Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lampe for kollisjonspute.

Startet av Elmo, onsdag 03. februar 2010, klokken 21:46

« forrige - neste »

Elmo

En artikkel i Aftenpostens Aftennummer idag (12.jan 2010) vises det til en rapport som Asplan har laget for Samferdselsdept. der de anbefaler at elbilene kastes ut av kollektivfeltet (fant den ikke på nett i farten).

Undertegnede var så "heldig" :o å få uttale meg om saken. Jeg mente selvfølgelig at det er helt feil tidspunkt å kutte denne fordelen nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Merkelig, spesielt med tanke på at Bergen har innført lov å kjøre fossilt i kollektivfeltet bare en har med en passasjer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på tirsdag 12. januar 2010, klokken 18:31
En artikkel i Aftenpostens Aftennummer idag (12.jan 2010) vises det til en rapport som Asplan har laget for Samferdselsdept. der de anbefaler at elbilene kastes ut av kollektivfeltet (har dessverre ikke funnet den på nett).

Undertegnede var så "heldig" :o å få uttale meg om saken. Jeg mente selvfølgelig at det er helt feil tidspunkt å kutte denne fordelen nå.

Jeg har lest artikkelen og håper for all del at politikerne besinner seg og ikke lager nok en "biodiselavgift". At det er så mange el-biler i kollektivfeltet at bussene ikke kommer frem er bare tull. At det er så mange busser at de blokkerer for hverandre er nærmere sannheten. Det er bare å stå en 10-15 minutter ved enhver holdeplass på strekningen Lysaker - Aker Brygge for å få det bekreftet. Innimellom er det så mange busser at jeg har virkelig problemer med å komme frem. At annenhver buss kjører halvtom er også endel av bildet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 12. januar 2010, klokken 20:59
At det er så mange el-biler i kollektivfeltet at bussene ikke kommer frem er bare tull.
Asplan hevder at hvis det blir flere elbiler så vil det "bli en betydelig kapasitetsreduksjon i kollektivfeltene"
Jeg vet ikke hvordan det er inni byene, men på E18 mot Oslo vestfra - hvor det er desidert mest elbiler - så er det påkjøringene som skaper kapasitetsproblemene.

Og årsaken til det er primært at kollektivfeltet av en eller annen idiotisk grunn  begynner først 100m etter at innkjøringsfeltet er slutt. Hadde kollektivfeltet startet der innkjøringsfeltet slutter så ville fremkommeligheten økt betydelig tror jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Med de store oppslagene om dårlig luftkvalitet den siste tiden ville det være påfallende å fjerne det viktigste insentivet for å kjøpe elbil. For min del ville jeg sannsynligvis ikke engang tenkt tanken på elbil dersom kollektivfeltet ikke var en av fordelene. Asplan har et poeng i at de som kjører elbil i stor grad ville valgt kollektivt dersom elbil var mindre attraktivt. Imidlertid tror jeg som Elmo at det er for tidlig å fjerne elbilene fra kollektivfeltet; konsekvensen er sannsynligvis at etterspørselen vil falle betraktelig.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#6
Sitat fra: ilmyggo på onsdag 13. januar 2010, klokken 10:01
Asplan har et poeng i at de som kjører elbil i stor grad ville valgt kollektivt dersom elbil var mindre attraktivt.

Asplan sier at det er elbil-bilistene selv som har svart at kollektivt i all hovedsak ville vært altenativet  :(

Så husk alle sammen, hvis dere i undersøkelser blir spurt om hva dere kjørte til jobben før, og hva som er alternativet hvis vi mister for mange insentiver så svar

BENSINBIL !

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Går en parallell diskusjon på Norstart-siden med gode presiseringer, blant annet:

Sitat fra: Rune HaalandFor de som har skaffet seg elbil har en femtedel endret reisevaner slik at de kjører mindre kollektivt enn tidligere. Konklusjonene i rapporten som danner grunnlaget for Vegvesenets antydninger går etter Norstarts syn lenger enn datagrunnlaget gir mulighet for. Det er ikke belegg for påstanden om at folk som normalt tar buss har begynt å kjøre elbil i stedet, men det er riktig at noen av elbilistene kjører mindre buss eller tog til arbeidsreiser enn før. Dette er helt i tråd med tidligere brukerundersøkelser som har vært gjort.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Det som kommer frem at statistikken i denne undersøkelsen er at 65% hadde kjørt fossilbil i stedet for elbil. Det er ikke nevnt. Samtidig er det 23% som hadde kjørt kollektivt i stedet for elbil. Det blir slått stort opp.  I en tilsvarende populasjon uten elbil vil nok ikke mange flere enn 23% kjøre kollektivt. At dette skal være så signifikant skjønner jeg ikke.

I Econ Analyse sin undersøkelse av elbileiernes reisevaner i 2006 var konklusjonen:

"Elbilen konkurrerer primært mot annen personbil og kun i begrenset grad mot
kollektivtransport.
Dette er en viktig konklusjon, da elbilenes konkurranseflate har
stor betydning for grunnlaget for å føre en politikk for å stimulere til økt
utbredelse av elbiler i Norge."

Har skrevet en mail til jørgen Rødseth hos Asplanviak for å få han til å kommentere de 2 undersøkelsene.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trond Arve

Noen som vet om rapporten tilgjengelig for almuen (altså meg)?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Nei. Der er bare eliten som kan lese den herifra:

Samlerapport: http://www.prosam.org/visrapport.html?data.did=325
Undersøkelsen: http://www.prosam.org/dbcf?magic=Obbcdfd8824bab8a42ab1b64a3ab7f4c938&s=data_tillegg.element&pf=tid&pv=154&ct=ctype

Så du faller nok utenfor Ilmyggo. Vi andre el(bil)itister kan lese den.  ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trond Arve

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. januar 2010, klokken 12:10
Så du faller nok utenfor Ilmyggo. Vi andre el(bil)itister kan lese den.  ;)

Hehe. Takk ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

#13
Det er forferdelig. Jeg har vært nødt til å kjøre til jobb med fossilbil noen dager. >:(

Vanlig tidsforbruk elbil 25-30 min.  :)
(Det bruker jeg med fossilbilen også om jeg kan bestemme tidspunkt men da er jeg ikke på jobb før 10.30)
I går 1 time og 25 minutter, idag 1 time og 10 minutter. :(
Hjemturen tar 45 minutter samme hva. Med kollektiv ville jeg hver dag bruke 1 time og 30 minutter hver veg. Selv om det er ille med fossilen er det enda verre med buss, og så stor kollektiv entusiast er jeg ikke.

Når så en vet at at en elbil med med en passasjer er mer CO2 snill enn buss per passasjer synes jeg det er en dårlig begrunnelse at 2 av 10 elbilister vil bruke buss og 8 av 10 vil gå tilbake til fossil-køen om elbilene kastes ut av kollektiv feltet.

En annen ting var påstanden om at elbilen sinker kollektiv feltet. Nå har jeg i to dager fått god anledning til å observere trafikken fra en plass i køen. Påstanden er bare tull.

Jeg talte 5 elbiler, 5 Taxi og 3 snikkjørere og 2 busser, på 10 minutter. Ingen laget kø for noen av de øvrige.

Idag når jeg nær slutten av påkjøringen nesten måtte stoppe for å sneilet meg inn i køen fikk jeg sint tuting av en i kollektivfeltet som ville rett fram.

Så kan dere gjette på om det var en elbilist. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 19. januar 2010, klokken 20:08
Så kan dere gjett på om det var en elbilist. ::)

Jeg (midtsidepiken som de kaller med på jobben nå) drister meg til å gjette NEI  :)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA