Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Traffic-Aware Cruise Control og Adaptive Cruise Control det samme?

Startet av MEM76, torsdag 24. september 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

MEM76

http://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

Nok en artikkel om at schuko er farlig.

I følge artikkelen så vil det "Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden ta fyr, advarer Håvard Hjelde."

I følge elektriske normer så kan ny-installerte varmtvannsberedere trekke opp til 6,5A gjennom en schuko.

Samtidig som det advares mye om schuko, leveres flere nye hus med schuko, og ikke CCE kontakt i garasjen.

Det jeg er bekymret for er de som leier hus/leilighet blir neket og lade av huseier (selv under oppsyn). Dvs at i praksis så blir de som leier kan ikke ha elbil.

Min mening er at schuko-kablene burde som standard være så lav at det blir trygt. Dersom schuko er så farlig at den ikke engang kan lade på 6A (den laveste innstillingen på type1 og type 2 kontakter), så burde den være ulovlig å installere i nye garasjer.

Jeg så en tidlige artikkel i VG, hvor de hadde et bilde av en svidd kontakt, som var brukt til elbil. Kontakten var en ujordet kontakt. Det kom ikke frem i artikkelen at dette var en 10A ujordet kurs.

Jeg tror at slike artikkler muligens er en bjørnetjeneste. Som jeg ser det så er beste løsningen at alle biler lader maks 6A gjennom schuko, og skal du ha høyere, så installerer du noe annet.

Ettersom alle har schuko, kommer den til å vedvare lenge som ladepunkt.

Samtidig dersom artikler faktisk forklarer forskjell på å lade på 6/8A kontra 14A, så hadde dette økt sikkerheten mere enn slike artikler som NRK hadde i dag.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jensjacob

I den forbindelse vil jeg gerne spørge om der er termoføler i de blå 16A CEE stik ? Eller er det kun hvis der er alm. 10 A schuko stik på ladekablet ?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at afmontere stikket for at fastmontere ledningen i en forgreningsdåse og derfor ikke gider at skulle rode med termofølere også.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Trekkoppbil

Det er utrulig hvordan enkelte typer hysteri kan ta av!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA