konkuransekraft målt mot annen kraftproduksjon.






2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Olatho

Dette med strøm er jo helt håpløst å regne på.  Dvs. du kan få akkurat det resultatet du ønsker.  Og den artikkelen er jo fem år gammel, det har skjedd veldig mye med europeisk kraftproduksjon på fem år.

Men generelt er jo det europeiske strømmarkedet en bøtte som alle kraftverk putter strøm ned i, og så bruker alle forbrukere så mye de trenger (eller har råd til).   Hvem som har produsert akkurat den strømmen akkurat du bruker er ikke mulig å si noe om (med mindre du gjør det sjøl).

Opprinnelsesgaranti fungerer hvis _mange_nok_ begynner å kreve det.  For da vil jo ikke de sktine kraftverkene få lov til å putte strøm i bøtta, siden ingen er interessert i å kjøpe strømmen deres.  De er nok mer bevisste på det i f.eks. Tyskland, der det jo har vært, og til dels fortsatt er, ganske stor produksjon av skitten strøm.  I Norge tenker vi at vi har ren vannkraft uansett, så vi gidder ikke betale ekstra for å få noen garantier.  Dermed kan man i teorien si at norsk, ren strøm går til Tyskland, mens tysk, skitten strøm går til Norge.  Fysisk sett skjer det selvsagt ikke sånn.
Men om alle i Norge _også_ hadde kjøpt sertifikater på ren strøm, så ville det kanskje bli penger nok til enda flere vindkraftverk og solenergiverk i Tyskland, og så måtte kanskje et tysk kullkraftverk til stenge.

stefse

Det er jo ikke håpløst å regne på. All overførsel av kraft til utlandet er grunnlag for en fiskal måling som er temmelig nøyaktig.

Hvis man er overtroisk kan man derimot påstå hva som helst; som at jorda er kvadratisk og at elbiler går på (virtuell) kullkraft. Alt etter hvilket syn man vil fronte, og hvilke personlige fordeler man tror det gir. Biskoper i Middelalderen var åpenbart flinke til dette.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olee

Og så selges det opprinnelsesgarantier for langt mer enn det vi har overføringskapasitet til! Hvordan man da er "garantert" å få den rene strømmen er jo et godt spørsmål :)

Olatho

Sitat fra: Olee på søndag 30. august 2015, klokken 09:28
Og så selges det opprinnelsesgarantier for langt mer enn det vi har overføringskapasitet til! Hvordan man da er "garantert" å få den rene strømmen er jo et godt spørsmål :)

Du er (eller skal være) garantert at det produseres så mye fornybar strøm totalt sett, som det selges opprinnelsesgarantier for.

jkirkebo

Sitat fra: Olee på søndag 30. august 2015, klokken 09:28
Og så selges det opprinnelsesgarantier for langt mer enn det vi har overføringskapasitet til! Hvordan man da er "garantert" å få den rene strømmen er jo et godt spørsmål :)

Ved å kjøpe opprinnelsesgarantier er man garantert ren virtuell kraft, ikke ren fysisk kraft ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olee

Sitat fra: Olatho på søndag 30. august 2015, klokken 09:32
Sitat fra: Olee på søndag 30. august 2015, klokken 09:28
Og så selges det opprinnelsesgarantier for langt mer enn det vi har overføringskapasitet til! Hvordan man da er "garantert" å få den rene strømmen er jo et godt spørsmål :)

Du er (eller skal være) garantert at det produseres så mye fornybar strøm totalt sett, som det selges opprinnelsesgarantier for.
Produksjonen er jo ikke noe problem, problemet er jo når alle i Tyskland skal få overført kraften til huset sitt!  :P  700MW kabel til Tyskland i dag er jo ikke allverden.

Olatho

Sitat fra: Olee på søndag 30. august 2015, klokken 09:57
Sitat fra: Olatho på søndag 30. august 2015, klokken 09:32
Sitat fra: Olee på søndag 30. august 2015, klokken 09:28
Og så selges det opprinnelsesgarantier for langt mer enn det vi har overføringskapasitet til! Hvordan man da er "garantert" å få den rene strømmen er jo et godt spørsmål :)

Du er (eller skal være) garantert at det produseres så mye fornybar strøm totalt sett, som det selges opprinnelsesgarantier for.
Produksjonen er jo ikke noe problem, problemet er jo når alle i Tyskland skal få overført kraften til huset sitt!  :P  700MW kabel til Tyskland i dag er jo ikke allverden.

Det er jo produksjonen som er poenget, og som sertifikatene er ment å gjøre noe med.
 
I dag selges det ikke mange nok sertifikater til nordmenn, så derfor kan norske kraftprodusenter selge så mange de vil til Tyskland.  Det totale antall sertifikater tilsvarer norsk _produksjon_, ikke norsk _eksport_.
Om nordmenn også begynner å kjøpe disse sertifikatene, så må tyskerne begynne å produsere (enda) mer miljøvennlig strøm selv, og det vil gå på bekostning av skitten strømproduksjon der.
(Er i alle fall teorien).

Men foreløpig produseres det mer fornybar strøm enn det selges sertifikater for, dermed fungerer jo ikke ordningen helt som tenkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA