Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Dennis, torsdag 24. september 2015, klokken 01:09

« forrige - neste »

Rødkleiv

"Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden ta fyr, advarer Håvard Hjelde (Daglig leder i installasjonsbedriften O. Løkken AS i Trondheim, Håvard Hjelde, har mange års erfaring som elektriker, automatiker og elektrisk tekniker)

Dette høres dramatisk ut. Er det noen som kan gå god for at alle hus med elbil, uten ladestasjon, før eller senere vil brenne ned? Eller er det rett og slett slik at Mr Hjelde ønsker å legge til "Ladestasjonselger" på CVen sin.

http://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

sølv-pilen

Ettersom det sikkert finnes flere el bilister her som har hatt el bil ganske lenge, hvor mange hus har de brent ned ved å ikke lade fra ladestasjon hjemme?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 25. august 2015, klokken 12:34
Ettersom det sikkert finnes flere el bilister her som har hatt el bil ganske lenge, hvor mange hus har de brent ned ved å ikke lade fra ladestasjon hjemme?

Flere hundre hver uke sikkert...

Det er uansett ingen (eller veldig få) som vil påstå at en Mode3 ladeboks ikke er bedre enn schuko. Men passer man på ladeutstyret, inkludert kontakten på veggen, og vedlikeholder ved behov, er det ikke så farlig å lade fra schuko som enkelte her inne vil ha det til.

Kontroll av el-anlegget har jeg anbefalt til alle nye elbileiere som har planer om å lade fra eksisterende schuko-kontakter, og kontroll bør han ha jevnlig uansett om man lader elbil eller ikke.

Fanafjord

Jeg har bygd ut huset ca 8 år siden og fikk lagt utstikkontakt av elektriker. Den er en 16 A kurs kun som deles med gangen som ikke har noen større strømforbrukere. Jeg kan ikke skjønne at det kan være problematisk å lade Trillingen med 8 A over natt. (En litt kraftig panelovn ville jo dra mer) Ei heller å bruke 14A lading noen timer om ettermiddagen om jeg har behov for det.

emil

Jeg kjører også oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel nattestid og når jeg ikke er hjemme. Men jeg sjekker at kontakter sitter ordentlig i med jevne mellom rom, jeg renser tørketrommel for lo etter hver gangs bruk, fjerner lo og støv bak lofilteret innimellom og tar av bakstykket på maskinene og støvsuger ved behov.

Har lenge lurt på hvor mange elektriske branner som skylles brukerfeil (inkludert f.eks ikke fjerning av lo fra tørketrommel) og ikke produksjonsfeil eller slitasje som ikke lett kan oppdages.

arthur

Og hvem har ikke en mobiltelefon, et nettbrett eller lignende på lading over natten? Trolig langt farligere!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Olatho

Veldig sjelden jeg lader mobilen med 13-16A over en lengre periode...

emil

Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. august 2015, klokken 16:39
Veldig sjelden jeg lader mobilen med 13-16A over en lengre periode...

Men den den gjør om 230V til 5V 1-2A innenfor et volum på størrelse med en liten fyrstikkeske. Ikke mye som skal gå galt før det skjer noe der og det er mange flere branner grunnet mobil-ladere enn elbil-lading.

arthur

Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. august 2015, klokken 16:39
Veldig sjelden jeg lader mobilen med 13-16A over en lengre periode...

Det har du sikkert helt rett, men er heller ikke poenget!

I perioden 2009–2012 var det 36 boligbranner her i landet der en batterilader var involvert, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Åtte av brannene skjedde nattestid.
– Det er 36 branner for mye og viser at det er et godt råd ikke å lade uten tilsyn. Ladere skal automatisk slutte å tilføre energi når batteriet er fulladet. Men så vet vi også at teknologi feiler iblant, sier Bjørn Nyrud, avdelingsleder for elektroniske produkter i DSB, til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.


Så kanskje verdt å endre sine ladevaner for mobiler og sånt allikevel?

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Dette begynner å minne om NAF og dekktester.

Årets vinner er uovertruffelig, mens fjorårets vinner slitt ned til 4-5 mm er plutselig livsfarlige.

Hadde nylig en prat med en forsikringsagent, og han kunne fortelle at husbrann er veldig sjelden begivenhet. Hadde likevel selv et stikk som i sin tid brant opp. Det var før jeg hadde elbil, og grunnen var overslag grunnet vann som fulgte kabelen inn i stikket. Brannen utviklet seg aldri, men jeg kunne tydelig se at det hadde forekommet kraftig oksydering; altså brann rent teknisk.

Alle stikk er laget i selvslukkende materiale, så alle disse varslede brannene vil neppe bli en realitet.

Når alt det er sagt er selvsagt mode 3 lading tryggere enn mode 1. Når det kommer til mode 2 er jeg noe mer skeptisk, da det var med mode 2 at kladdene kom, og de brunsvidde stikkene som følge av vekten av kladden som medførte at kontaktene i stikkene ikke fikk klemt skikkelig rundt stiftene på støpslene. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olatho

Sitat fra: arthur på tirsdag 25. august 2015, klokken 17:39
Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. august 2015, klokken 16:39
Veldig sjelden jeg lader mobilen med 13-16A over en lengre periode...

Det har du sikkert helt rett, men er heller ikke poenget!

I perioden 2009–2012 var det 36 boligbranner her i landet der en batterilader var involvert, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Åtte av brannene skjedde nattestid.
– Det er 36 branner for mye og viser at det er et godt råd ikke å lade uten tilsyn. Ladere skal automatisk slutte å tilføre energi når batteriet er fulladet. Men så vet vi også at teknologi feiler iblant, sier Bjørn Nyrud, avdelingsleder for elektroniske produkter i DSB, til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.


Så kanskje verdt å endre sine ladevaner for mobiler og sånt allikevel?

Klart.  Men det er nok også noen flere mobil-ladere som står plugga inn døgnet rundt, enn det foreløpig er elbiler som lader.

Problemet med dårlig vedlikeholdte schukoer i garasjer og på parkeringsplasser og på husvegger rundt i landet vil nok bli ganske tydelig når flere og flere begynner å lade bilene sine fra disse kontaktene som ble satt opp for mange herrans år siden og har stått ute i vind og vær og til nå bare har blitt brukt til juletrelys og stikksaga et par ganger i året.

Det er selvsagt en tabloid overdrivelse å skirve at "huset ditt kommer til å brenne ned", men at en del folk bør skremmes litt, så de tar en skikkelig gjennomgang av hva det er for slags utstyr de har før de faktisk kobler seg til, det tror jeg er en god ting.

Olee

Sitat– Hvis du drar støpselet ut av stikkontakten og sjekker varmegangen vil du ganske sikkert brenne deg på fingrene.
Støpselet til elbilen min er ikke varm etter flere timer med lading, iallefall ikke slik at jeg brenner meg på fingrene. Laderen til mobilen min derimot! Burde jeg da sette opp en ladestasjon til mobilen? Dette synes jeg min mobilprodusent kunne informert mer om!  :o

weld77

Det er en vanlig misforståelse at det er sikringsstørrelsen, kabeltverrsnitt og slikt som eventuelt er problemet. Det er det ikke. Det er selve kontakten om ikke er beregnet på å tåle høy strøm over mange timer. Om den er slarkete er det en risiko for varmgang. Hvor stor denne risikoen er skal ikke jeg mene veldig mye om, men den er neppe veldig stor siden det er såpass mange som lader elbilen sin på vanlig stikkontakt og såpass få branner som har startet som følge av det.

Jeg lader selv på Schuko (vanlig stikkontakt), men jeg lader som regel med ganske lav ladestrøm - type 5-6-7A. Har testen med 12-13 over lengre tid uten at kontakten ble varm, så da regner jeg med at min lading er innafor. Har dog en blå CEE-kontakt liggende elektrikeren skal smelle opp neste gang jeg har en av sorten innom.

Panduck

Har 10A kabel ut til carport. Det er relativt nytt anlegg, så kabeltykkelse er lik det som var for 16A tidligere. Ved carporten har jeg en Ensto Chago "vegglader" som er plugget i kontakten. Laderen er som standard satt til å dra 8A. Pluggen står alltid i, så det blir ikke noe slitasje ved "inn & utkobling".

Er jeg trygg, eller vil carporten brenne ned? Bør jeg sette den ned til 6A (som er mulig med switch i laderen)? Bør jeg få elektriker til å kable rett inn i boksen (noe som også er mulig)?

Etter at bilen har ladet i noen timer på 8A er kontakten fremdeles kald. Jeg synes denne laderen var en fin løsning :)

MEM76

Jeg er litt bekymret for denne unyanserte dekningen. Det jeg er bekymret for er de som leier hus/leilighet blir neket og lade av huseier (selv under oppsyn). Dvs at i praksis så blir de som leier kan ikke ha elbil.

Min mening er at schuko-kablene burde som standard være så lav at det blir trygt. Dersom schuko er så farlig at den ikke engang kan lade på 6A, (den laveste innstillingen på type1 og type 2 kontakter), så burde den være ulovlig å installere i nye garasjer.

Jeg så en tidlige artikkel i VG, hvor de hadde et bilde av en svidd kontakt, som var brukt til elbil. Kontakten var en ujordet kontakt. Det kom ikke frem i artikkelen at dette var en 10A ujordet kurs.

Jeg tror at slike artikkler muligens er en bjørnetjeneste. Som jeg ser det så er beste løsningen at alle biler lader maks 6A gjennom schuko, og skal du ha høyere, så installerer du noe annet.

Ettersom alle har schuko, kommer den til å vedvare lenge som ladepunkt.

Samtidig dersom artikler faktisk forklarer forskjell på å lade på 6/8A kontra 14A, så hadde dette økt sikkerheten mere enn slike artikler som NRK hadde i dag.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA