Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær

Startet av nordvik, tirsdag 22. september 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

nordvik

Er det noen som vet om snittmåleren måler på GPS-fart eller noe annet enn det som vises på speedometeret?
Testa i dag, i flere hastigheter og nullet ut imellom. Brukte cruisecontrollen og hadde allerede satt hastighet når jeg nullet ut. Kom i både i 70- 80- og 90 ut på omtrent samme hastighet som jeg får på gpsen i bilen. I 70 ca 66, 80 ca 74, 90 ca 82.

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Rødkleiv

Snittfart måler helt klar noe annet enn det som vises på speedometeret. Det kan stemme med GPS fart, selv om jeg ikke har målt nøyaktig.

nordvik

Og hva er grunnen til det?
Er ikke noe jeg bruker daglig akkurat, men det er jo greit at det samsvarer innad på displayet iallefall! Om ikke er det jo fullstendig meningsløst
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

nr1rayner

I alle biler er det lagt inn feilmargin i speedometer. Leaf med original-dim på 16" (slik jeg har på vinter) har omtrent 10% feilvisning, litt mindre med Tekna 17"..
Var nylig på tur med min -05 Nissan X-trail. Den har også enorm feilvisning, 90 på speedo er ca 80 GPS..
ODO / Tripteller viser likevel temmelig nøyaktig riktig antall km. Likeledes, leser du av hastighet gjennom OBD ser du en annen hastighet enn på speedo.
Mao, det er lagt inn en reell hastighet, og derfor også avstand, men så legges det inn en feilmargin til hastighetsvisning.
Snitthastighet regnes så ut fra den virkelige hastigheten (OBD-hastighet).

Håper du ble kloker av dette.. :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Min erfaring er at speedomenteret på Leaf er svært nøyaktig.

Når det står fartsmålere med display langs veien, klarer jeg ofte ikke å se noen forskjell mellom speedometeret i Leafen og fartsmåleren til vegvesenet. Jeg har hatt flere Leafer med 16" felger. Som regel har jeg mer enn 36 pund i dekka. Ofte rundt 40 pund.
Men jeg har ikke prøvd å kjøre Leaf med europeisk typegodkjenning, om det skulle ha noe å si.

leafnor

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 25. august 2015, klokken 01:21
Min erfaring er at speedomenteret på Leaf er svært nøyaktig.

Når det står fartsmålere med display langs veien, klarer jeg ofte ikke å se noen forskjell mellom speedometeret i Leafen og fartsmåleren til vegvesenet. Jeg har hatt flere Leafer med 16" felger. Som regel har jeg mer enn 36 pund i dekka. Ofte rundt 40 pund.
Men jeg har ikke prøvd å kjøre Leaf med europeisk typegodkjenning, om det skulle ha noe å si.
Min Leaf målt mot GPS viser konsekvent 5 km/t for lite i hastighet mellom 50-90. I 40 vipper GPS mellom 44-45 nå speedometer viser 44.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Min erfaring er at det er stor forskjell på Europeisk Leaf og USA Leaf når det gjelder feilvisning på speedometer. Må legge min USA-bil i 82 for å få opp 80 på den lokale fartstavla, for den Europeiske Tekna-demobilen jeg kjørte fikk jeg opp 73 (tror jeg) når speedometeret viste 80. Får jeg ligge uforstyrret i stabil fart forbi disse tavlene treffer jeg ønsket visning +/- 1km/t ihvertfall 9 av 10 ganger.

Gjennomsnittshastighet på dash er jo distanse kjørt på tid brukt og hva speedometeret har vist i mellomtiden er uinteressant. Distansemåleren har ikke samme feilvisning som speedometeret.

Rødkleiv

Så speedometeret er på jordet i hvertfall på EuroLeaf, gjennomsnittshastigheten basert på tid/distanse er mindre på jordet.
Hva med kilometertelleren?

Er det slik at en EuroLeaf med 100 000 km på telleren i realiteten har gått la oss si 89 000 , mens en USALeaf med samme kilometerstand faktisk har gått 103 000?

emil

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:19
Så speedometeret er på jordet i hvertfall på EuroLeaf, gjennomsnittshastigheten basert på tid/distanse er mindre på jordet.
Hva med kilometertelleren?

Er det slik at en EuroLeaf med 100 000 km på telleren i realiteten har gått la oss si 89 000 , mens en USALeaf med samme kilometerstand faktisk har gått 103 000?

KM-telleren har mye mindre feilvisning enn hastighetsmåleren. Og når den viser 100.000km er du ikke langt unna i faktisk kjørt distanse gitt at rulleomkretsen på dekkene er innenfor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA