Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av hassad, onsdag 23. september 2015, klokken 10:02

« forrige - neste »

hassad

Hei!

Har lest en del steder at Nissan leaf modell 2016 vil få ca. 25% større batteri. Stemmer dette? Og vet noen når bilen blir tilgjengelig i Norge?

Takk

Hansi

Hei

Det er vel ingen som kan svare sikkert på dette, men det går rykter om det, ja.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Trekkoppbil

I vår, eller på forsommeren, var det skriverier om at det var lekket opplysninger fra ulike hold om 30kWt batteri på 2016-modellen.
Det var også snakk om at den billigste usa-modellen S, skulle fortsatt ha 24kwt, mens SV og SL skulle få 30kwt. 
Det tallet har jeg aldri sett fra noe offisiellt hold. Magefølelsen min tviler litt på at S vil få dårligere batteri enn de andre.


På websidene til nissanusa.com presenteres nå 2015-modellen som tidligere hadde epa på 84 miles med ny rekkevidde, og den samme rekkevidde som jeg trur er oppgitt på 2016-modellen:
126/101 city/hwy MPGe*
Men i spec er det fortsatt oppgitt 24kWt for 2015. Det kan være websida som bare er rotete.

Toppsjefen var hemmelighetsfull på GF i juni, om hvilke kapasitet som vil komme, og som selskapet vil slippe info om seinere i år. Samtidig viste han fram en video av en leaf med en prototype av ei drivlinje med over 400km rekkevidde, og på møte viste han fram en bil som såg ut til å ha enda mer eksperimentelt batteri, og rekkevidde på over 500 km.
Han mente også at framtidas biler vil ha mindre, letter og billigere batterier. I vinter slapp han info om at neste modell som kan komme i q2 2017, skal ha dobbelt så stor rekkevidde som nå, og mange tolker det som 48kWt. Jeg synes det er vanskelig å spå eksakte tall så langt fram i tid, men det tyder på enkelte har tru på at de nye kjemiene kan settes i produksjon om 2 år.

Hva som skjer i mellomtida, er heller ikke enkelt å si. Dagens leafer har nok større batterier en etterfølgeren vil få, og jeg tipper man kan få ca 60kWt på dagens batterier, om man bruker eksperimentel kjemi. 400 km rekkevidde burde tyde på 60kWt.
Hvor mange år det går til å finjustere, teste ut og få godkjennt  og prod-satt en ny kjemi, kjenner jeg ikke til.


Slasto

Vurderer innkjøp av ny Leaf selv her, og syns det er skummelt å handle nå som det er rykter om ny modell med lengre rekkevidde.

Nissan kjører kampanje på leaf nå, som jeg tolker som om at de har lyst å få vekk mest mulig av bilene de har på lageret.
Men det jeg spekulerer mest på er prisen til den nye leafen?
Jeg antar at prisen på den vil ligge på rundt 300.000, hvorfor? Det mener jeg er for at de vil stille seg ganske bra i markedet med rekkevidde på opp mot realistiske 20mil.
Samtidig ønsker ikke de at bruktbilprisene skal dette alt for fort ned, dermed må de gå opp i pris.

Så jeg tenker, er det vits å vente på den nye leafen om man ikke har behov for så lang rekkevidde?

Jeg kunne selv tenkt meg å utnytte meg av kampanjen de kjører nå. 230,000 for en tekna er en grei pris mener jeg, i tillegg til tilbudet om gode lån betignelser med lav eff. rente.

Hva mener dere?

Mazzbot

Jeg tenkte også å gå til anskaffelse av en leaf  :) jeg venter å ser hvordan prisene på 2016 modellen blir . Blir det veldig høyt så satser jeg på en Acenta til under 200 000.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

emil

Har tidligere tippet at når kampanjene er over går prisene tilbake til omtrent nivået de var på før, men da med oppgradert batteripakke som standard på alle modellene her i landet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA