Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av Mumitrollet, torsdag 24. september 2015, klokken 13:32

« forrige - neste »

Mumitrollet

Er det noen som vet hvor mange watt leafen bruker når den lader?
Har en 16 amp kurs jeg lader ifra, som det også er et par panelover tilkoblet på ca 800w hver.


Takker for svar
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Carl Anton Stenling

Standardladeren lader vel med omkring 8 A. Dersom du i tillegg har 1600 W belastning fra ovner så vil sikringen sannsynligvis holde akkurat, men belastningen er større en det som anbefales kontinuerlig.

Jeg ville lagt opp egen kurs til elbilen hvis mulig. Alternativt kan det la seg gjøre å flytte minst en av ovnene over på annen kurs.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mumitrollet

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:52
Standardladeren lader vel med omkring 8 A. Dersom du i tillegg har 1600 W belastning fra ovner så vil sikringen sannsynligvis holde akkurat, men belastningen er større en det som anbefales kontinuerlig.

Jeg ville lagt opp egen kurs til elbilen hvis mulig. Alternativt kan det la seg gjøre å flytte minst en av ovnene over på annen kurs.


Lader den med 8? Mener det står 10A på ladekladden?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Carl Anton Stenling

#3
Sitat fra: Mumitrollet på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:54
Lader den med 8? Mener det står 10A på ladekladden?

Normalt lader 10 A ladekladder med litt lavere enn 10 A. Strengt tatt bør man ikke belaste en 10 A sikring med mer enn 8 A over noe tid.

Målte nettopp min Leaf (2015-modell) standard ladekladd til 9,4 A.

Det betyr at 1600 W varmeovner + 2200 W lading definitivt ikke er å anbefale. Sikringen går sannsynligvis og hvis ikke så ligger strømtrekket helt på grensen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Batraxos

Min strømmåler fra Jula viser 2080 W når jeg lader min Leaf med standard lader. Om det er nøyaktig riktig vet jeg ikke da.
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

Rav4_EV

Pilotsignalet ligger gjerne noe under den påstemplede verdien, typisk 9,5A

Effekten er avhengig av nettspenning 220 volt * 9,5A = 2090 W     
                                                       240 volt * 9,5A = 2280 W

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. september 2015, klokken 20:45
Pilotsignalet ligger gjerne noe under den påstemplede verdien, typisk 9,5A

Effekten er avhengig av nettspenning 220 volt * 9,5A = 2090 W     
                                                       240 volt * 9,5A = 2280 W

Pilotsignalet er et diskret signal, ikke trinnløst. Det går ikke an å signaliser 9.5A, men 9A eller 10A går fint.
At bilen evt. legger seg 0.5A under er en annen sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Hvordan bilen oppfører seg i forhold til pulsbreddesignalet er individuelt.
Det går fint an å skape en pulsbredde som passer til 9,6 A (16%)
0,6 A per 10 µs.
Så langt mangler standarden noen klar definisjon av hvor stor variasjon av belastning er akseptabel (i forhold til pilotsignal) .
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA