Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kin2k3, tirsdag 22. september 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

02jan

Med 4,5" burde dette gå bra. Jeg kjøpte bare 2 stk 6" , de to neste blir 4,5 og
Håper denne delen av taket kan brukes.
Ser at vinkelen i toppen av ruta gjør at evt. Påbygg/brakett blir noe klumpete da taket bak buer nedover.

Edit, prøvetur med ski på taket.

Kjørt noen mil , bygater og landevei. Merker ikke at det er noe på taket.
Ingen susing, eller bevegelse i soltaket. Virker som at det er minimalt med luftmotstand.
Lagde brakettene av materiale jeg hadde i garasjen ,braketter til stendere+ noen bolter og gummibelegg.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

hemi

Leste hele tråden, men stadig usikker, passer seasucker sitt skistativ, på nye i3 (med soltak) eller kun gamle?

Forøvrig var jeg litt.. meeh til soltaket, tenkte det faktisk var soltak jeg fikk, men er mer "solslots" ;)

Har pleid å ha med meg 3-4 par ski, men innser at det nok neppe går uten å ta SUV'en, men 2 par typ bakke og slalom hadde vært stas å få med iaf.

Vind

Sitat fra: hemi på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 01:24
Leste hele tråden, men stadig usikker, passer seasucker sitt skistativ, på nye i3 (med soltak) eller kun gamle?

Forøvrig var jeg litt.. meeh til soltaket, tenkte det faktisk var soltak jeg fikk, men er mer "solslots" ;)

Har pleid å ha med meg 3-4 par ski, men innser at det nok neppe går uten å ta SUV'en, men 2 par typ bakke og slalom hadde vært stas å få med iaf.
Ja Seasucker passer fint på soltaket, men jeg ville ikke åpnet det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rayray

hva tror dere om å feste whispbar stenger (eller thule aero) på 3 stk 4,5" seasuckers, evt 6" bak. Bruke området foran soltaket for å ikke gå på en smell med soltaket. Tenker så enten store sakser eller dobbelt sett. Grunnen til å feste på grunnstativ/stenger er å både kunne få plass til flere par ski på noen turer, men også for å kunne legge alpinski som par, og ha høyde nok mot taket til at det ikke subber... vil gjerne kunne ha med 3 par alpint, 4 i noen fååååå tilfeller.. og 6 par langrenn på bortover turer...

Zuexi

Sitat fra: Rayray på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:00
hva tror dere om å feste whispbar stenger (eller thule aero) på 3 stk 4,5" seasuckers, evt 6" bak. Bruke området foran soltaket for å ikke gå på en smell med soltaket. Tenker så enten store sakser eller dobbelt sett. Grunnen til å feste på grunnstativ/stenger er å både kunne få plass til flere par ski på noen turer, men også for å kunne legge alpinski som par, og ha høyde nok mot taket til at det ikke subber... vil gjerne kunne ha med 3 par alpint, 4 i noen fååååå tilfeller.. og 6 par langrenn på bortover turer...
Jeg har et par Thule Aeroblade med Xtender 739 skistativ jeg har tenkt å bygge om med seasucker. Da får jeg med meg 2 par alpinski og 2 par alpinstaver eller inntil 4 par ski. Staver må da inn i bilen.

Planlegger enten 2x 6.5" eller 3x 4.5" foran og 2x 6.5" bak. størst luftmotstand foran.

Får bil i November, så får ikke målt avstanden fra takluka til toppen av frontruta.

Noen som kan måle?

Rayray

Ehm.... vet ikke om jeg ville hatt sykkelen hengende bakpå sånn...

https://www.instagram.com/p/BIE3pzgBtvf/

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

sfinxern

Var det ikke snakk om at Thule skulle lage noen føtter til i3 for å få på lastebøyler? Noen som vet om det er noe mer fart i denne utviklingen?

Hadde vært svært kjekt med lastebøyler. Da kunne jeg festet på en lett rack for å få på noe ekstra bagasje de få gangene jeg har behov for det !
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Johan99

Ja, 6" seasucker sugekopper vart for store framfor soltak. Så eg bestilte to 4.5". No er skistativa montert med 4.5" framfor takluka og 6" bak på taket.
Dei sit godt, men er oppgidd med mindre festekraft enn 6".
Trur festet er godt nok så lenge dei ikkje slepp inn luft. Og det blir lite skitupp framfor stativet, altså lite vindfang der.
Ein del vindsus uten ski, men OK.
- Ser litt pussig ut med skistativ så langt fram, men det matcher vel bilen :)
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Rayray

Sitat fra: Johan99 på fredag 11. november 2016, klokken 19:50
Ja, 6" seasucker sugekopper vart for store framfor soltak. Så eg bestilte to 4.5". No er skistativa montert med 4.5" framfor takluka og 6" bak på taket.
Dei sit godt, men er oppgidd med mindre festekraft enn 6".
Trur festet er godt nok så lenge dei ikkje slepp inn luft. Og det blir lite skitupp framfor stativet, altså lite vindfang der.
Ein del vindsus uten ski, men OK.
- Ser litt pussig ut med skistativ så langt fram, men det matcher vel bilen :)

Her kreves det bilde....!

Zuexi

Jeg fant ingen i Norge på bare sugekoppene, så eBay er et alternativ.
Fant endel engelske sykkelbutikker som selger de, så jeg tar med meg fra England når jeg nå skal over en tur.

Johan99

Får vel ingen pris for bilda, men her er dei:
Handla påEbay som Zuexi foreslår :)

Link: http://www.ebay.com/itm/381254619931
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

sfinxern

Vel, det er prisen for aa ha en litt annerledes bil. Lite ekstrautstyr.. Ser ikke ut til at det vil komme noe heller for i3. Litt synd, men kanskje det kommer noen luringer etter hvert og finner paa noe. Folk har loest verre utfordringer foer ;-).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Rayray

Så jo kurant ut det. Virker langt bedre å feste foran soltaket enn på selve luka...

Rayray

Jeg MÅ få på plass et eller annet stativ omgående! Pakket bilen for morgendagens utflukt... 4 par langrennski på lengde 208-210cm og 2 par staver på ca 160cm blir forholdsvis fremtredende inni bilen.. Hehe.. Heldigvis skal jeg ikke ha noen i passasjersetet i morgen, så kan la de ligge litt skrått så jeg får litt albuerom i området rundt armlenet, men det blir ikke mye...  ;D

hvik71

Hvordan er erfaringene med seasucker på vinteren?
Jeg ser flere potensielle utfordringer.
Taket er dekket med snø og is for påmontering, dette må skrapes og vaskes ned med varmt vann for påmontering?
Lufta blir tørrere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Gummien blir hardere ved kuldegrader, vanskeligere å holde forseglingen?
Hvordan løser dere dette?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA