Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Dennis, torsdag 24. september 2015, klokken 01:09

« forrige - neste »

elektrolux

"Problemet" er minimalt da de aller fleste kladder med schuko kommer med tempsensor i støpselet.

Ellers er kabler uten tung kladd en god løsning, og sunn fornuft og opplysningskampagner som får folk til å ikke røyke mens de tanker bensin, også kan få folk som lader oppmerksomme på tegn til varmgang. ( Lukt, misfarging, Varme om en føler på oinnene ved avbrudt lading ) Alt dette er tegn en ser leeeenge før det oppstår brann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MEM76

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:36
"Problemet" er minimalt da de aller fleste kladder med schuko kommer med tempsensor i støpselet.

Varmtvannsberedere kan kobles til schuko, dersom de ikke trekker mere enn 6,5A, og de har ikke noen temperatursensor.

Argumentet som enkelte elektrikere bruker mot lading med schuko er at i gamle hus er det mange koblingsbokser mellom sikringsboksen og kontakten, og at det kan komme varmegang i disse boksene.

Spørsmål, er det ikke slik at de nye laderne nekter å lede hvis det ikke er jording? I såfall så vil det si at eksemplet for en stund siden i VG var med en gammel elbil som ikke tester.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

jensjacob

Selvom jord er ok hele vejen igennem systemet kan man vel godt have en dårlig faseforbindelse i en koblingsboks som dernæst vil virke som varmelegeme indtil et eller andet brænder eller smelter i stykker.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

KjellG

Ad lading av mobiler: er blitt populært å bygge USB-laderen inn i veggboks med USB-kontakt.

Hvordan kobles denne laderen fra nettet? Hvordan kan denne aksepteres å alltid stå i standby? Hva med stasjonær PC som alltid trekker strøm, radiovekkerklokka, dimmeren, kjøkkenuret i komfyren, termostaten, vannpumpa, ovnene?

KjellG

Sitat fra: jensjacob på onsdag 26. august 2015, klokken 00:02
Selvom jord er ok hele vejen igennem systemet kan man vel godt have en dårlig faseforbindelse i en koblingsboks som dernæst vil virke som varmelegeme indtil et eller andet brænder eller smelter i stykker.

Ja, eksempel: den eneste kontakten som har brent hos meg er komfyrkontakten. Fabrikanten KPS, brukte fortinnede tamper i skruekoblinger!

jensjacob

Sitat fra: KjellG på onsdag 26. august 2015, klokken 00:03
Ad lading av mobiler: er blitt populært å bygge USB-laderen inn i veggboks med USB-kontakt.

Hvordan kobles denne laderen fra nettet? Hvordan kan denne aksepteres å alltid stå i standby? Hva med stasjonær PC som alltid trekker strøm, radiovekkerklokka, dimmeren, kjøkkenuret i komfyren, termostaten, vannpumpa, ovnene?

Et 'varmelegeme' (læs : dårlig forbindelse) vil unægtelig afgive lidt mere varme hvis det gennemløbes af 6-10 A end af 100 mA så som radiovekkerklokka, dimmeren, kjøkkenuret i komfyren, termostaten,... Spørgmålet er hvad ligevægtstemperaturen er, dvs. når varmeeffekten ud af boksen er = varmeeffekt afgivet inde i boksen. Er den høj nok til at antænde eller smelte omgivelserne ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Olatho

Hvis man vil ha en minimal kostnad, som gir en vesentlig forbedring av brannsikkerheten, så setter man opp et blått CEE-stikk i stedet for, eller i tillegg til schukoen, og bruker dette.
Da eliminerer man problemet med dårlige schuko-kontakter, og det koster ikke all verden.
Problemet med dårlige koblinger i skjøtebokser og evt. dårlig jording osv hjelper det selvsagt ikke på, men kan man kvitte seg med én potensiell brannfelle, så er det tross alt mye bedre enn å ikke gjøre noe.

Tusenvis av mennesker lader helt fint fra schuko, men tusenvis av mennesker mente også at årelating var en flott måte å behandle de fleste sykdommer på.  Jeg vil ikke anbefale noen av tingene.

arthur

Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. august 2015, klokken 18:02
Sitat fra: arthur på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:39
Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. august 2015, klokken 16:39
Veldig sjelden jeg lader mobilen med 13-16A over en lengre periode...

Det har du sikkert helt rett, men er heller ikke poenget!

I perioden 2009–2012 var det 36 boligbranner her i landet der en batterilader var involvert, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Åtte av brannene skjedde nattestid.
– Det er 36 branner for mye og viser at det er et godt råd ikke å lade uten tilsyn. Ladere skal automatisk slutte å tilføre energi når batteriet er fulladet. Men så vet vi også at teknologi feiler iblant, sier Bjørn Nyrud, avdelingsleder for elektroniske produkter i DSB, til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.


Så kanskje verdt å endre sine ladevaner for mobiler og sånt allikevel?

Klart.  Men det er nok også noen flere mobil-ladere som står plugga inn døgnet rundt, enn det foreløpig er elbiler som lader.

Hvor mange hus har brent/brent ned grunnet lading av el-bil? Noen i det hele tatt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

Sitat fra: arthur på onsdag 26. august 2015, klokken 09:17
Hvor mange hus har brent/brent ned grunnet lading av el-bil? Noen i det hele tatt?

Og hvor mange har brent ned p.g.a bensinbil? Det var virkelig nære på like ved der jeg bodde i Nannestad, bil tok fyr og klarte tydligvis å spre seg til en husvegg, men de fikk stoppet det før det brant ned...

Olatho

Sitat fra: arthur på onsdag 26. august 2015, klokken 09:17
Hvor mange hus har brent/brent ned grunnet lading av el-bil? Noen i det hele tatt?

Har ingen tall (ser ikke ut som man får ut så detaljert statistikk fra DSB), men her er i alle fall et par saker der lading av elbil sannsynligvis har vært årsak til brann:

http://www.vol.no/nyheter/article10391672.ece
http://www.side3.no/motor/elbiler-ble-fraktet-gratis-og-startet-brann/3030163.html

Selv har jeg sett min andel av svidde schuko-kontakter, og selv også fått smelta et schuko-adapter til trossfor at jeg bare lada med 10A fra det jeg trodde var en helt trygg og grei utekontakt.
Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man insisterer på at man på død og liv skal lade fra det som er den _minst_ egna løsningen, når det koster nesten ingenting å gjøre en vesentlig oppgradering, nemlig sette opp en industrikontakt som er mange ganger tryggere og mer egna til formålet.

En type2-boks er det beste, men mange kan tenke at tre-fire-fem tusen er for mye penger å bruke til lading (litt spesielt, spør du meg, når det ikke er mer enn man sparer på et par måneder sammelignet med diesel eller bensin), men en blå kontakt koster under en hundrelapp. Og fakturerer elektrikeren mer enn én time for å bytte ut schukoen med den så har du blitt lurt.
Det er en billig forsikring.

KjellG

Det er nevnt en rekke ganger: "sett opp en industrikontakt og problemet er løst". 
Ladekladden har schuko, ev med temperaturføler, hvordan løses det?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 26. august 2015, klokken 10:27
Det er nevnt en rekke ganger: "sett opp en industrikontakt og problemet er løst". 
Ladekladden har schuko, ev med temperaturføler, hvordan løses det?

Med tempføler:
Du får kjøpt adaptere på Biltema osv. Om den skulle gå varm og smelte vil den neppe antenne noe siden den ikke er skrudd fast på veggen. Dessuten vil vel tempføleren stoppe lading ved varmgang?

Uten tempføler:
Du kan bytte støpsel til CEE på ladekabelen. Bruk adapter når du lader andre steder (da er sikkerheten som før).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. august 2015, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på onsdag 26. august 2015, klokken 09:17
Hvor mange hus har brent/brent ned grunnet lading av el-bil? Noen i det hele tatt?

Har ingen tall (ser ikke ut som man får ut så detaljert statistikk fra DSB), men her er i alle fall et par saker der lading av elbil sannsynligvis har vært årsak til brann:

http://www.vol.no/nyheter/article10391672.ece
http://www.side3.no/motor/elbiler-ble-fraktet-gratis-og-startet-brann/3030163.html

Det har vel aldri kommet fram hva slags bil som brant i den første artikkelen selv om det ble spekulert i en trilling, ei heller hva som var brannårsaken. Hadde det faktisk vært elbilen som var årsaken tror jeg det hadde blitt slått mye større opp. Den andre var jo en middels tvilsom ombygging av fossilbil.

Tar man bort enkelte eldre franske kassebiler er det vel knapt elbilbranner å snakke om her i landet.

Rav4_EV

Det holdt med en Teslabrann. Da var det full fyr i alle media. :o

Jeg hadde vært skeptisk til å sove i et rekkehus der en nabo ladet bilen over Schuko.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. august 2015, klokken 10:58
Jeg hadde vært skeptisk til å sove i et rekkehus der en nabo ladet bilen over Schuko.

Her har man fordel med at man faktisk ser hva som skjer. Folk kan finne på det aller mest utrolige i naboleiligheten din uten at du har noen kontroll på det. Installer masse brannvarselere, ha gode rømningsveier, og anta at naboen sin leilighet (og din egen) kan begynne å brenne når som helst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA