Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fælge og dæk - ny website til norske kunder http://no.keratech.dk/

Startet av Heinz, fredag 25. september 2015, klokken 16:00

« forrige - neste »

Heinz

Jeg har ett 16amp schuko stikk i garasjen, automat sikringen på kursen er 20amp, og kabelen er 2,5 m2, og går kun til garasjen, og har ikke annet trekk enn to 9watt lyspærer til utelys.
Jeg har blått, rødt, og schuko stikk til ladekabelen til P85d'en min.
Hva vil være beste måte å få mest mulig utav ladingen på, med tanke på hvilket stikk jeg kan bytte ut schuko stikket på veggen med, uten at sikringen ryker, eller huset brenner ned?

Muffinman

#1
Sitat fra: Heinz på onsdag 26. august 2015, klokken 22:08
Jeg har ett 16amp schuko stikk i garasjen, sikringen på kursen er 20amp---*snip* ---eller huset brenner ned?
Du har ihvertfall en glimrende oppskrift på brann her. Schuko sikret med 20A er svært uheldig. Hvis sikringen er C-karakteristikk (eller skrusikring) kan man trekke opp mot 30A i en time før den løser ut, og det er det ingen schuko som tåler uansett hvor god stand den er i. Ny norm sier vel maks 10A kontinuerlig belastning på schuko. Katastrofen blir fullkommen etter brannen siden dette ikke er forskriftsmessig, og man kan få avkortning på forsikringen. Bytt til industikk, eller sett inn mindre sikring.

PS: Det finnes egen kategori for lading av Tesla på forumet:  http://elbilforum.no/forum/index.php/board,76.0.html

Heinz

#2
Jeg lader idag bare med 13amp ifølge skjermen i bilen, så jeg regner med dette ikke er noen fare idag.
Med industri stikk, mener du da 16 amp schuko stikk, eller blått, rødt?

Espen Hugaas Andersen

#3
Som Muffinman sier så er 20A sikring og schuko ikke en god løsning.

Det jeg ville gjort er:

- Bytte 20A sikring til 16A sikring.
- Sette opp et 16A blått industristikk.
- Kjøpe overgang fra 16A blått til 16A rødt stikk fra Kirkebø.
- Bruk UMC med rødt stikk.

Dette er det tryggeste som man får til til lavest kostnad og høyest hastighet. (Obs - om du får elektriker til å sette opp stikk og bytte sikring - si at stikket skal brukes til høytrykksspyler o.l. Hvis du sier det er til elbillading vil det utløse krav om klasse B vern og egen kurs som ikke har utelysene. Det vil koste mange tusen.)

Et annen mulighet er å bruke schuko, men da får du kun 13A. Dette er mindre trygt, og uansett bør du absolutt bytte fra 20A til 16A sikring.

Eller det absolutt tryggeste: Få trukket egen kurs med klasse B vern og ha ladestasjon. Dette er dyrt, men det blir ikke tryggere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Nei, når sikringen er 20A må det være montert en kontakt som tåler minst det. Dermed er schuko utelukket - og ulovlig. Erstatt schuko``en med et blått 32A enfase-stikk, og bruk blått adapter. Begrense lading i bilen til maks 16A. Bytt sikringen til 16A da ledningsverrsnittet ikke er godkjent for mer enn det. Hvis strekket ut til garasjen er langt er det ikke sikkert at 2,5mm holder til 16A engang.

Og ikke bruk elektrikeren som har lagt opp dette flere ganger  :o

_Christian

Skjønner ikke at det rådes til å prøve å unngå klasse B jordfeilbryteren. Den er der for en god grunn, nemlig at en vanlig jordfeilbryter ikke takler "glattet feilstrømmer". Disse kan oppstå under lading av elbil med feil eller dårlige ombordladere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: _Christian på onsdag 26. august 2015, klokken 22:52
Skjønner ikke at det rådes til å prøve å unngå klasse B jordfeilbryteren. Den er der for en god grunn, nemlig at en vanlig jordfeilbryter ikke takler "glattet feilstrømmer". Disse kan oppstå under lading av elbil med feil eller dårlige ombordladere.
Sjansen for en slik feil er nesten umålbar, og klasse B vern koster flere tusen kroner.

Om man skal bruke 5000 kroner på økt sikkerhet er det en mye bedre bruk av penger å sette opp seriekoblede røykvarslere, bytte ut alle gamle skjøteledninger med nye, bytte til LED-pærer i bordlamper som barn kan finne på å dekke til, ordne komfyrvakt, osv.

Så klart, om man har gjort alle disse tingene, så er det ikke noe galt i å kjøpe enda mer sikkerhet ved å ha klasse B vern på kursen til elbilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2015, klokken 23:01
Sitat fra: _Christian på onsdag 26. august 2015, klokken 22:52
Skjønner ikke at det rådes til å prøve å unngå klasse B jordfeilbryteren. Den er der for en god grunn, nemlig at en vanlig jordfeilbryter ikke takler "glattet feilstrømmer". Disse kan oppstå under lading av elbil med feil eller dårlige ombordladere.
Sjansen for en slik feil er nesten umålbar, og klasse B vern koster flere tusen kroner.

Nja og tja. Du kan fint få dem til mange tusenlapper, men flere leverer også til mer fornuftige priser. 1200 kroner tar jeg for mine, sammen med en automatsikring blir det da ikke så fryktelig mye dyrere enn kombivern type A fra f.eks Eaton.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Heinz

#8
Huset mitt er bygd i 1976, regner med at sikringene er byttet engang før jeg kjøpte det i 1998, i og med at det er automatsikringer,  2,5m2 kabelen ut til garasjen ble trukket ut i 2002 og er ca 7meter lang, så jeg regner med at dette var ok på dette tidspunkt, jordfeilbryteren ble byttet i 2006.

Siggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2015, klokken 23:01
Sitat fra: _Christian på onsdag 26. august 2015, klokken 22:52
Skjønner ikke at det rådes til å prøve å unngå klasse B jordfeilbryteren. Den er der for en god grunn, nemlig at en vanlig jordfeilbryter ikke takler "glattet feilstrømmer". Disse kan oppstå under lading av elbil med feil eller dårlige ombordladere.
Sjansen for en slik feil er nesten umålbar, og klasse B vern koster flere tusen kroner.

Om man skal bruke 5000 kroner på økt sikkerhet er det en mye bedre bruk av penger å sette opp seriekoblede røykvarslere, bytte ut alle gamle skjøteledninger med nye, bytte til LED-pærer i bordlamper som barn kan finne på å dekke til, ordne komfyrvakt, osv.

Så klart, om man har gjort alle disse tingene, så er det ikke noe galt i å kjøpe enda mer sikkerhet ved å ha klasse B vern på kursen til elbilen.

Tsjaa. B-vern kostrer ca 690 +mva hos Etman. At andre grossister tar ågerpris og ingen elbileiere kan prute er en annen sak

Espen Hugaas Andersen

OK, la meg si det slik da - om man kan få klasse B vern for under tusenlappen - kjør på. Noe særlig mer enn det så er det nesten garantert bedre måter å bruke pengene på.

Men for trådstarter er ikke dette helt relevant, fordi for han så handler det om mer enn klasse B vern. Elbillading skal etter dagens forskrift foregå på en dedikert kurs, altså om han ønsker å beholde utelysene, så vil det måtte legges opp en helt ny kurs. Der han kan få et industristikk for under tusenlappen ferdig montert så vil en løsning som er i tråd med forskriftene komme på flere tusen kroner. Med fullstendig marginalt økt sikkerhet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Heinz på onsdag 26. august 2015, klokken 23:54
Huset mitt er bygd i 1976, regner med at sikringene er byttet engang før jeg kjøpte det i 1998, i og med at det er automatsikringer,  2,5m2 kabelen ut til garasjen ble trukket ut i 2002 og er ca 7meter lang, så jeg regner med at dette var ok på dette tidspunkt, jordfeilbryteren ble byttet i 2006.
Fysikken har ikke endret seg fra 2002/2006. Vil absolutt anbefale at du bytter sikring fra 20A til 16A (eller mindre).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RaBalder

Nå er det snart så gale at  :-\  ???

  • Bilen må inn til kontroll av det elektriske anlegget flere ganger i året
  • Alt av ladekabler må kontrolleres minst et par ganger i året.
  • Når lading skal foregå, må bilen kjøres opp på en gummimatte
  • Den som kobler til ladekabel/strøm må ha på gummihansker og gummistøvler, samt at ambulanse og brannvesen må stå klar.
  • Strøm kan bare hentes fra en ladestasjon til minst 50000 og den må kontrolleres hver måned.
  • Strømmen kan bare komme fra en kraftverk oppi den hemmelig dal på vestlandet. Kraftverket er ekstra isolert mot jord.
  • I tillegg må både politi og myndigheter smøres under bordet fordi både elbiler og lading av elbiler er ulovlig.


Jeg er glad bare jeg finner strøm i en kontakt  8)

Diravi

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. august 2015, klokken 22:33
Nei, når sikringen er 20A må det være montert en kontakt som tåler minst det. Dermed er schuko utelukket - og ulovlig. Erstatt schuko``en med et blått 32A enfase-stikk, og bruk blått adapter. Begrense lading i bilen til maks 16A.

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor bør man ikke ta ut mer enn 16A på en 20A sikring?

Jeg har en "ledig" komfyrkurs på 20A (brukes ikke til annet) som jeg i utgangspunktet tenkte å bruke til blå 32A stikk utendørs, og stille bilen inn på 20A lading når Teslaen kommer. Er det uklokt?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

CitB59EL

Det er ikke  å anbefale å.dra maks av 1 kurs hele tiden pga fare for varmgang. Fikk 4 mm kabel når vi monterte ladestasjon med 16 A.  Dette for å kunne bruke 16a 230v 1 fas hele tiden.  Vet du tverrsnitt på kabel å lengde?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA