Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Dennis, torsdag 24. september 2015, klokken 01:09

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: fredag på fredag 28. august 2015, klokken 11:46
Jeg tror vi norske elbilister må begrave betegnelsen "schuko" (som folk ikke klarer å skrive riktig uansett), og aktivt bruke den nedsettende betegnelsen "mormorkontakt" istedet.

En "mormorkontakt" er noe man kan bruke til å lade en elbil en sjelden gang, når man er på besøk hos mormor/svigermor. Dvs nødlading.

Kall det husholdningskontakt siden det er den kontakttypen som er vanlig hvis du ikke klarer å si schuko. Mormor har ingen ting med kontakten å gjøre, hun har nok sansynligvis mye færre schuko hos seg enn jeg har hos meg.

cra

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 12:31
En "mormorkontakt" er noe man kan bruke til å lade en elbil en sjelden gang, når man er på besøk hos mormor/svigermor. Dvs nødlading.

En "mormorkontakt" er for meg en vanlig schuko bare litt større og uten jording. Mormor hadde nemlig en slik på stua, og på den var det tilkoblet ei "padde" med fire uttak. Regner med det var litt kraftigere kabling til akkurat det uttaket. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 12:31
Mormor har ingen ting med kontakten å gjøre, hun har nok sansynligvis mye færre schuko hos seg enn jeg har hos meg.

Moderne hus pepres med mormorkontakter. Men så er elektrikere noen kjerringer...

kos

Jeg tror vi norske elbilister må begrave betegnelsen "schuko" (som folk ikke klarer å skrive riktig uansett), og aktivt bruke den nedsettende betegnelsen "mormorkontakt" istedet.

Den har jeg kopiert " mormorkontakt" et rett begrep.

Olatho

Kjempelurt å komme opp med enda et nytt begrep som ingen har hørt om før.
"Vanlig stikkontakt" eller "Husholdningskontakt" er vel greit som som lekmannstermer.  "Schuko" er best om man diskuterer med noen som vet hva de snakker om.

emil

Sitat fra: Olatho på mandag 31. august 2015, klokken 16:09

Ikke uvanlig blandt f.eks forumtroll å finne på nedsettende begreper når de går tom for fornuftige argumenter i diskusjonene.

"Vanlig stikkontakt" eller "Husholdningskontakt" er vel greit som som lekmannstermer.  "Schuko" er best om man diskuterer med noen som vet hva de snakker om.

Begrepene over forstår de alle fleste og gir ingen tvil om hva man faktisk mener. Når folk begynner med det andre tullet skaper det bare mer forvirring.

fredag

Mormor-stik, mormor-kabel og mormor-opladning er godt innarbeidede begreper hos danske elbilister.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Sitat fra: fredag på mandag 31. august 2015, klokken 18:09

Mormor-stik, mormor-kabel og mormor-opladning er godt innarbeidede begreper hos danske elbilister.

Mormor-kabel er det enkelte som bruker ja, i DANMARK. Vi bor som du kanskje vet i Norge og utover noen fanatikere her på forumet er det ingen som bruker de tidligere foreslåtte alternative navene på schuko.

kos

Den verste gruppen er nok ikke fanatikere men de som påstår å ha greie på saker og ting og har pugget noen fremmedord om teknikk de overhode ikke har peiling på - men diskuterer villig vekk hva som er bra - kalles å generalisere uten objektiv informasjon.

Olatho

Fem-og-halv-treds er også et vanlig uttrykk i Danmark. 

fredag

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 18:17

Mormor-kabel er det enkelte som bruker ja, i DANMARK. Vi bor som du kanskje vet i Norge og utover noen fanatikere her på forumet er det ingen som bruker de tidligere foreslåtte alternative navene på schuko.

Mormor-lading er ikke tryggere i Norge enn i Danmark.

NORSKE eksperter på elsikkerhet har advart mot farene elbil-lading med schuko mormor-kontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Er ikke mormor stikk et diskriminerende uttrykk? I 2015 skal jo alt være kjønnsnøytralt og da er vel besteforeldrestikk et bedre uttrykk?

Ellers legger jeg merke til at kundene mine intuitivt forstår husholdningsstikk / Vanlig stikk og schuko, så skeptisk til å lage nye navn.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:14

Hvordan vet du det? Danskene bruker en annen type kontakt, og meg bekjent er det i all hovedsak 1.5mm2 kabel som forsyner slike.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Hvordan foregår egentlig en "Mormor-lading". Ser for meg varianter av elektrisk stol og det er ikke et pent syn eller noe hyggelig for henne.

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:47

Hvordan foregår egentlig en "Mormor-lading". Ser for meg varianter av elektrisk stol og det er ikke et pent syn eller noe hyggelig for henne.
omtrent slik som flere lader elbilen sin hjemme uten å koste på seg en riktig forsvarlig kontakt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA