Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf Manager logger ikke på etter oppdatering av CarWings

Startet av reisendejack, onsdag 23. september 2015, klokken 09:27

« forrige - neste »

reisendejack

Hei
Fruen har kjøpt seg Elgolf, og den skal hentes i Oslo og kjøres til Trondheim.
Er dette mulig innen rimelig tid? Finnes det nok lademuligheter? Har sett litt på diverse kart, men blir ikke klok på hvor jeg bør legge inn ladestopp, kostnad, tidsforbuk osv...
Kan noen hjelpe med en ladeplan?

På forhånd takk. :)

RaBalder

"rimelig tid", "nok lademuligheter" er subjektive begreper som man kan strides om.

Men jeg tror ikke e-golf, leaf, .... sjåfører er helt fornøyd med lade-muligheter Oslo-Trondheim.

Tar man imidlertid høyde for å bruke en helg på oppgaven så må det jo la seg gjøre. Selv om man må ty til saktelading (vanlig stikk-kontakt).

Det kan bli en fin tur  ;)

emil

#2
Akkurat kjørt Trondheim-Arendal (og kjørte Arendal-Trondheim på tirsdag) i gammel Leaf og det er ikke noe problem med kjøring og lading nå når Ishavsveien/ArcticRoads endelig har fått på plass ladere over Dovre.

Oppover fra Oslo har man bl.a Minnesund, Hamar(flere), Brummundal, Rudshøgda, Lillehammer(flere), Øyer, Ringebu, Kvam, Otta, Dombås, Hjerkin, Oppdal(Fagerhaug), Berkåk, Klett før Trondheim.

Spørsmålet er bare hvem man vil legge igjen penger hos. For optimal utnyttelse av tid er man avhengig av de vanlige avtalene med GrønnKontakt og Fortum, samt et eller annet med Ishavsveien/ArcticRoads og kanskje også legge igjen noe hos Statoil .


Men bla litt i e-Golf delen av forumet, mener at det er flere der som har kjørt Oslo-Trondheim og sikkert kan gi noen mer konkrete tips når det gjelder e-Golfens rekkevidder og de best plasserte ladestedene.

eivhelle

Du får en grei oversikt over tilgjengelige ladere på ladestasjoner.no.

Ut av Oslo på motorveien vil det gå en del ekstra strøm hvis du skal følge trafikken som går i 100 +. Derfor ville jeg nok beregnet å lade etter maks 100 km hvis batteriet er noenlunde fulladet ved start.

På hurtigladerene kan man relativ greit lade til rundt 90% uten at det tar for lang tid. Da vil man greit kunne beregne rundt 110-120 km med 80 i snitt, hvis været er greit og veien tørr. Har man behov for å strekke rekkevidden litt ekstra, hjelper det med litt lavere hastighet og å sette bilen i eco+ modus slik at det ikke går unødig energi med til klimanlegg.

Det er fornuftig å beregne rekkevidden såpass konservativt at man har rundt 20% igjen ved ladestopp. Da har man mulighet for en plan B hvis man kommer til en lader som ikke fungerer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

reisendejack

Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"

PokerFjes

Sitat fra: reisendejack på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:01
Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"
Du får taue fruen over Dovre mens hun kjører på regen B ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

#6
Sitat fra: reisendejack på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:01
Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"

Lillehammer-Dombås tror jeg du bare kan glemme å kjøre i et strekk uten ekstrem sparemodus og fullading på Lillehammer og jeg brukte litt under 8kWh fra Fagerhaug til Studentersamfundet så du skal ikke trenge noe ladestopp etter Oppdalsporten

Etter erfaringer fra turen min oppover for en uke siden ville jeg med Leafen min nå ladet på Minnesund, Rudshøgda, Ringebu, Otta (Lite påfyll), Dombås og Fagerhaug. Regnvær kan påvirke og gi behov for flere ladestopp.

Berkåk er EV-power og de får du ikke tilgang til med 30-dagers abonnementet.

Jeg lader heller ofte og lite enn få lange stop. Avslutter gjerne ladingen når batteriet når 70% og ladestrømmen nærmer seg 20kW.

reisendejack

#7
Ja jeg er også for litt hyppigere stopp.
Men planen var i utgangspunktet:

Lørenskog - Minnesund (Fortum Kiwi) med 8,2 mil i pluss og ca. 15 min ladetid.
Minnesund - Lillehammer (AR) med 4 mil i pluss og ca. 25 min ladetid.
Lillehammer - E6 Kvam (Grønn kontakt) med 5 mil i pluss og ca. 22 min ladetid.
E6 Kvam - Dombås (AR) med 7 mil i pluss og ca. 20 min ladetid.
Dombås - Oppdalsporten (AR) med 6 miL i pluss og ca. 20 min ladetid.

Totalt 102 min ladetid. og et totalt tidsforbruk teoretisk på 8 timer og 45 minutter.
TEORETISK

Høres dette fornuftig ut? andre tips til ladestasjoner og fordeling?


reisendejack

Sitat fra: emil på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:34
Sitat fra: reisendejack på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:01
Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"

Lillehammer-Dombås tror jeg du bare kan glemme å kjøre i et strekk uten ekstrem sparemodus og fullading på Lillehammer og jeg brukte litt under 8kWh fra Fagerhaug til Studentersamfundet så du skal ikke trenge noe ladestopp etter Oppdalsporten

Etter erfaringer fra turen min oppover for en uke siden ville jeg med Leafen min nå ladet på Minnesund, Rudshøgda, Ringebu, Otta (Lite påfyll), Dombås og Fagerhaug. Regnvær kan påvirke og gi behov for flere ladestopp.

Berkåk er EV-power og de får du ikke tilgang til med 30-dagers abonnementet.

Jeg lader heller ofte og lite enn få lange stop. Avslutter gjerne ladingen når batteriet når 70% og ladestrømmen nærmer seg 20kW.
Hørtes fornuftig ut. EV-Power på berkåk er på en måte en totalt bortkastet ladestasjon?

emil

Sitat fra: reisendejack på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:25
Hørtes fornuftig ut. EV-Power på berkåk er på en måte en totalt bortkastet ladestasjon?

For langtur over Dovre er den bortkastet ja. Selv med litt sliten Leaf kommer man seg oppover til Oppdalsporten fra midtbyen hvis man er fulladet ved avgang når man skal sørover og været er greit.

Ellers tror jeg din plan for lading bør fungere uten problemer

Regn og annet dårlig vær kan derimot påvirke forbruket ganske mye og da kan EV-power sine ladere være grei å ha

gausel

Hei, når det gjelder Minnesund - Lillehammer kjørte jeg den med Leafen på "godt føre" og pen kjøring i sommer. Starta med 83%, kom i mål med ---% på batteriet og ---km på gjettometern . Det er jo ikke problem, bare å se an oppå Rudshøgda.
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

emil

Sitat fra: gausel på tirsdag 25. august 2015, klokken 12:04
Hei, når det gjelder Minnesund - Lillehammer kjørte jeg den med Leafen på "godt føre" og pen kjøring i sommer. Starta med 83%, kom i mål med ---% på batteriet og ---km på gjettometern . Det er jo ikke problem, bare å se an oppå Rudshøgda.

Nå når jeg kjører sørover fra Oslo og har hurtigladet i f.eks Sandefjord har jeg et hav av muligheter fra Porsgrunn og sørover. Har nå gjort det til en vane å hurtiglade på første lader etter LowBatteryWarning på den strekningen. I går kom det like etter avkjøring til Tangen og jeg ende opp på Brokelandsheia med ca 1.2kWh igjen på batteriet.

reisendejack

Da er jeg blitt mye klokere, og kommer til å gi en oppsummering av min første langtur med EGolf neste uke :)

reisendejack

Endelig hjemme med bilen etter en morsom tur opp Gudbrandsdalen i kraftig motvind.

Turen startet med fint vær og 14 grader.
1. lade-stopp ble på Kiwi minnesund med ca. 8,2 mil i pluss.
2. lade-stopp ble på Coop Obs på Rudshøgda med 3 mil i pluss.
3. lade-stopp ble på Lillehammer
Her møtte jeg kraftig motvind, og rekkevidden stupte med ett snittforbruk på 22Kw
4. lade-stopp ble på Ringebu
5. lade-stopp på Otta
6. lade-stopp på Dombås
Resten av turen gikk på våt vei.
7. lade-stopp på Hjerkinn (rekkeviddeangst)
8. lade-stopp på Oppdalsporten.

Vell hjemme med 2 mil i pluss.

Merker godt at 225/40 på 18" felger stjeler mye rekkevidde.
Så nå står det 70 km rekkevidde når jeg har ladet til 70%  ::)



mkaut

Sitat fra: reisendejack på onsdag 09. september 2015, klokken 14:16
Her møtte jeg kraftig motvind, og rekkevidden stupte med ett snittforbruk på 22Kw
6. lade-stopp på Dombås
Resten av turen gikk på våt vei.
7. lade-stopp på Hjerkinn (rekkeviddeangst)
8. lade-stopp på Oppdalsporten.

Takk for å dele erfaringen :-)

Faller rekkevidden virkelig så kraftig med oppoverbakke og motvind at man får rekkeviddeangst på en strekning på litt over 3 mil? Spesielt tatt i betraktning at etterpå kjører du fra Oppdal til Trondheim, som er 12 mil, med 2 mil igjen i mål..

Ellers lurer jeg på hvor lenge tok hele turen og hva har den kostet i lading (og hvor mye det blir per km)?

Takk
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA