Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Traffic-Aware Cruise Control og Adaptive Cruise Control det samme?

Startet av nie, torsdag 24. september 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: cirys1 på onsdag 26. august 2015, klokken 12:03
Ingenting varer evig, det har flere bilprodusenter bevist allerede blant annet audi og volvo med sin evihetsolje på automatene..  De røk over en lav sko..
Men dette problemet er de nødt til å løse snart bilen bør ihvertfall kunne gå 100k km uten noen problem, eller så MÅ det bli et service punkt, to knepp på "pressa"..

Første gang jeg hørte om en DU som har gått over 100k km var her om dagen da en rapporterte det på DU tråden, eller så tror jeg ALLE har fått skiftet ihvertfall en gang før 100k km, det er for dårlig..

Det er vel ikke så mange som har passert 100k enda?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Spinner

Sitat fra: E_S på onsdag 26. august 2015, klokken 10:40
Ja, selv om det er unødvendig slitasje å drive med stadig 0-100 og bånn gass bør det være dimensjonert for å tåle det. At det ikke gjør det gir meg litt assosiasjoner til 90-tallets BMW og Audi med automatkasser som havarerte om man hektet på en tilhenger mer enn en gang i året..
Eller assosiasjoner til Nissan som ikke dekket defekte GTR girkasser hvis man brukte launch control...

Nå er det jo ikke råkjøring som tar knekken på DU'ene, men jeg er helt sikker på at det er få biler med 0-100 under 4 sek som takler gjentagende rivstarter bedre enn en TMS.

cirys1

Sitat fra: mogu på onsdag 26. august 2015, klokken 12:07
Det er vel ikke så mange som har passert 100k enda?

Det MÅ det være, mange som kjører mye mer en "Bjørn" i jobbsammenheng (altså hele uken) og mange model s går også nå som Taxi. Jeg har sett 5-6 måneder E.klasser med 150-200k km på seg som taxi..  :)

Dennis

#18
Sitat fra: Sbr på onsdag 26. august 2015, klokken 12:15
Sitat fra: E_S på onsdag 26. august 2015, klokken 10:40
Ja, selv om det er unødvendig slitasje å drive med stadig 0-100 og bånn gass bør det være dimensjonert for å tåle det. At det ikke gjør det gir meg litt assosiasjoner til 90-tallets BMW og Audi med automatkasser som havarerte om man hektet på en tilhenger mer enn en gang i året..
Eller assosiasjoner til Nissan som ikke dekket defekte GTR girkasser hvis man brukte launch control...

Nå er det jo ikke råkjøring som tar knekken på DU'ene, men jeg er helt sikker på at det er få biler med 0-100 under 4 sek som takler gjentagende rivstarter bedre enn en TMS.

Det gjaldt kun de første GTR bilene med første generasjon Launch control og hvis man i tillegg skrudde av VDC (Traction control).
Fra 2009 og nyere eller tidligere med software oppdatert kan man bruke Launch control så mye man vil så lenge man ikke skrur av VDC og girkasse osv har 5 års/100 000km garanti uansett hvor mye man bruker launch control på standard innstillingene.

Dennis

Er forsåvidt en interessant problemstilling på Tesla også. Tro om Tesla på sikt dekker drivverk hvis man skrur av traction control eller bruker slip start?

Slik jeg ser det så har Tesla fraskrevet seg alt ansvar i garantidokumentet akkurat slik de har gjort med lakkgarantien sin.


Fra garanti dokumentet til Tesla.
SitatTil tross for denne garantiens bredde, dekker den begrensede garantien for batteriet og
drivenheten ikke skader som følge av forsettlige handlinger (inkludert forsettlig misbruk eller
ødeleggelse av kjøretøyet som følge av ignorering av aktive kjøretøy-advarsler), en kollisjon eller
ulykke (ekskludert batteribranner som spesifisert ovenfor), eller at batteriet eller drivenheten
åpnes eller det utføres batteriservice av personell som ikke arbeider for Tesla.

cairnz

Sitat fra: cirys1 på onsdag 26. august 2015, klokken 12:21
Sitat fra: mogu på onsdag 26. august 2015, klokken 12:07
Det er vel ikke så mange som har passert 100k enda?

Det MÅ det være, mange som kjører mye mer en "Bjørn" i jobbsammenheng (altså hele uken) og mange model s går også nå som Taxi. Jeg har sett 5-6 måneder E.klasser med 150-200k km på seg som taxi..  :)
Det er ikke så mange som har passert 100k enda. Bjørn er litt i egen klasse. Siste taxi jeg så i Oslo hadde ~75000km.
Elbilist

BMW850

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 26. august 2015, klokken 13:03
Er forsåvidt en interessant problemstilling på Tesla også. Tro om Tesla på sikt dekker drivverk hvis man skrur av traction control eller bruker slip start?

Slik jeg ser det så har Tesla fraskrevet seg alt ansvar i garantidokumentet akkurat slik de har gjort med lakkgarantien sin.


Fra garanti dokumentet til Tesla.
SitatTil tross for denne garantiens bredde, dekker den begrensede garantien for batteriet og
drivenheten ikke skader som følge av forsettlige handlinger (inkludert forsettlig misbruk eller
ødeleggelse av kjøretøyet som følge av ignorering av aktive kjøretøy-advarsler), en kollisjon eller
ulykke (ekskludert batteribranner som spesifisert ovenfor), eller at batteriet eller drivenheten
åpnes eller det utføres batteriservice av personell som ikke arbeider for Tesla.

Kan ikke se at dette indikerer fraskrivelse av ansvar ved normal bruk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Sitat fra: E_S på onsdag 26. august 2015, klokken 10:40
Ja, selv om det er unødvendig slitasje å drive med stadig 0-100 og bånn gass bør det være dimensjonert for å tåle det. At det ikke gjør det gir meg litt assosiasjoner til 90-tallets BMW og Audi med automatkasser som havarerte om man hektet på en tilhenger mer enn en gang i året..

Det BØR det være.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Torpedo Ted

Sitat fra: BMW850 på onsdag 26. august 2015, klokken 21:45
Kan ikke se at dette indikerer fraskrivelse av ansvar ved normal bruk.
Enig, det der fraskriver ikke ansvar om du kjører gris eller skrur av TC eller andre funksjoner en gjør fra skjermen. Det fraskriver imidlertid ansvaret dersom du fortsetter å kjøre selv om du får beskjed om motorfeil på dashen (ala "Pull over safely")

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA