Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kin2k3, tirsdag 22. september 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: hvik71 på søndag 04. desember 2016, klokken 11:02
Hvordan er erfaringene med seasucker på vinteren?
Jeg ser flere potensielle utfordringer.
Taket er dekket med snø og is for påmontering, dette må skrapes og vaskes ned med varmt vann for påmontering?
Lufta blir tørrere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Gummien blir hardere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Hvordan løser dere dette?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Jeg har brukt Seasucker i flere vintre - sprøhet er ikke ett problem, men jeg lar stativet stå på når jeg er på skitur.  Jeg bruker IKKE vann når jeg skal sete det på - og passer generelt på å ha ren bil.  Jeg bruker imidlertid en mikrofiberklut først - men i følge instruksjon er dette ikke nødvendig.  En gang jeg skulle sette på var det is, det fjernet jeg lett med isskrape.  På den nye i3en min (Med soltak) settter jeg den forerste på soltaket - og det er enda lettere å skrape rent.

Så - egentlig ikke noe stort problem.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hvik71

Topp, fint å vite. Det er vel egentlig ikke noen alternativer til dette opplegget...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk


Rayray

Sitat fra: Vind på søndag 04. desember 2016, klokken 17:45
Sitat fra: hvik71 på søndag 04. desember 2016, klokken 11:02
Hvordan er erfaringene med seasucker på vinteren?
Jeg ser flere potensielle utfordringer.
Taket er dekket med snø og is for påmontering, dette må skrapes og vaskes ned med varmt vann for påmontering?
Lufta blir tørrere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Gummien blir hardere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Hvordan løser dere dette?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Jeg har brukt Seasucker i flere vintre - sprøhet er ikke ett problem, men jeg lar stativet stå på når jeg er på skitur.  Jeg bruker IKKE vann når jeg skal sete det på - og passer generelt på å ha ren bil.  Jeg bruker imidlertid en mikrofiberklut først - men i følge instruksjon er dette ikke nødvendig.  En gang jeg skulle sette på var det is, det fjernet jeg lett med isskrape.  På den nye i3en min (Med soltak) settter jeg den forerste på soltaket - og det er enda lettere å skrape rent.

Så - egentlig ikke noe stort problem.
Plasserer du stativet rett på soltaket? Ikke bekymret for at det røsker i overkant mye...? Blir jo ganske bra drag i ski og stativ når hastigheten øker og man møter en lastebil f eks..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Zuexi



Sitat fra: Rayray på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:25
Plasserer du stativet rett på soltaket? Ikke bekymret for at det røsker i overkant mye...? Blir jo ganske bra drag i ski og stativ når hastigheten øker og man møter en lastebil f eks..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Plasseres foran soltaket med 4,5" sugekopp.
Jeg har kjøpt Seasuckers men ikke montert enda. Jeg valgte 3x 4.5" foran. Sikkert overkill med sugekopp nr. 3, men med alpinski på taket ser jeg på det som en billig forsikring.
Original stativ fra Seasucker leveres med 2x 6".

Rayray

Sitat fra: Zuexi på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:24


Sitat fra: Rayray på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:25
Plasserer du stativet rett på soltaket? Ikke bekymret for at det røsker i overkant mye...? Blir jo ganske bra drag i ski og stativ når hastigheten øker og man møter en lastebil f eks..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Plasseres foran soltaket med 4,5" sugekopp.
Jeg har kjøpt Seasuckers men ikke montert enda. Jeg valgte 3x 4.5" foran. Sikkert overkill med sugekopp nr. 3, men med alpinski på taket ser jeg på det som en billig forsikring.
Original stativ fra Seasucker leveres med 2x 6".
Dette var min plan og.

Vind

Det har ikke blitt for mye kjøring med skistativ (da været ikke er helt der), men det er ikke noe problem å feste på Soltaket.  Jeg har en Audi A2 som jeg også har gjort det på.  Om man er bekymret så er det plass forann, men jeg har festet rett på og tatt en testtur, det satt som støpt. 

En annen fordel er at forvarmingen fjerner is og vann på soltaket, slik at sugekoppene fester veldig lett.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mackwerk

Bmw I3 94Ah Fluid Black FC november 16

kln66

Jeg hentet i3en min fra lakkforsegling nå, og der ble jeg tipset om Handirack. Dette systemet skal passe på i3: http://takboks.no/butikk/handirack-universalsystem

pendleren88

Noen som har erfaring med det stativet over?  ::)
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

Zuexi

Sitat fra: pendleren88 på fredag 16. desember 2016, klokken 20:22
Noen som har erfaring med det stativet over?  ::)
Hadde Handirack på en tidligere Smart ForTwo. Fungerer greit, men på begge biler tetter toppen av vinduet mot en gummilist. Når stroppen går igjennom kupeen kan det bli en luftlomme mellom vinduet og gummien som kan gi en slags plystrelyd når man kommer opp i hastighet. Skal man kjøre langt kan det bli litt merkbart over tid.
Har ikke testet på i3, men var nå ihvertfall slik på Smart'en.

hemi

husk at vi har vinduer som prøver gå opp i chassis, er VELDIG skeptisk

Ingeniøren

Sitat fra: hemi på fredag 16. desember 2016, klokken 21:46
husk at vi har vinduer som prøver gå opp i chassis, er VELDIG skeptisk

Nettopp ! Vinduene går automatisk opp og igjen et par cm - du kan ikke bare lukke de nesten og la de stå der. Dessuten ser det ut som stativet ligge klister til lakken - garantert merker over tid....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kln66

Akkurat det med lakken var det første som slo meg også.
I følge han i butikken har de lagt ved to antisklimatter som skal ligge mellom stativet og taket, nettopp for å hindre merker i lakken. Og så burde man vaske bilen før stativet ble satt på.

Jeg spurte også om det med de rammeløse vinduene på i3en. Han hadde ikke prøvd på en i3, så han visste ikke hvordan det ville fungere, men jeg googlet litt rundt nå nettopp, og fant dette:
https://speakev.com/threads/bmw-i3-roof-rack-bars.4417/page-3
Så det har vært prøvd, og ser ut til å fungere. Når det gjelder sidevinduene, så ser det ut som løsningen er å senke og heve dem igjen etter at dørene er lukket. Men det blir visst litt vindsus i høye hastigheter uansett.

Rapid

Et "hengerfeste" fra http://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw  virker egentlig ganske ideelt for å få med seg diverse volumiøse saker bakpå i3.

Men her i landet er det krav til lys og skilt som synes. Hvordan får en koblet ekstralys på i3 bak? Vil en Canbus boks fra andre BMW modeller virke?


hemi

vsport hadde seasucker på lager, så vi sikret oss, ankommer i dag ryktes det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA