Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

40.000 service.

Startet av kjetil.west, torsdag 24. september 2015, klokken 22:07

« forrige - neste »

kjetil.west

Våknet idag opp til en bil, S85 2014, som var helt død.
Har stått på lading inatt, satt til 100% SOC.

Er ikke liv i noe...alle dørhåndtak er kjørt i ytre posisjon, men ikke mulig å åpne bilen...
Venter nå på redningsbil/leie.

Noen som har opplevd lignende?

cairnz

Prøvd å koble til 12V (bak nosecone)? Kan være 12V som har tatt kvelden, da stopper det opp, selv om det er juice på hovedbatteriet.
Elbilist

kjetil.west

NAF har da plukket opp bilen...koblet på 12V i nosecone og dørene åpnet seg...ingen feilmeldinger etter at den startet og alt så normalt ut...tenker likevel at Tesla Stavanger tar en titt på den ;-)


Goku

Hva er kan en gjøre for å forhindre at 12v batteriet går tomt?
Grå s85d

Sjøhyene

12V skal alltid vedlikeholds lades fra hovedbatteriet, så hvis det går tomt er det noe galt ett sted.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Kan være DC/DC-konverteren som ikke oppførte seg som den skal. Bilen bør uansett få en liten sjekk på et SC.
Elbilist

SabreMan

Må ikke 12 V-batteriet byttes med jevne mellomrom?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

kjetil.west

Hadde vel kanskje også forventet noe form for feilmelding også.

tomrh

12V batteriet er visst en svakhet i elbiler generelt. Hvorfor utstyrer man dem med slik steinalderteknologi egentlig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cirys1

Sitat fra: tomrh på onsdag 26. august 2015, klokken 11:37
12V batteriet er visst en svakhet i elbiler generelt. Hvorfor utstyrer man dem med slik steinalderteknologi egentlig?

12V er 12V elektronikk tåler ikke over 400V som Tesla har ved høy SOC og det vigtiste av alt man MÅ skille systemene p.g.a. sikkerhet.. Skulle det skje en feil når du ligger i 150 på autobanen så kan du fremdeles svinge pent inn på veieskulderen og bremse.. :)

Trustno1

12V er vel ikke akkurat steinalderteknologi.
Stort sett det meste av elektronikk kjører på lavspenning såvidt meg bekjent.

En av årsakene til at 12V batteriet i Tesla er utsatt er at det er mer eller mindre under konstant belastning.

Vampire drain trekker strøm konstant fra batteriet, og det blir ved jevne mellomrom ladet opp av DC-DC converteren i bilen. Dette fører til at man fort får veldig mange cycles på 12V batteriet.
Det hjelper ikke på at 12V batteriet i bilen er veldig lite, noe som også fører til flere cycles.

nortrahof

Computere og annet 12V-utstyr er avhengig av stabil spenning. HV-batteriet i en elbil vil variere for mye. Dessuten kan støy fra inverterene forplante seg til kontrollspenningen. Det burde med dagens teknologi å filtrere og stabilisere spenningen fra HV-batteriet godt nok til at det er brukbart til å forsyne elektronikken? Da kunne man ha en switch-mode-supply fra HV-batteriet som erstattet 12V-batteriladeren. - Det er omtrent samme sak, bare at den må kjøre kontinuerlig så lenge bilen skal være operativ (24/7/365).
Slike switch-mode-supply har en viss levetid - og ved feil vil alt bli plutselig dødt. Det unngår man nå med å bruke et 12V-batteri som buffer. Da unngår man "levetidsproblemet" ved å bruke en batterilader som kanskje må kjøre halvparten av tiden bilen brukes og ellers 3-4 ganger i døgnet? - Det blir betraktelig mindre driftstid på en batterilader. - Om man også sparer strøm på denne måten, er usikkert?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Sitat fra: cirys1 på onsdag 26. august 2015, klokken 11:56
Sitat fra: tomrh på onsdag 26. august 2015, klokken 11:37
12V batteriet er visst en svakhet i elbiler generelt. Hvorfor utstyrer man dem med slik steinalderteknologi egentlig?

12V er 12V elektronikk tåler ikke over 400V som Tesla har ved høy SOC og det vigtiste av alt man MÅ skille systemene p.g.a. sikkerhet.. Skulle det skje en feil når du ligger i 150 på autobanen så kan du fremdeles svinge pent inn på veieskulderen og bremse.. :)

Det store batteriet gir av sikkerhetsårsaker ikke fra seg strøm hvis det ikke registrerer strøm fra 12V batteriet. Hvis bilen din kræsjer eller begynner å brenne kan brannvesenet koble fra 12V på bilen for å unngå dødelige likestrømskarameller fra det store batteriet når de skal redde noen ut fra bilen eller slukke brann.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

dundun

Tror det er vanskelig  å komme rundt at man må ha et 12-voltsbatteri til å kjøre kontaktorene til det store batteriet - å ha det kontinuerlig fysisk koblet til uansett hva som skjer er sikkerhetsmessig temmelig ugunstig.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Sjøhyene

velger å stole på at ingeniørene hos Tesla har rimelig bra kontroll på hva som er lurt og ikke lurt når det kommer til ting som dette ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA