Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny Tesla Roadster i 2019

Startet av FrankM, onsdag 23. september 2015, klokken 14:03

« forrige - neste »

FrankM

Noen som har erfaring med tur/retur denne strekningen?
Går ut i fra at det ikke er mulighet for schukolading ved parkeringen hvor man går opp til Gaustatoppen.
2016 VW e-Golf, Pacific blue.
2013 BMW R1200RT. Mørk Blå.
2001 Ducati ST2. Rød.

PokerFjes

#1
Sitat fra: FrankM på mandag 24. august 2015, klokken 21:38
Noen som har erfaring med tur/retur denne strekningen?
Går ut i fra at det ikke er mulighet for schukolading ved parkeringen hvor man går opp til Gaustatoppen.
Jeg vet faktisk ikke om det er noen lademuligheter på Stavsro, men tviler sterkt. Dette er et område med store mengder bobiler, og et strømuttak hadde nok blitt misbrukt på det groveste der oppe :)
Har du tenkt å starte fra Notodden med full tank, eller skal du toppe til 80% på hurtigladeren før du kjører videre?

Jeg har kjørt opp fra begge sider, Tuddal og Rjukan. Du bør kjøre veien via Tuddal selv om den tidvis er et mareritt av telehiv og humper. Ta det med ro!
Hvis du kjører pent skal det gå med 80% på tanken i Notodden, men jeg ville nok toppet til 90-95% for å ha noe å gå på.
Kjøring via Rjukan og Tinnsjøen er mer komfortabelt, men krever 100% lading i Notodden og 1-2 timer på saktelader i Rjukan sentrum.

Jeg tok en sjekk av de to rutene på Greenrace, og det bekrefter min erfaring. Turen via Rjukan krever 99% av e-Golfens kapasitet, og så spørs det jo hvordan man kjører i forhold til snittet på Greenrace.
Til sammenligning krever turen via Tuddal 63% av kapasiteten.

Jeg har foreslått for Gaustabanen at de kunne fått en del elbilgjester hvis de hadde hatt lademuligheter. Ikke hørt noe enda.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

FrankM

Takker for et utfyllende svar.
Jeg starter fra Bamble med 100%, burde gå greit til Notodden. 95 km via Valebø, 103 via Ulefoss. Toppe til 90/95% på Notodden.
Videre som du foreslår via Tuddal.  :)

Å etterlyse lademuligheter til Gaustabanen skal jeg og gjøre for jo fler som etterlyser jo bedre.  :)
2016 VW e-Golf, Pacific blue.
2013 BMW R1200RT. Mørk Blå.
2001 Ducati ST2. Rød.

PokerFjes

Jeg har fått svar fra Halvor Haukås på Gaustabanen. De skal bygge om parkeringsplassen og lage et nytt velkomstsenter og vil i den anledningen legge til rette for el.biler. De jobber med reguleringsplan nå, men anslår at dette ikke står klart før i 2017 en gang. Dessverre :(

Ellers kjørte jeg til Langefonn i helgen og her er litt info.  Jeg ladet til 94% på Notodden men kunne nok klart meg med litt mindre. Langefonn er forøvrig ca 5km forbi Stavsro og et par hundre høydemeter ned.

Bildet med 53km kjørt er tatt når jeg var på Stavsro.
Bildet med 115km kjørt er tatt når jeg var tilbake på hurtigladeren i Notodden (da inkludert stavsro-langefonn-stavsro).

Jeg kjørte på eco+ hele veien, 21 grader nede i Notodden, ca 10 grader på fjellet. Køkjøring både opp og ned. Hadde jeg kjørt selv hadde jeg nok kjørt litt raskere, men ikke mye.

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Porsgrund

Kjøre Rauland - Rjukan - Gaustadtoppen og Notodden - Porsgrunn I Helga.
Fra Rauland til Rjukan gikk det lite strøm. Var på 88% (162km) I Rjukan før stigningen opp til Gaustadtoppen. De 15 km opp til stavsro ble en utfordring. Bilen ble tappet svært mye. Tapte batterikapasitet tilsvarende 1 km/sek. Ved Stavsro var de 44km igjen (24%). Hjem via Tuddal/Notodden ble en artig opplevelse. 55km kjøring og endte på 90 km. (+46km). Ladet litt på Notodden før retur Porsgrunn.

Ha full tank I Rjukan hvis dere skal til Gaustadtoppen.
---------------------------
eGolf med VP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA