Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf Manager logger ikke på etter oppdatering av CarWings

Startet av reisendejack, onsdag 23. september 2015, klokken 09:27

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: mkaut på torsdag 10. september 2015, klokken 15:43
Faller rekkevidden virkelig så kraftig med oppoverbakke og motvind at man får rekkeviddeangst på en strekning på litt over 3 mil? Spesielt tatt i betraktning at etterpå kjører du fra Oppdal til Trondheim, som er 12 mil, med 2 mil igjen i mål..

Kommer jo anpå hvor mye man lader på de forskjellige stedene på om rekkeviddeangsten kommer eller ikke. Jeg tar sjelden ladestopp til fullt, men lader nok til å komme frem til neste hurtiglader. Det kan by på utfordringer hvis det plutselig blir væromslag eller hurtiglader er defekt.

Ellers er jo Dombås - Hjerkin ca 400m høydemeter oppover mens Oppdal - Trondheim er ac 500m høydemeter nedover. Gir store utslag på strømforbruket

Ellers lurer jeg på hvor lenge tok hele turen og hva har den kostet i lading (og hvor mye det blir per km)?

Da jeg kjørte oppover fra Arendal brukte jeg ca 350kr på hele strekningen opp til Trondheim. Da med kostnaden for månedsabonnement hos ArcticRoads (400kr) delt på antall nødvendige ladinger hos dem (5 stk).

reisendejack

Sitat fra: reisendejack på onsdag 09. september 2015, klokken 14:16
Her møtte jeg kraftig motvind, og rekkevidden stupte med ett snittforbruk på 22Kw
6. lade-stopp på Dombås
Resten av turen gikk på våt vei.
7. lade-stopp på Hjerkinn (rekkeviddeangst)
8. lade-stopp på Oppdalsporten.

Takk for å dele erfaringen :-)

Faller rekkevidden virkelig så kraftig med oppoverbakke og motvind at man får rekkeviddeangst på en strekning på litt over 3 mil? Spesielt tatt i betraktning at etterpå kjører du fra Oppdal til Trondheim, som er 12 mil, med 2 mil igjen i mål..

Ellers lurer jeg på hvor lenge tok hele turen og hva har den kostet i lading (og hvor mye det blir per km)?

Takk

Hei,

Fra Dombås og opp er det en sinnssyk bratt og lang stigning, og ettersom bilen regner med dette forbruket ramlet rekkevidden drastisk. Og jeg var også veldig nysgjerrig på hvor denne laderen på Hjerkinn sto. (Den står et stykke fra veien, opp på et slags vertshus og jeg hadde likevel betalt for et mnd. abonnement) Men har nok klart meg fint til Oppdalsporten uten stopp på Hjerkinn. Rekkevidden låste seg etter lading på Hjerkinn på 59 km, og sto slik helt til jeg var på vei ned fjellet.

Det som var veldig overraskende var at jeg ikke klarte å regenerere mye strøm i nedoverbakk på vått føre.

I kroner og øre brukte jeg:
Fortum: ca. 90 kroner
Grønn kontakt: 78 kroner
Arctic Road: mnd. abonnement på 399 kroner

Totalt kostet turen 567 kroner.

Tidsforbruk med samboer på slep i en V70, og en 2 åring i baksetet ble 12 timer.
Men stoppene ble dobbelt så lange grunnet diverse lekeplasser, matspising og annet fjas.

Hvis jeg hadde kjørt selv ville jeg brukt ca. 9 timer.

mkaut

Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

havardolini

Sitat fra: reisendejack på fredag 11. september 2015, klokken 12:34
Hei,

Fra Dombås og opp er det en sinnssyk bratt og lang stigning, og ettersom bilen regner med dette forbruket ramlet rekkevidden drastisk. Og jeg var også veldig nysgjerrig på hvor denne laderen på Hjerkinn sto. (Den står et stykke fra veien, opp på et slags vertshus og jeg hadde likevel betalt for et mnd. abonnement) Men har nok klart meg fint til Oppdalsporten uten stopp på Hjerkinn. Rekkevidden låste seg etter lading på Hjerkinn på 59 km, og sto slik helt til jeg var på vei ned fjellet.

Det som var veldig overraskende var at jeg ikke klarte å regenerere mye strøm i nedoverbakk på vått føre.

I kroner og øre brukte jeg:
Fortum: ca. 90 kroner
Grønn kontakt: 78 kroner
Arctic Road: mnd. abonnement på 399 kroner

Totalt kostet turen 567 kroner.

Tidsforbruk med samboer på slep i en V70, og en 2 åring i baksetet ble 12 timer.
Men stoppene ble dobbelt så lange grunnet diverse lekeplasser, matspising og annet fjas.

Hvis jeg hadde kjørt selv ville jeg brukt ca. 9 timer.
Du kjører e-Golf, ikke sant? Jeg har selv en i3, og dersom man legger inn målet for turen på navigasjonen, tar bilen hensyn til topografien når den beregner rekkevidden. Dvs. at man ikke opplever at gjett-o-meteret dropper rekkevidden i lange motbakker, og at den ikke tilsvarende overestimerer nedover.
Prøvd det på bilen din også, kanskje det gir en mer stabil gjetting av rekkevidde :)
Ellers er det mye viktigere å se hvor mye strøm du faktisk har igjen på batteriet, da kan du gjøre en mye mer riktig estimering av rekkevidde enn det bilen gjorde på vei opp til fjellet.

Vått føre er tungt, det erfarte jeg også da jeg kjørte ned fra Hjerkinn for ei drøy uke siden.

krantzfamiljen

Hej.

Lånar tråden och hoppas att någon av er fortfarande läser.

Vi ska flytta ner en KIA Soul från Trondheim-Sarpsborg omkring 1 december för att sen köra den Sarpsborg- Helsingborg omkring jul. Har några följdfrågor till vad ni redan kommit fram till i tidigare inlägg.

Hur ser laddningsmöjligheterna ut Oslo-Sarpsborg?

Då det finns risk för snö/is samt minusgrader så undrar jag om någon har erfarenhet från att köra sträckan på vintertid eller kan bedöma hur stor skillnaden är på räckvidden på vinterväglag?

Krävs det någon bindingstid på Artics månadsabbonemang? Vi bor för tillfället i Norge men håller på att flytta tillbaka till Sverige och har därför ingen glädje av ett abbonmang med lång bindning.

Finns det något alternativ till Artic om man nu är tvungen att binda sig för t.ex ett år?

Någon som vet hur långt tid det tar att få bricka från Fortum/Grön kontakt/ Artic? Vi är medlemmar i elbilsforeningen men har blivit av med brickan därifrån.

Kan ev. tänka oss att lägga in en övernattning på billigt hotell/vandrarhem. Några tips på vart man bör lägga det stoppet i såfall?

På forhånd takk :)

elbil-1

lading otta - sarpsborg er helt uproblematisk med Fortum - se ladekartet deres. https://map.chargedrive.com De har masse ladestasjoner. De har vel også ladere i sverige så du kan bruke samme brikke der videre over til finland.

bor du i sarpsborg kan du hente ladebrikke på kontoret deres i sarpsborg før du reiser oppover? ellers sender de i posten så du har på et par dager - så du har god tid fortsatt.

vinterføre ned mot -10 vil si at du har 110-120 km rekkevidde, litt mer om det er nedoverbakker. allikevel nok til å stoppe på laderne underveis.

arctic roads har mnd. abb til 399,- og har du først det kan du jo lade på de stasjonene de har:
ArcticRoads, Halden (på vei til finland?) Vestby, Lillehammer, Dombås, Oppdalsporten

leafnor

Sitat fra: krantzfamiljen på onsdag 18. november 2015, klokken 11:42
Hej.

Lånar tråden och hoppas att någon av er fortfarande läser.

Vi ska flytta ner en KIA Soul från Trondheim-Sarpsborg omkring 1 december för att sen köra den Sarpsborg- Helsingborg omkring jul. Har några följdfrågor till vad ni redan kommit fram till i tidigare inlägg.

Hur ser laddningsmöjligheterna ut Oslo-Sarpsborg?

Då det finns risk för snö/is samt minusgrader så undrar jag om någon har erfarenhet från att köra sträckan på vintertid eller kan bedöma hur stor skillnaden är på räckvidden på vinterväglag?

Krävs det någon bindingstid på Artics månadsabbonemang? Vi bor för tillfället i Norge men håller på att flytta tillbaka till Sverige och har därför ingen glädje av ett abbonmang med lång bindning.

Finns det något alternativ till Artic om man nu är tvungen att binda sig för t.ex ett år?

Någon som vet hur långt tid det tar att få bricka från Fortum/Grön kontakt/ Artic? Vi är medlemmar i elbilsforeningen men har blivit av med brickan därifrån.

Kan ev. tänka oss att lägga in en övernattning på billigt hotell/vandrarhem. Några tips på vart man bör lägga det stoppet i såfall?

På forhånd takk :)
Hei.

Kjørte til Oslo på søndag, med retur mandag med en Leaf.

Har slik månedabonnement på Arctic som koster 399,- Det slår man av i app innen en måned er gått, og da stopper abonnementet, dvs en slipper å betale for flere måneder.
Ladet på Fagerhaug, Dombås, Hjerkinn og Lillehammer på det abonnementet.
Med Leaf så klattlader man på Støren ca 1 time for å  sikre å nå Fagerhaug og slippe å lade på hurtiglader på Berkåk.
Ladebrikke på Grønn kontakt og Fortum fikk jeg på under en uke i postkassen.

Overnatting kan passe å gjøre på Otta-traktene, f.eks Sjoa Gjestehus & Vandrerhjem

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA