Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har en HV boks til Think?

Startet av HHF, torsdag 04. februar 2010, klokken 23:25

« forrige - neste »

HHF

Nå er det ikke nødvendigvis avgjørende for de fleste her inne at det skal være gratis å parkere på Gardermoen, men jeg tenkte det var greit å opplyse om at Europark nå har flyttet plassene for elbiler. De finnes nå på felt 2F innendørs og jeg mener jeg telte til 8 plasser. Nå må vi med andre ord kjøre inn gjennom bommen som alle andre og betale for å stå der. Strøm er gratis.

For meg var det mest frustrerende å komme dit i, som normalt, helt presist timet tid og så finne ut at jeg ikke kunne stå der jeg pleier. Så ble det mildt sagt litt stress - dette tenkte jeg dere andre skulle få slippe gjennom denne advarselen  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

GliX

Det var akkurat litt for sent. Antagelig kunne JEG advart DEG om jeg bare hadde vært tidligere ute. Beklager det ;-)

Jeg ankom Gardermoen på morgenen 8. januar, og da jeg kom tilbake på ettermiddagen 10. januar ble jeg belastet kr. 870,- for parkering i p-hus P10.

Personlig synes jeg dette var en gedigen nedtur. Jeg har flere ganger nytt godt av gratis parkering på plan 4 sammen med leiebilene - senest siste helg i oktober. Det var på det tidspunktet ikke noe oppslag om endringer i ordningen. Allikevel ble plassene stengt 6. desember.

Jeg har i ettertid hatt en epostdialog med Eirik Loftesnes, Regiondirektør Lufthavner i EuroPark, hvor jeg har argumentert for at dette er urimelig. Etter flere runder frem og tilbake må jeg bare innse at slaget er tapt. EuroPark står hardt på at jeg aksepterte å parkere på plasser med betaling da jeg kjørte inn i P10. Jeg mener jeg ikke hadde noe valg, uten lading hadde jeg ikke hatt strøm til å komme meg hjem igjen.

Det er synd at EuroPark i praksis gjør det totalt uinteressant å parkere med elbil på Gardermoen ved å erstatte den billigste og beste tjenesten deres med den dyreste over natten.

--
GliX

elektrolux

Hvordan er det om en kommer med 4 hjuls motorsykkel.

I Stavanger er det fremdeles gratis, og jeg lurer nå på å kjøpe en Tazzari Zero http://www.elbilsalg.info/ bl.a for å kunne parkere gratis på flyplassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Sure penger Gix. Skjønner frustrasjonen din   :(

Elektrolux - jeg tror ikke jeg ville valgt en elbil av noen spesiell type (eller elbil i det hele tatt) basert på dagens kunnskap om gratisparkering eller andre fordeler. Dette landskapet endres fort og så lenge vi snakker om private aktører, har vi lite å stille opp med. Jeg vet dette med elbil og andre biltyper er tema hos parkeringsselskapene og det er jo klart at "gratisparkering" i enhver form vil være et inntektstap som må kompenseres i en eller annen form (plassene vil jo ellers være inntektsbringende sålenge det er snakk om godt belagte P-hus hvor alternativene transportmessig ikke er så mange).

Nå har jeg vært på de nye plassene på Gardermoen og det er ihvertfall en ting som slår meg - dette er ikke et tilbud det ser ut til at elbilistene tar veldig godt imot. Både forrige gang og i dag var elbilplassene totalt tomme når jeg kom (og også når jeg hentet bilen sist). Tidligere var det alltid andre elbiler når jeg kom og faktisk litt for spennende enkelte ganger om man i det hele tatt fikk plass. Sånn sett kan man jo se det som en fordel at det nå koster penger så lenge man ikke må ut med dette av egen lomme ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GliX

Sitat fra: HHF på torsdag 21. januar 2010, klokken 16:16
Nå har jeg vært på de nye plassene på Gardermoen og det er ihvertfall en ting som slår meg - dette er ikke et tilbud det ser ut til at elbilistene tar veldig godt imot. Både forrige gang og i dag var elbilplassene totalt tomme når jeg kom (og også når jeg hentet bilen sist). Tidligere var det alltid andre elbiler når jeg kom og faktisk litt for spennende enkelte ganger om man i det hele tatt fikk plass. Sånn sett kan man jo se det som en fordel at det nå koster penger så lenge man ikke må ut med dette av egen lomme ...

Jeg var også den eneste som stod parkert der, både ved avreise og hjemkomst. 

Har også merket med ved at det på europark.no står at "ladestrøm for tiden er gratis på Oslo Lufthavn". Det kan vel tolkes dithen at de planlegger en løsning der en må betale for strømmen. I så fall er det første gang jeg ser noe lignende, og det er ganske griskt spør du meg.

--
GliX

Griffel

Dersom det var gratis å parkere kunne en vel gjerne betalt for strømmen, men kombinasjonen dyr parkering + dyr strøm lokker vell ikke så mange.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Da kommer de vel til slutt dit de vil: Ingen bruker ladeplassene deres, så det er tydeligvis ikke et behov for dem slik at de kan gjøre plassene om til parkering for vanlige biler, "med god samvittighet".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Ja, det kan godt være de gjør noe slikt etterhvert. Kan igjen rapportere om at jeg var alene på plassene for elbil når jeg hentet bilen i dag igjen. Lurer nok på hvor lenge det kan fortsette slik ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Løsningen i mange tilfelle må være at  P-plasser med lademulighet blir ikke bare til elbiler. Da trengs det mange flere kontakter i P-hus.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på lørdag 23. januar 2010, klokken 00:26
Løsningen i mange tilfelle må være at  P-plasser med lademulighet blir ikke bare til elbiler. Da trengs det mange flere kontakter i P-hus.

Telenor har gjort akkurat det i parkeringshuset sitt på Fornebu.
Utrolig mange av parkeringsplassene har fått strøm, og så er de alle merker "Fortrinnsvis Elbil"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Veldig bra. De må kunne søke om statstøtte for å legge inn flere kontakter og ikke bare forbehold elbiler,
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Det var vel ikke annet å vente!
Vi får være takknemlig for den tiden vi har hatt gratisparkering, og innse at private parkeringsselskaper ikke er beheftet med særlig mye common sense.
2 ganger har jeg opplevd at parkeringsgebyret har vært fremdatert med noen minutter slik at det ble bot selv om bilen ble hentet innen den betalte tid.
Sende klage? Meningsløst. De har alltid "retten" på sin side.
Jeg vurderer å engasjere narkomane i de store byene til å starte en aksjon med å legge på 10 kroner når tiden går ut, bare for å redusere inntekten til de private selskapene.     Så får heller bileierene dele det sparte gebyret med den uoffisielle "parkeringsvakten".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Er også helt enig i at løsningen like gjerne kan bli at man setter opp stikkontakter "overalt" og så dropper å ha egne elbilplasser. I Aker Brygges P-hus er det også slik. Det er mengder av stikkontakter og aldri noe problem å finne en ladeplass. Finnes noen få egne elbilplasser riktignok med låsbare lokk, men jeg har litt vanskelig med å se poenget med disse når de har så mange kontakter andre steder ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hkaspenberg

Sitat fra: hens på lørdag 23. januar 2010, klokken 07:29
...
2 ganger har jeg opplevd at parkeringsgebyret har vært fremdatert med noen minutter slik at det ble bot selv om bilen ble hentet innen den betalte tid.
Sende klage? Meningsløst. De har alltid "retten" på sin side.
...
Det har også hendt meg en gang ved parkeringsplassen nedenfor Stenersensmuseet i Vika. Jeg kom til bilen med 5 minutter igjen på lappen, boten lå der, fremdatert. Vakta holdt på skrive ut en ny lapp på nabobilen så jeg snakket pent til ham og spurte om han hadde riktig klokke? Han reagerte ikke på tiltale i det hele tatt - jeg eksisterte ikke i hans verden. Så jeg betalte "boten", skrev klage og fikk svar fra selskapet at klagen ikke kunne tas tilfølge.  >:(
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA