Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Dennis, torsdag 24. september 2015, klokken 01:09

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. august 2015, klokken 09:38
En type2-boks er det beste, men mange kan tenke at tre-fire-fem tusen er for mye penger å bruke til lading (litt spesielt, spør du meg, når det ikke er mer enn man sparer på et par måneder sammelignet med diesel eller bensin), men en blå kontakt koster under en hundrelapp. Og fakturerer elektrikeren mer enn én time for å bytte ut schukoen med den så har du blitt lurt.
Det er en billig forsikring.

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er en blå kontakt sikere enn schuko?

fredag

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:27
Jeg er litt bekymret for denne unyanserte dekningen. Det jeg er bekymret for er de som leier hus/leilighet blir neket og lade av huseier (selv under oppsyn). Dvs at i praksis så blir de som leier kan ikke ha elbil.

Min mening er at schuko-kablene burde som standard være så lav at det blir trygt. Dersom schuko er så farlig at den ikke engang kan lade på 6A, (den laveste innstillingen på type1 og type 2 kontakter), så burde den være ulovlig å installere i nye garasjer.

Det ER ulovlig å installere nye schuko-kontakter på kurser som skal brukes til elbil-lading, dersom kursen er sikret med mer enn 10A.

For lading av elbil på elbilens faste ladeplass bør det settes opp en fastmontert type2-ladeboks. Eller bruke rød/blå CEE-industrikontakt/campingkontakt for de som har mulighet for det, og ønsker å spare penger.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

weld77

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 26. august 2015, klokken 11:53
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er en blå kontakt sikere enn schuko?

Den er mer solid og har bedre kontakt. Pinnene i kontakten er lengre og tykkere og godset rundt er mer omfattende så den sitter bedre.

Du får industrikontakter (CEE-kontakter) som tåler 125A...

Olatho

Sitat fra: emil på onsdag 26. august 2015, klokken 10:41
Sitat fra: Olatho på onsdag 26. august 2015, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på onsdag 26. august 2015, klokken 09:17
Hvor mange hus har brent/brent ned grunnet lading av el-bil? Noen i det hele tatt?

Har ingen tall (ser ikke ut som man får ut så detaljert statistikk fra DSB), men her er i alle fall et par saker der lading av elbil sannsynligvis har vært årsak til brann:

http://www.vol.no/nyheter/article10391672.ece
http://www.side3.no/motor/elbiler-ble-fraktet-gratis-og-startet-brann/3030163.html

Det har vel aldri kommet fram hva slags bil som brant i den første artikkelen selv om det ble spekulert i en trilling, ei heller hva som var brannårsaken. Hadde det faktisk vært elbilen som var årsaken tror jeg det hadde blitt slått mye større opp. Den andre var jo en middels tvilsom ombygging av fossilbil.

Tar man bort enkelte eldre franske kassebiler er det vel knapt elbilbranner å snakke om her i landet.

Jeg snakker jo ikke om at elbiler tar fyr av seg selv.  Jeg snakker om problemet med dårlige ladeløsninger.  Varmgang i stikkontakter.

Men la oss, siden det er så viktig for deg, regne litt.  Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss har vi noe sånt som 4 mobil-ladere som står kobla til hele døgnet.  Så har vi vel 4 bærbare PCer som har hver sin lader/adapter.  Så har vi noen trådløsroutere og sånt, i tillegg til TV, radio og ymist annet som alltid står kobla til.

La oss si at en gjennomsnittshusttand har 10 sånne dingser, bare for å tenke på et tall.
I Norge er det ca 1,5 millioner husstander i følge SSB.
Det gir altså rundt 15 000 000 adaptere, batteriladere osv.

Totalt forårsaket disse i følge tallene over 36 boligbranner i løpet av en 3 års-periode.  Altså 12 branner i året i snitt.
Dvs. at det er under 1/1 000 000 sjanse for at det skal bli brann av en sånn lader.

Foreløpig er det ikke engang 60 000 elbiler her i landet.  Og en god andel av disse kan ikke lade hjemme, eller de lader med noe annet enn schuko.  At det enda ikke har blitt noen alvorlige branner av det betyr ikke at det er trygt.  Det betyr i alle fall ikke at det er tryggere enn mobil-laderne.  Det betyr bare at det foreløpig, sammenlignet med andre ting, er fryktelig få som gjør noe så dumt.

Med det antallet svidde og smelta schukoer som rapporteres om allerede nå er det bare et tidsspørsmål før det går veldig mye verre.  Og det er ingen grunn til å vente til det går galt, før man ber folk finne bedre løsninger. 

Det er noe som heter å være proaktiv og forebyggende.

emil

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. august 2015, klokken 13:21
Men la oss, siden det er så viktig for deg, regne litt.

Ikke veldig viktig for meg, men skal man dra frem saker som dokumentasjon bør de være relevante.

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. august 2015, klokken 13:21
Totalt forårsaket disse i følge tallene over 36 boligbranner i løpet av en 3 års-periode.  Altså 12 branner i året i snitt.
Dvs. at det er under 1/1 000 000 sjanse for at det skal bli brann av en sånn lader.

Hva med å snu litt på tallene og ikke tenke antall enheter, men kWh/enhet og starte sammenligningen der.


kos

Det er ingen grunn til å ikke lade bilen hjemme - men egnet kontakt og med egen lade sikring er det ikke noe farligere enn andre husholdnings kontakter. Scunko kontakt eller som jeg har kalt den i en stund nå lampett stikkontakt fullstendig ubrukelig og farlig og det er noen som bør gå å gjemme seg over å ha bagatellisert dette faktumet. Men nå kommer myndighetene med forbud. Da jeg hevdet det førstegangen ble jeg idiotforklart.

Rødkleiv

Sitat fra: weld77 på onsdag 26. august 2015, klokken 12:21
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 26. august 2015, klokken 11:53
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er en blå kontakt sikere enn schuko?

Den er mer solid og har bedre kontakt. Pinnene i kontakten er lengre og tykkere og godset rundt er mer omfattende så den sitter bedre.

Du får industrikontakter (CEE-kontakter) som tåler 125A...
Ok, forstår at det er en fordel.
Men hva med støvsuger, hårfåner, oljeovner og andre ting som broker et par tusen watt. Det kan vel ikke være noe tryggere å ha disse stående i schuckostikk enn en elbil? Burde alt egentlig vært CEE?

emil

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 26. august 2015, klokken 15:17
Men hva med støvsuger, hårfåner, oljeovner og andre ting som broker et par tusen watt. Det kan vel ikke være noe tryggere å ha disse stående i schuckostikk enn en elbil? Burde alt egentlig vært CEE?

Oljeovner (og de fleste andre flyttbare varmekildene) skal man vel på generell basis holde seg unna, og uansett kun brukes under oppsyn. Samme også med ting som bruker mye effekt på kort tid har man gjerne under oppsyn og bruker kun i korte perioder, ikke nok til å skape problemer hvis ikke ting er veldig slitt/skadet.

Ellers er det flere som har byttet ut komfyrstikk på induksjonstopp og schuko på stekeovn til 32A og 16A CEE kontakter.

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. august 2015, klokken 10:32
Sitat fra: KjellG på onsdag 26. august 2015, klokken 10:27
Det er nevnt en rekke ganger: "sett opp en industrikontakt og problemet er løst". 
Ladekladden har schuko, ev med temperaturføler, hvordan løses det?

Med tempføler:
Du får kjøpt adaptere på Biltema osv. Om den skulle gå varm og smelte vil den neppe antenne noe siden den ikke er skrudd fast på veggen. Dessuten vil vel tempføleren stoppe lading ved varmgang?

Uten tempføler:
Du kan bytte støpsel til CEE på ladekabelen. Bruk adapter når du lader andre steder (da er sikkerheten som før).

Med temp-føler vil denne stoppe ladingen fra Biltema-adapteret, men ikke når kontakten er skrudd på veggen?  "Øyner I dybden?" "Den tykkes mig tåket".

Bytte støpsel på kladden? Dermed forsvinner tempføleren og med adapter til schuko så er en dårligere stilt. I tillegg, hvor mange setter på endehylser før de monterer CCE-kontakt?

Jeg leser ofte forslaget om å endre til industrikontakt, men er ikke helt overbevist om totalnytten.


weld77

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 26. august 2015, klokken 15:17
Ok, forstår at det er en fordel.
Men hva med støvsuger, hårfåner, oljeovner og andre ting som broker et par tusen watt. Det kan vel ikke være noe tryggere å ha disse stående i schuckostikk enn en elbil? Burde alt egentlig vært CEE?

Elbil er omtrent det eneste man har i en privat husholdning som kan trekke 10-13A i timesvis. Kokeplater slår seg av og på og er på full pupp kun noen få minutter (koketopper har heller ikke vanlig stikk forsåvidt...), varmeovner går av og på og husholdningsapparater er i bruk kort tid om gangen. Nærmeste man kommer er nok varmtvannsberedere, men selv de står normalt ikke på så lenge i slengen. Om jeg ikke husker feil regnet jeg ut at min 300 liters VVB ville trenge 7 timer for å varme opp vannet når kaldvannet inn hadde 8 grader, men som regel er det jo ikke helt tomt for varmtvann og den trenger betydelig kortere tid for å varme opp det nye vannet som kommer inn ved forbruk. Etter nye elforskrifter skal forsåvidt også VVB med effekt over 2000W kobles direkte. Den blir heller aldri koblet ut så mekanisk slitasje på stikket er minimal.

Eneste eksempelet jeg har sett er på hytta til svigers - de har en vifteovn på 3000W som kan settes på via SMS for å varme opp hytta. Der var stikkontakten rimelig svidd en gang og nå står den på halv effekt.

Dersom man har en Tesla med 85kWh batteri og kommer hjem med nesten bunnskrapt batteri og setter den på lading på 13A tar det over 20 timer før batteriet er tilbake på 85%. Det er noe ganske annet enn det meste annet man har plugget inn hjemme.

K S

Nå har jeg ladet med 16 A tilkoblet en gammel skjøteledning en periode.
Faktisk uten varmgang. Forstår nå at jeg skal være glad jeg lever.
Selv om kabel og lader lå på gulvet i garasjen. Betong er jo også brennbart....

fredag

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 26. august 2015, klokken 15:17
Men hva med støvsuger, hårfåner, oljeovner og andre ting som broker et par tusen watt. Det kan vel ikke være noe tryggere å ha disse stående i schuckostikk enn en elbil? Burde alt egentlig vært CEE?

Du støvsuger ikke så lenge av gangen at du risikerer varmgang. Og de kraftigste støvsugerne er akkurat blitt forbudt i EU. Max effekt for støvsuger er nå 1600W.

Ovner har termostat, og trekker derfor sjelden max effekt kontinuerlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Sitat fra: K S på onsdag 26. august 2015, klokken 16:04
Nå har jeg ladet med 16 A tilkoblet en gammel skjøteledning en periode.
Faktisk uten varmgang. Forstår nå at jeg skal være glad jeg lever.
Selv om kabel og lader lå på gulvet i garasjen. Betong er jo også brennbart....

Mest sannsynlig får du varmgang i stikkontakten eller i en dårlig kobling eller i sikringsskapet. neppe på betong gulvet.

bosonic

Jeg tror det er på tide at Norsk elbilforening får sitt eget T(EV) program hvor seriøse nøytrael fagfolk kan opplyse det norske folk om elbilen's mange aspekter?  ;)

Nå er det jo slik i dag at alle huseiere plikter at det foretas jevnlig kontroll og vedlikehold av boligens elektriske anlegg.
Klippet fra viivilla:
Boligeiers ansvar
Boligeier skal sørge for at det elektriske utstyret og de elektriske installasjonene er i orden, slik at det ikke er fare for helse og liv. Boligeier eier det elektriske anlegget. Vedkommende skal sørge for at det foretas nødvendig ettersyn og vedlikehold av anlegget slik at det alltid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Bolig-eiere har også ansvaret for at det ikke brukes eller kobles elektrisk utstyr til anlegget som kan skade liv eller eiendom.
Som boligeier har du krav på en samsvarserklæring på arbeidet som elektro-installatøren har utført. Husk at denne erklæringen må oppbevares hele installasjonens levetid.

Ansvaret innebærer
Du bør også være oppmerksom på faresignaler, som varme sikringer, brytere, koblingsbokser og stikkontakter. (Disse kan bli misfarget eller fjæringen som holder støpslet fast i stikkontakten kan bli slakk). Når du oppdager slike faresignaler må du ta kontakt med en elektroinstallatør umiddelbart slik at feilen utbedres.

Utbedringer og ettersyn
Myndighetene har utarbeidet retningslinjer for hvem som kan utbedre feil i et anlegg. Forbrukere er pålagt å la elektrofagfolk foreta utbedringer og vedlikehold. Ettersyn av det elektriske anlegget må skje regelmessig. I nye boliger bør anlegget kontrolleres hvert femte år og oftere på eldre anlegg. Hos de fleste er det lenge siden el-anlegget ble sjekket. I en MMI-undersøkelse svarte over en fjerdedel av de spurte at anlegget hadde blitt sjekket for over fem år siden. En fjerdedel svarte at de ikke vet når det elektriske anlegget i boligen sist ble kontrollert.


Kanskje det er på tide å få en slik sjekk?
I tilfelle, ta fri fra jobben og fotfølg elektrikeren mens han/hun gjør det.
Be om spesifikk sjekk av utestikk til elbilen når elbilen lader!
El sjekken bør absolutt også inneholde temperaturmåling av sikringer, koblingsbokser, stikkontakt på «elbilkursen»


Klipp fra elektrikerkjeden norgeseliten:
En fagutdannet elektriker kommer hjem til deg på et tidspunkt dere er blitt enige om.
Elektrikeren gjennomgår hele det elektriske anlegget i boligen din, fra sikringsskapet og ut til hver enkelt lampepunkt eller stikkontakt.
Hele inspeksjonen blir beskrevet i en tilstandsrapport.
Tilstandsrapporten gir beskjed om eventuelle feil og mangler, som graderes etter hvilken risiko de utgjør.
Du kan selv se om det er noe som eventuelt bør gjøres umiddelbart, og om det er andre utbedringer som kan planlegges og utføres senere.
På denne måten kan du sammen med elektrikeren finne den tryggeste og mest økonomiske måten å holde alt det elektriske i orden på.


Husk allikevel at det er stor forskjell på fagfolk. Det er ingen garanti for at du får en seriøs og god fagmann.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Vær interessert og skeptisk, husk at du betaler en del for denne sjekken så sørg for at du får mest mulig igjen for pengene.
Du merker snart om firmaet har sendt ut en av sine nyutdannete montører, eller en erfaren en.

Utekontakten kan med fordel skiftes ut samtidig.  En stikkontakt slites med tiden og gir dermed gradvis dårligere kontakt.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

fredag

Jeg tror vi norske elbilister må begrave betegnelsen "schuko" (som folk ikke klarer å skrive riktig uansett), og aktivt bruke den nedsettende betegnelsen "mormorkontakt" istedet.

En "mormorkontakt" er noe man kan bruke til å lade en elbil en sjelden gang, når man er på besøk hos mormor/svigermor. Dvs nødlading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA