Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Traffic-Aware Cruise Control og Adaptive Cruise Control det samme?

Startet av nie, torsdag 24. september 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

nie

Tesla som bilmerke høster mange lovord for kjøre-egenskaper, rekkevidde og  kraft/akselerasjon/fartsressurser og ikke minst superlader-nettverket.

Men noe kan tyde på at de har problemer med sine driv-linjer. Driveunits ryker relativt hyppig og mye tyder på at disse har begrenset levetid (20-50K km)

Dette er vel egentlig ikke så unaturlig?
Tankene mine går til kjede/drev på en motorsykkel som varer kanskje 30000km med godt stell. Tenner på tannhjul slites og kjedet svekkes slik at utskifting etter noe tid er uunngåelig.

-Kanskje det er samme forhold med drive-unit på Tesla?
-Enorme krefter skal overføres gjennom denne uniten og slitasje må påregnes?
- Kanskje vi må påregne og  skifte DU på Tesla akkurat som vi skifter kjede/drev på MC?
-Kanskje slitasjen på en Tesla er større enn kjede/drev på en MC siden kreftene virker begge veier (regen)?
-Kan det tenkes at regelmessig skift av DU er  prisen vi Tesla-eiere må betale (etter  garanti-tid) for å eie en bil med kraftig motor med enorm respons?
-Hva vil evt et DU-skift koste hvis vi skal betale selv?

D.O

Nei... Elmotor og utveksling til denne skal kunne gå vesentlig lengre en livstiden på en bil. Noe er feilprodusert og de vil nok få ordnet dette. Men irriterende er det :-\
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Thor2014

Tannhjul som går i oljebad kan ikke sammenlignes med et møkkete kjede eller vinkeldrev i kardang.
Normalt holder dette veldig lenge.

D.O

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 00:31
Tannhjul som går i oljebad kan ikke sammenlignes med et møkkete kjede eller vinkeldrev i kardang.
Normalt holder dette veldig lenge.
sant, bortsett fra at splines på motoraksling ikke går i ett oljebad, annet en fett ved montering. Og det er jo dette som ryker i følge Elon
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

nie

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 00:31
Tannhjul som går i oljebad kan ikke sammenlignes med et møkkete kjede eller vinkeldrev i kardang.
Normalt holder dette veldig lenge.
Tydeligvis ikke

jkirkebo

Sitat fra: D.O på onsdag 26. august 2015, klokken 00:34
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 00:31
Tannhjul som går i oljebad kan ikke sammenlignes med et møkkete kjede eller vinkeldrev i kardang.
Normalt holder dette veldig lenge.
sant, bortsett fra at splines på motoraksling ikke går i ett oljebad, annet en fett ved montering. Og det er jo dette som ryker i følge Elon

Nå er det vel ikke splines lengre på nye DU så vidt jeg har skjønt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på onsdag 26. august 2015, klokken 00:30
Nei... Elmotor og utveksling til denne skal kunne gå vesentlig lengre en livstiden på en bil. Noe er feilprodusert og de vil nok få ordnet dette. Men irriterende er det :-\

Jepp. På togene jeg kjører er motorene mye kraftigere enn Tesla sine (tenk 6 stk. 750kW motorer på ett togsett) og de varer enormt lenge. Et par millioner kilometer lett. Belastningen er også mye høyere, de kan gå på full belastning et par minutter i strekk. Bremseeffekten er like stor, 750kW pr. motor mot Teslas 60kW eller så.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nie

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. august 2015, klokken 00:47
Sitat fra: D.O på onsdag 26. august 2015, klokken 00:30
Nei... Elmotor og utveksling til denne skal kunne gå vesentlig lengre en livstiden på en bil. Noe er feilprodusert og de vil nok få ordnet dette. Men irriterende er det :-\

Jepp. På togene jeg kjører er motorene mye kraftigere enn Tesla sine (tenk 6 stk. 750kW motorer på ett togsett) og de varer enormt lenge. Et par millioner kilometer lett. Belastningen er også mye høyere, de kan gå på full belastning et par minutter i strekk. Bremseeffekten er like stor, 750kW pr. motor mot Teslas 60kW eller så.
Høres bra ut....men hvorfor fikser de det ikke bare?

BMW850

En DU og kjede/drev er nok to helt forskjellige ting. Hadde en DU krevd like hyppig utskifting hadde det nok blitt moro (not) etter at garantitiden er ute. Regner med de får dette på stell, bekymrer meg ikke ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

E_S

Selvfølgelig vil det ikke bli slik at man må påregne bytte av DU fordi det er "normalt" sånn som kjede/drev på en MC, men jeg hadde helt klart om det var tilfelle heller justert bilen ned til f.eks. 200 hk maksimalt (en slags permanent valet mode) enn å måtte bytte slike. Jeg er vel i mindretall, men bilens effekt/ytelse var overhodet ikke utslagsgivende for mitt kjøp.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

BMW850

Har uansett tro på at belastning og slitasje henger nøye sammen. Derfor driver jeg ikke daglig med 0-100 rivstarter, egentlig aldri da jeg ikke ser behovet. Fordi om enkelte her inne mener at dette burde utstyret tåle og gjør det jevnlig. Men det er klart, DU har åpenbart ikke hatt god nok kvalitet og det bør komme en varig og tilfredstillende løsning. Dette har Tesla selvfølgelig 100% full fokus på. Når de nå lanserer "Ludicrous" utgaven med samme DU vil jeg vel tro at problemet forhåpentligvis er løst.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

E_S

Ja, selv om det er unødvendig slitasje å drive med stadig 0-100 og bånn gass bør det være dimensjonert for å tåle det. At det ikke gjør det gir meg litt assosiasjoner til 90-tallets BMW og Audi med automatkasser som havarerte om man hektet på en tilhenger mer enn en gang i året..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nortrahof

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. august 2015, klokken 00:47
Sitat fra: D.O på onsdag 26. august 2015, klokken 00:30
Nei... Elmotor og utveksling til denne skal kunne gå vesentlig lengre en livstiden på en bil. Noe er feilprodusert og de vil nok få ordnet dette. Men irriterende er det :-\

Jepp. På togene jeg kjører er motorene mye kraftigere enn Tesla sine (tenk 6 stk. 750kW motorer på ett togsett) og de varer enormt lenge. Et par millioner kilometer lett. Belastningen er også mye høyere, de kan gå på full belastning et par minutter i strekk. Bremseeffekten er like stor, 750kW pr. motor mot Teslas 60kW eller så.

De lokomotiver med asynkrondrift (tilsvarende TMS) som har vært lengst i drift i Norge har 4 motorer - hver på 1350 Hk  kontinuerlig ytelse (El 18). De ble levert i 1996 og har rullet mange millioner km. uten at gearene er skiftet eller slitt.
Det som er forskjellen, er tannhjulene i gearkassene. Der TM bruker enkeltstående skrådrev, har lokene V-formede drev. Dette nøytraliserer aksialkrefter som ellers må tas opp av thrustlagere.
Den konstruksjonen som er i TMS er grei nok for småmotorer. Problemene som har vist seg på denne bilen, skulle nok tilsi full redesign av gearkassene?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

mogu

Ludicrous mode var jo også et resultat av at Tesla prøver å utvikle en drivlinje som kan gå en million miles, så de har hvertfall et tydelig mål om at de skal vare lenge.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

cirys1

Ingenting varer evig, det har flere bilprodusenter bevist allerede blant annet audi og volvo med sin evihetsolje på automatene..  De røk over en lav sko..
Men dette problemet er de nødt til å løse snart bilen bør ihvertfall kunne gå 100k km uten noen problem, eller så MÅ det bli et service punkt, to knepp på "pressa"..

Første gang jeg hørte om en DU som har gått over 100k km var her om dagen da en rapporterte det på DU tråden, eller så tror jeg ALLE har fått skiftet ihvertfall en gang før 100k km, det er for dårlig..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA