Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norge går vekk fra kravet om "universielle hurtigladere"

Startet av storform, fredag 25. september 2015, klokken 17:13

« forrige - neste »

storform

Hei!

Har en saltoboks i garasjen og lader på 16A trefase. Det betyr rimelig rask lading. Jeg pleier imidlertid å sette bilen på lading etter jobb. Den lader da et par timer til 80%. Deretter blir den gjerne stående tilkoblet uten å lade til dagen etter. Er dette uheldig? Hadde det vært gunsigere å lade tettere opp mot neste kjøretur, eller er dette uten betydning?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

_Christian

Kortere til på høy batteriprossent er bedre for batteriet, så hvis du bruker schedule charge slik at den er ferdig så tett opp mot avreisetidspunkt, så er nok det bedre. Nå er jo også 80% innafor det som Tesla sier er greit til daglig. Klarer du deg med 70%, så er det bedre.

Muffinman

#2
Med et par timer lading på 11kW får du 100km. Det betyr at du er nede på omkring 55% eller deromkring når du kobler til. Med denne kjørelengden vil du ved å sette limit til 70 ende på 45% når du kommer hjem, og dermed har du nok til uforutsett kjøring om kvelden også. Jeg ville satt limit på 65-70 og satt planlagt ladestart et par timer før avgang om morgenen. Bonus om vinteren er varmt batteri og dermed mindre bruk for batterivarmer (=mindre strømforbruk), samt tilgjengelig regen fra start. For å få mest ut av sistnevnte er faktisk greit at ladingen pågår enda når man drar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA