Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan montere dieselvarmer i egolf (Webasto eller Eberspracher)

Startet av Toft, onsdag 23. september 2015, klokken 00:50

« forrige - neste »

Toft

Hei,

Har landet på at eGolf er den elbilen jeg ønsker å gå for, men har veldig lyst å få noen innspill fra brukere her inne i forbindelse med valg mellom to aktuelle biler.
En ett år gammel demobil til 245 som har gått rundt 12000 km eller en helt ny til 271. Forskjellen i utstyrsnivå er at demobilen har keyless, el. speil og ambientebelysning som ikke den nye har. Den nye har varmepumpe, noe demobilen ikke har. Den nye er i tillegg svart (som jeg tror er en farge som holder seg bedre i pris enn den hvite på demobilen). Å bestille en skreddersydd ny er ikke aktuelt på grunn av ventetid.

Varmepumpe er noe jeg egentlig kun ser på som positivt mhp. 2.håndsverdi og ikke noe som bil ha noe å si for mitt kjøremønster. Keyless er også et tillegg jeg synes er viktig.

Så da står valget mellom flett ny uten keyless, eller ett år gammel uten varmepumpe. 26.000,- er jo litt penger.

Noen som vil dele sine tanker?

PokerFjes

#1
Sitat fra: Toft på mandag 24. august 2015, klokken 12:09
Hei,

Har landet på at eGolf er den elbilen jeg ønsker å gå for, men har veldig lyst å få noen innspill fra brukere her inne i forbindelse med valg mellom to aktuelle biler.
En ett år gammel demobil til 245 som har gått rundt 12000 km eller en helt ny til 271. Forskjellen i utstyrsnivå er at demobilen har keyless, el. speil og ambientebelysning som ikke den nye har. Den nye har varmepumpe, noe demobilen ikke har. Den nye er i tillegg svart (som jeg tror er en farge som holder seg bedre i pris enn den hvite på demobilen). Å bestille en skreddersydd ny er ikke aktuelt på grunn av ventetid.

Varmepumpe er noe jeg egentlig kun ser på som positivt mhp. 2.håndsverdi og ikke noe som bil ha noe å si for mitt kjøremønster. Keyless er også et tillegg jeg synes er viktig.

Så da står valget mellom flett ny uten keyless, eller ett år gammel uten varmepumpe. 26.000,- er jo litt penger.

Noen som vil dele sine tanker?
Showdown:

Farge - Svart vs. hvit; I en armada av hvite biler (ikke bare e-golfer) så vinner nesten enhver annen fargekombo :)
Keyless; har du hatt keyless før? I så fall kommer du nok til å savne det. Hvis ikke - dropp det.
El.speil; antar at det er elektrisk innfellbare speil vi snakker om? Jeg har en tro på at enkelt=billigere, så jeg skulle gjerne vært foruten innfellbare speil.
Varmepumpe; tror dette kan ha litt å si for annenhåndsverdien, og med bare 26K i forskjell på disse to så vil jeg si at VP er verdt det.
Ambientebelysning; fancy, men ingen viktig feature? :)

Er den nye bilen helt ny? Dvs. 2016-modell? Da har den siste versjon av infotainmentsystemet (MIB II). Hvis du vil speile mobiltelefonens skjerm til skjermen i midtkonsollen må du ha denne. MIB II kan ikke ettermonteres.
http://cars.reviewed.com/content/volkswagen-mib-ii-infotainment-system-first-impressions-review

Jeg synes at forskjellene i km.stand, VP og fargen er mer enn verdt forskjellen i pris.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: iGolf på mandag 24. august 2015, klokken 12:45
Jeg synes du burde gå for en med varmepumpe. Kan eventuelt kjøpe min som er fullutstyrt og svart med alt utstyr og sort skinn. Fikk den fra forhandler for ca 2 uker siden. Med utvidet garanti og serviceavtale. 310000,-

og selge den allerede?


gamer73

hvit er E-golf farge og jeg vil IKKE si at svart selger bedre! Om det hadde vært snakk om bmw 3 serie tror jeg svart selger bedre, men IKKE på E-golf.

Jeg ville også valgt den nyeste tror jeg...det var ikke akkurat mye forskjell i pris. VP er greit å ha med på kjøpet, men kun nyttig om du kjører langt om vinteren.

Chana

Er enig med det PokerFjes her  ;)

Med tanke på innfellbare speil, så tenker jeg at det er egentlig en ulempe om vinteren dersom den ikke står i garasje og aldri blir skikkelig kald med snø og frost.

Har med VP selv, ikke fordi jeg trenger det, men med tanke på videresalg i femtiden.
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

gamer73

jeg valgte uten innfellbare speil fordi jeg ALDRI har brukt det på noen bil...og..som nevnt..hva skjer om ting er frosset fast? hehe...

Men..kan dem ikke kobles fra i setup?

elektro

Jeg ville gått for den nyeste pga. varmepumpe, både fordi du kommer til å ha nytte av det til en viss grad, om vinteren og pga. annenhåndsverdi. Når er den nye registrert? Snakker vi 2014 vs. 2016 modell her? Det vil også ha en del å si for annenhåndsverdien i seg selv. Og hvis det er 2016 modell, så har den også MIB II som noen har påpekt her. Sikkert noen andre småting som er forbedret også.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

yngtho

#7
Vi handlet nylig og fikk med 3 års fri service og vinterdekk i prisen da Møller hadde en kampanje gående  , da blir jo differansen enda mindre for brukt kontra ny . Endte på 304 000 med det meste inkl ladeboks montert hjemme i garasjen , vinterdekk og serviceavtale . Minus dynaudio og auto fjernlys .
EL

Toft

Takk. Mye fornuftig her. Alltid greit å kunne spørre på forum da det er her de ærlige meningene kommer frem. Det er en 2015 vs. en 2016 ja, så den nyeste har i tillegg MIB II uten at det vektlegges så voldsomt for min del. Ny til 270 er nok kanskje det beste kjøpet siden det ligger inne en ganske OK rabatt i prisen, men det sitter bare så langt inne å bruke så mye på en elbil som tross alt har litt begrenset rekkevidde, og som en må forvente et kraftig verdifall på med tanke på utviklingen som skjer på elbiler og fare for at flere av fordelene med gratis parkering mm. vil forsvinne om noen år.

gamer73

Det BESTE kjøpet rent økonomisk er sikkert en leaf fra 2012, men gud bedre så stygg dem er...men om du klarer å kjøre rundt å se helt idiotisk ut så kjøp en leaf...da sparer man ihvertfall mest penger:)

als77

Apropos ventetid; fikk formalisert bestillingen på min skreddersydde e-Golf i dag og selger håpet på levering uke 41, dvs 6-7 uker. Er det for lenge for deg så kan du jo vurdere å leie en elbil i mellomtiden (slik jeg kanskje gjør dersom jeg får solgt fossilen). Leier du en elbil på månedsbasis så ser det ut til at du kan få en elbil til 5000 (e-up), 6.000 (Leaf) eller 7000 (I3).

e-curious

Vedr. farge:  En svart bil har vistnok 47% større sjanse for å bli innblandet i en ulykke med andre biler enn en hvit...  http://www.tv2.no/a/3902393.. så dersom du er redd for verdifallet kan du jo se på det som sikkerhetsstyr, dersom du liker fargen på bilen.

Er ellers litt usikker på demobilen, hvordan batteriet er behandlet etc.  Dessuten er jo knappe 10% veldig liten prisreduksjon på ett år.

Svk

Du kan få min for 249 000 ink reg.reg feb2015. Km 11000. Listepris som ny 297 ink vinterdekk

Toft

Takk for tilbudet, men går nok for en nybil denne gangen:)

gamer73

Sitat fra: e-curious på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:23
Vedr. farge:  En svart bil har vistnok 47% større sjanse for å bli innblandet i en ulykke med andre biler enn en hvit...  http://www.tv2.no/a/3902393.. så dersom du er redd for verdifallet kan du jo se på det som sikkerhetsstyr, dersom du liker fargen på bilen.

Er ellers litt usikker på demobilen, hvordan batteriet er behandlet etc.  Dessuten er jo knappe 10% veldig liten prisreduksjon på ett år.

Veldig enig mht kun 10% reduksjon...latterlig dårlig deal det. Går ikke alle biler ned 20% i verdi bare dem ruller ut døren hos forhandler?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA