Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lader på Sand i ryfylke

Startet av Heinz, tirsdag 22. september 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

Heinz

Akkuratt kjøpt meg P85D, og lurer litt på hva jeg bør ha av abbonnemang, hva som er best, osv, jeg kommer nok til å lade mest hjemme, og på superladere hvor jeg vanligvis er på langtur, men om superladere er ute av drift, så trenger jeg alternativer

Ljosdal

Gratulerer med ny bil :-)

Selv har jeg klart meg i snart halv annet år uten ladeavtale. Lader litt hjemme og litt på jobb.
Nærmeste SC fra meg er ca 170km borte så den blir sjelden brukt. SC er ekstremt sjelden ute av drift, har opplevd det kun en gang i Frankriket, og da var dessverre ikke backup laderen (type 2, 22kW) i klar enda. Men det er backup lader på alle SC jeg har vært på.

Hadde anbefalt deg og sett det litt ann, hvor mye du kjører osv. Er jo kjekkest å kjøre tilnærmet gratis :-)
Svart P85 Signature #88

krl

Sitat fra: Heinz på søndag 23. august 2015, klokken 18:34
Akkuratt kjøpt meg P85D, og lurer litt på hva jeg bør ha av abbonnemang, hva som er best, osv, jeg kommer nok til å lade mest hjemme, og på superladere hvor jeg vanligvis er på langtur, men om superladere er ute av drift, så trenger jeg alternativer
Hvis du er redd for at superladere er ute av drift, så er et Chademo-adapter den beste erstatningen. Da får du god hastighet.

Jeg har god erfaring med dette. Lader mest hjemme og på superladere, men kan benytte Chademo-adapteret hvis jeg av en eller annen grunn ikke har fått ladet nok hjemme. Det holder som oftest med 10-20 minutter for å komme videre til nærmeste superlader.

Til nå, så har superladerne aldri vært ute av drift der jeg kjører. Så tilsynelatende er disse like pålitelige som bensinstasjoner.

På 16.000 km, så har jeg forøvrig kun benyttet Chademo-adapteret to-tre ganger...

Heinz

Satser selvfølgelig på å kjøre gratis, men om jeg skulle være langt borte fra superlader, og jeg trenger strøm, så kan det jo være greit å ha tilgang.
Jeg har blått, rødt, og blå type 2 kabel

Leif1

Umulig å si når en ikke vet hvor du skal kjøre. De forskjellige leverandørene har hver sine løsninger.

Det sagt så er de pålagt å tilby "drop-in" nå hvis de skal få tilskudd til å bygge ladestasjoner. SMS eller app, som kan lastes ned på stedet.
Drit i abonnement, og prøv deg frem. Etter 44000 km har jeg enda ikke ladet mer enn to ganger på betalstasjoner. Kostet 196,- kroner....
Konvertitt fra S til X

Heinz

Ok, så det går altså an å få ladet uten brikker og abbonemang, og betale via sms, eller regning.
Jeg har ikke fått brukt bilen enda, så jeg har ikke fått sjekket opp ladestasjoner, og virkemåter enda, bilen har stått i garasjen i snart 5 uker, reiste på ferie i to uker, og nå 14 dager ute i nordsjøen, så har bare hatt en lading hjemme, og 2 på hurtigladere siden den ble kjøpt

Muffinman

84.000km her, og fremdeles ikke ladet på betalstasjoner. Men type2-kabel og Grønn Kontakt-kort + ladenøkkel er fast inventar i tilfelle. Samme med GoCharge app og LadeNÅ!- appen. Her har det for det meste gått i UMC og adaptere.

Det handler om å tilpasse utstyret etter bruksmønsteret, og ta høyde for risiko for avvik fra dette.

Heinz

Jeg bor på Karmøy/Haugesund, kjører ganske ofte over Haukeli, via Bø i Telemark, så til Sandefjord, så båten over til Strømstad, og videre derfra til Rudskogen på diverse arrangemang, så den ruten vil ikke være noe problem via superladere

Heinz


OddB

På klubbens ladere trenger du ikke noe abonnement, og de fleste er helt gratis. :D :D
https://www.zeemaps.com/map?group=930157#
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tho

Har nå kjørt 34k i løpet av 1 1/2 år. Har grønnkontakt og fortum kort, men har ikke brukt de. Nå tviler jeg på at de noen gang blir nødvendig. I verste fall har jo alle selskapene drop-in lading med SMS.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jkirkebo

Sitat fra: tho på søndag 23. august 2015, klokken 21:58
Har nå kjørt 34k i løpet av 1 1/2 år. Har grønnkontakt og fortum kort, men har ikke brukt de. Nå tviler jeg på at de noen gang blir nødvendig. I verste fall har jo alle selskapene drop-in lading med SMS.

Jeg har kjørt 54k på snart to år. GK-kortet har jeg brukt bare 3-4 ganger men Fortum sitt har blitt benyttet flere titalls ganger. De har en veldig god dekning på Østlandet, etter at Kiwi-avtalen kom i havn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallisman

Her kan vel også nevnes at elbilforeningen har laget sin egen RFID-brikke som man kan knytte opp mot forskjellige leverandører som Fortum og Grønn Kontakt. Da slipper man å holde styr på flere forskjellige brikker. Det forutsetter medlemskap i Elbilforeningen, men får man ikke det gratis første året når man har kjøpt ny Tesla?
Min erfaring er at RFID-brikke gjør ting enklere, for man slipper å styre med sms eller app. I tillegg kan man starte lading selv om det ikke er mobildekning.
Det er selvfølgelig også lurt å ha den gode gamle ladenøkkelen i bilen, for å åpne ladepunkter med mekanisk lås. Den får man også fra Elbilforeningen, hvis du ikke har fått den av Tesla.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

mariowing

Slår et slag for å enten skaffe seg Elbilforeningens brikke, eller en brikke fra Grønn Kontakt og en fra Fortum. Ingen av dem koster det penger å registrere seg hos (så vidt jeg husker) og i alle fall så koster det ingenting i løpende abonnment å ha brikkene liggende. Da har du til sammen ganske mange ladere i backup. Har kjørt elektrisk i fire år, herav tre med Leaf og vil si at det er enklere å bare holde brikken opp mot laderen fremfor å fikle med app, sms, kredittkortnummer og alt det andre styret. Brikken fungerer også hvis det er trøbbel med kommunikasjonen fra laderen da alle gyldige brikkenummer ligger lagret lokalt i den enkelte lader.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas N

Sitat fra: Kallisman på søndag 23. august 2015, klokken 23:35
Her kan vel også nevnes at elbilforeningen har laget sin egen RFID-brikke som man kan knytte opp mot forskjellige leverandører som Fortum og Grønn Kontakt. Da slipper man å holde styr på flere forskjellige brikker. Det forutsetter medlemskap i Elbilforeningen, men får man ikke det gratis første året når man har kjøpt ny Tesla?
Min erfaring er at RFID-brikke gjør ting enklere, for man slipper å styre med sms eller app. I tillegg kan man starte lading selv om det ikke er mobildekning.
Det er selvfølgelig også lurt å ha den gode gamle ladenøkkelen i bilen, for å åpne ladepunkter med mekanisk lås. Den får man også fra Elbilforeningen, hvis du ikke har fått den av Tesla.
Får man fortsatt ett års medlemskap i elbilforeningen ved kjøp av tesla?
Får man ladenøkkel ved kjøp av ny tesla?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA