Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero

Startet av moso, mandag 01. februar 2010, klokken 10:17

« forrige - neste »

El rayo

#75
Hentet GSM bryteren i dag. $179 tilsvarer ca NOK 1000. Toll, gebyr og moms kom på 601,- i tillegg.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

#76
Clas selger vel noe tilsvarende som kan brukes:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146116543

Litt dyrere (2298), men da kan man få den med en gang, og har norske garantier etc. Kan evt. kjøpes på hos Clas på Svinesund for samme beløp, men i SEK.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

#77
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. desember 2010, klokken 11:58
Clas selger vel noe tilsvarende som kan brukes:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146116543
Linken funker ikke Lars.
Når man skal linke til Clas' WEB må man kopiere en link som står langt nede på siden og ikke den som står i toppen på browseren
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Noe lignende denne? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158765339

Denne ser nå ut som den  også kan kobles som varsler for avbrutt lading e.l vha NO/NC inngangene? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

#80
Sitat fra: cra på torsdag 06. januar 2011, klokken 10:59
Noe lignende denne? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158765339
Vil fraråde bruk av denne bil, den er beregnet til innendørs bruk selv om temperaturområdet er oppgitt til -20oC - +40oC.

Data og bruksanvisning finnes på http://www.ondico.se/files/manuals/15050_IB_EN.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#81
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 06. januar 2011, klokken 22:43
Ny link:

http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3750

Lars
Denne er vanntett, og har samme temperaturområde som den for innendørs bruk, - 20oC - +40oC.

Svensk bruksanvisning på http://www.multicom.no/ONTECH-GSM-9020-Fjernstyring-GSM-HOVEDENHET--Ring-Hytta-Varm,-12V-og-230V,-Vanntett,-Kan-sta-utendors/cat-p/c/p10585346
Klikk på mappen/fanen "Spesifikasjoner/nedlasting", så "Nedlasting" helt til høyre på siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Sitat fra: El rayo på torsdag 06. januar 2011, klokken 23:43
http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3750
Hey... nå begynner det å ligne på noe. Med denne kan du vel ikke bare slå på/av Webasto og andre ting i bilen, men også ha GPS tracker med alarm :P Her ser det ut som om man skal kunne få SMS med posisjon om noe flytter, stjeler eller tauer inn bilen din. Må kjøpe til RS232 GPS-mus altså, men det er da ikke dyrt.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Mhp

Hei

Jeg har nå installert en Defa Smartstart og alt ser ut til å fungere fint, med unntak av en liten ting. LED lapen som lyser når webasto er skrudd på manuelt virker ikke lenger.

Det er dioden jeg har satt på ledningen inn til microbryteren (skyvehendelen i dashbordet) som stopper LED lampen fra å lyse, men denne har jeg skjønt er nødvendig for å hindre at strøm går rett til jord når tenningen er skrudd av.

Har jeg brukt feil diode? Som nevnt virker alt ellers som det skal..

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Elmo

Så lenge alt fungerer som det skal og du ikke får "juletre" på dasjbordet når du starter webastoen med smartstarten så så er det nok ikke feil diode som er problemet. Det er nok heller at du har plassert dioden litt feil sted, slik at den ikke bare forhindrer spenning tilbake til dasjbordet, men også stoppe spenningen til lampa på varmehendelen. I og for seg gjør vel det ingenting (?). Du har vel lys på manuell-start knappen på smartstart, og det er vel nok??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rabies

#85
Hei, tar opp denne tråden igjen jeg.

Jeg har nå fått en boks fra GSM-auto og tenkte å gjøre et forsøk på å montere den, men jeg har et par spørsmål før jeg går i gang.

1. Dioden skal kobles mellom styreledningen på webastoen og utgangen på releet på GSM-auto boksen?
2. Hvor stor diode trenger jeg? Ser at electrolux skrev 7A tidligere i tråden, men dette hørtes mye ut?
3. Er det problemer i forhold til GSM dekning hvis jeg monterer GSM-auto boksen under panseret?
4. Jeg har en berlingo, er det vanskelig å komme til viften for å koble til denne også?
5. Hvor får jeg kjøpt en diode i Oslo / Ski på en lørdag?

Rabies
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Helge

Sitat fra: Rabies på fredag 25. november 2011, klokken 21:41
Hei, tar opp denne tråden igjen jeg.

Jeg har nå fått en boks fra GSM-auto og tenkte å gjøre et forsøk på å montere den, Rabies

Du kan evt. gjøre slik jeg gjorde. Kupeviften trekker ganske mye strøm på trinn 2 og "veldig" mye på trinn 3 så for å styre denne brukte jeg et enkelt Biltema rele og dermed kan man bruke mindre dioder fra både SmartStart'en og bilens originale styresignal siden styrestrømmen til releet er liten. Jeg brukte samme patent med et enkelt rele også for å styre Webastoen på (til sammen 2 releer altså)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#87
1. Jeg har koblet dioden på ledningen fra tenningslåsen til bryteren for webastoen. Altså der bryteren får spenning inn ("før" bryteren"). På P106/Saxo sitter denne bryterenpå varmeapparahendelen, men Berlingo har vel kanskje en sepparat bryter på dasjbordet (?)
2. Jeg brukte først en kraftig diode men byttet til en mini mini diode. Det er bare styresignalet som går gjennom dioden med min plassering. Tror den stor hadde for stort spenningsfall. Jeg mener forresten at jeg har skrevet om det tidligere i tråden.
3. Trådløs pakken til Eber har med en antenne som jeg drog opp i taket langs døren. du kan vel kanskje gjøre noe tilsvarende med GSM-antennen (dvs forlenge ledningen) ?
4. Vet ikke på berlingo, men som jeg også har skrevet tidligere er det på P106/Saxo en ubetinget fordel å ta ut forsetet nesten uansett hvor liten jobb du skal gjøre oppunder dasjbordet  (kun 4 enkle skruer)
5. Kanske Elfa? (selv hadde jeg en liggende fra lagt tid tilbake).

Ang. rele. Jeg brukte kun ett rele, standard ekstralys-rele fra Biltema, og jeg lot kun størmmen til vifta gå via releet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rabies

Da er GSM-auto boksen operativ. Koblet slik beskrevet tidligere i denne tråden. Brukte en diode på 3A. Prøvde også å få koblet til viften, men slet med å finne ut hvilken kabel som burde tilkobles. Er det noen enkel måte å finne riktig kabel på, eventuelt er det mulig å koble seg på ved sikringen til vifta?

Rabies
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

elektrolux

Sitat fra: Rabies på tirsdag 29. november 2011, klokken 08:00
Er det noen enkel måte å finne riktig kabel på, eventuelt er det mulig å koble seg på ved sikringen til vifta?

Slet med det samme, og endte opp med å koble meg innpå bryteren for viften. Det betydde igjen at viftebryteren måtte stå i rett posisjon ved parkering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA