Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kin2k3, tirsdag 22. september 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Fredde

Sitat fra: Rapid på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:01
Et "hengerfeste" fra http://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw  virker egentlig ganske ideelt for å få med seg diverse volumiøse saker bakpå i3.

Men her i landet er det krav til lys og skilt som synes. Hvordan får en koblet ekstralys på i3 bak? Vil en Canbus boks fra andre BMW modeller virke?

Er det noen som har prøvd dette, hvordan blir det i forhold til garanti osv? Må jo demontere en del for å få det på plass.

Hva vil pris bli i Norge?

vichingo

#91
Sitat fra: Rayray på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:00
hva tror dere om å feste whispbar stenger (eller thule aero) på 3 stk 4,5" seasuckers, evt 6" bak. Bruke området foran soltaket for å ikke gå på en smell med soltaket. Tenker så enten store sakser eller dobbelt sett. Grunnen til å feste på grunnstativ/stenger er å både kunne få plass til flere par ski på noen turer, men også for å kunne legge alpinski som par, og ha høyde nok mot taket til at det ikke subber... vil gjerne kunne ha med 3 par alpint, 4 i noen fååååå tilfeller.. og 6 par langrenn på bortover turer...
Slik? (innlogging kreves for å se bildene):

Handlelisten min:

  • Thule 960 Wingbar Black, 108 cm
  • 2 stk 4,5" Seasucker sugekopper
  • 2 stk 6" Seasucker sugekopper
  • 4 stk sekskanthode skruer 1/4"-20 (diameter/gjengetype), 1/2" lengde (NB! Tommegjenger/-dimensjon, bestill fra Ebay eller USA - 6mm passer ikke!)
  • 4 stk skiver med litt god diameter og 6-8 mm hull
  • 4 stk stoppskiver 6mm hull
  • evt. litt Loctite på gjengene siden man skrur til med håndmakt uten mothold fra verktøy på innsiden

Skruer og skiver festes på sugekoppene før man sleider dem inn i sporet under stengene. Skru til så mye at det bare så vidt går an å sleide mens skruehodene ennå er tilgjengelige ytterst i sporet, dra til med håndmakt på sugekoppen når den er sleidet helt inn.
Taket krummer så mye at det blir for mye spenn/vinkel i sugekoppene hvis det blir for langt mellom sugekoppene på stengene. Jeg må legge litt press på siste sugekoppen på hver stang når jeg pumper for å få den til sette seg på grunn av denne krummingen.

Havner nokså lavt mot taket så du må bygge opp med noe under eventuelle alpinski hvis du skal ha dem med bindingen ned. Går akkurat med langrennsski når bakre stativet ikke settes veldig langt bak taklua.
Ser for meg at man lett kan bygge opp selve stativet ved å bruke lengre skrue som sikres med mutter i underkant av stangen og finne et eller annet plaststykke som tilpasses rundt skruen med mutter for avstiving mellom stangen og sugekoppen.

Jeg bruker bare 2 stk 4,5"-sugekopper og tror det er tilstrekkelig for min bruk siden jeg primært skal frakte langrennsski. Hvis jeg skal frakte sykkel/sykler, blir det kun på korte turer innenfor bygrensa i Oslo.

Tips vedrørende vasking og snø-/isfjerning før feste på tak: Håndduk fuktet med spylevæske fungerer i ganske mange minusgrader.

Johan99

Flott løysing, meir fleksibelt.
Brukar også berre 2 stk 4.5" framme. Har den tredje liggande, men ser at buen på tak vil gi litt krøll for ev. sugekopp i midten.. Trur 2 stk. er nok, dei sit godt så langt :)
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

cj

vichingo, den løsningen ser bra ut!
hva ble totalprisen?

vichingo

Sitat fra: cj på søndag 29. januar 2017, klokken 21:06
vichingo, den løsningen ser bra ut!
hva ble totalprisen?
Totalen tikket inn rett under 4000,-  :o, selv med Black Friday-pris hos Seasucker.

Fredde

Drar opp denne tråden igjen.

ser det er flere som har laget gode løsninger for å ha ski på taket, men mange av dem blir jo litt kostbare. Til nå har vi kjørt med ski inne i bilen. Vurderer å kjøpe inn sugekopper for å montere på taket, siden det blir litt trangt med skiene som stikker frem.

Blir jo ofte nevnt at luftmotstanden er elbilens verste fiende. er det noen som har erfaring med hvor mye ski på taket påvirker rekkevidden. Rundt om i Oslo er det jo ikke noe problem, men på langtur kan det ha litt å si. Typiske strekninger er fra Oslo og til Hafjell, Trysil, Hemsedal osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA