Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkert bil på Hurtiglading..

Startet av kubanczyk, onsdag 23. september 2015, klokken 12:21

« forrige - neste »

kubanczyk

Hei. Skal se imorgen på en Nissan Leaf 2011med tanke for å kjøpe den. Den er en Leaf, 2011 med første gang ble reg. i Norge i mars 2015. Jeg vet ikke hvor den kommer fra, kanskje fra USA. Hvordan kan jeg lett sjekke det ?
Er det noen problem, hvis det viste seg at den er fra USA ? Den ble brukt i Norge i siste måneder, man kjøpte den i mars av bilforhandler.
Den har kjørt ca 33000 km. Er det noen måtte jag kan kjekke batteri kondition ?
Den har et ryggekamera så det er en SL modell. Har SL alltid en hurtiglading option ? Er det mange typer av ladekabler ?
Hva bør jeg sjekke mer før kjøpe? Synes at det er en god tilbud, pris 110 000 plus omreg.

Hilsen, Jakob

Trekkoppbil

USA-modellen kjennetegnes med sidemarkeringslys, 2 nakkestøtter bak, ingen rødt baklys i mitten, fjernkontroll til garasjen i speilet, grove frekvenshopp på fm-radio, og den har satelittradio. Vanligvis har den ikke europeiske kart eller europeisk sim-kort, og originalt har den ikke automatisk kjørelys. Som ekstralys har den grøftelys som kun kan brukes sammen med nærlys, og den har ikke kjørelys i lampene for ekstralys. Enkelte biler biler har fått modifisert lyset.

Det viktigste å sjekke er batteriet, og det er et must å sjekke:
Det letteste er å se om alle 12 kapasitetsbarene er bevart. Det viktigtige er å lese av state of healt på batteriet, som du kan lese med appen Leaf Spy pro og en blåtannplugg i ODB2-porten av typen elm327 v1.5. Her kan man også lese av antall kwt man får når batteriet er lada fullt opp, og det er kapasiteten her som betyr noe. Disse verdiene kan variere litt fra dag til dag.

2011 SL er litt sær: Det er bare 90% av dem som hadde hurtigladeport, mens det blei standard på SL fra og med 2012.
I mange amerikanske stater blei 2011-modellen solgt uten kaldt vær pakke med sete-, ratt- og batterivarme, mens det har vært standard siden i Nordamerika.

På usa-modeller gjelder fabrikkgarantien kun i Nordamerika, mens det er butikkgaranti på mange som er importert til Norge. Kapasitetsgarantien gjelder typisk i 5 år, og simkortet skal gjelde i 5 år, så om ett år har det mindre betydning om det er EU- eller USA-modell. Er batteriet dårlig nå, kan garanti ha stor betydning.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA