Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero

Startet av moso, mandag 01. februar 2010, klokken 10:17

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: moso på onsdag 13. januar 2010, klokken 19:45
Foreløpig er jeg veldig happy med denne løsningen til i overkant av 2500 kroner ift de 14500 som Webasto forhandleren forespeilte!

Morten
Du skaffet deg god timebetaling der, Morten!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

moso

Ja - og så er det forhåpentligvis slutt på votter fra Asker til Holmen (som er tiden det har tatt å få noenlunde lunk i bilen)  :D
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#17
Sitat fra: moso på onsdag 13. januar 2010, klokken 19:45
Så er temperaturføleren også hentet inn i kupeen via vifteinntaket, og Defa´en programmert til å starte oppvarmingen slik at den er varm imorgen klokken 0800. Det blir spennende! Foreløpig er jeg veldig happy med denne løsningen til i overkant av 2500 kroner ift de 14500 som Webasto forhandleren forespeilte!

Gratulerer og lykke til i varm bil fra start.

Ser utvilsom ut som fjernstyring fa Defa kommer billigst ut.
Min Eberspächer EasyStart R koster orginalt ca 3600kr (jeg fikk den på finn for 2000), og denne har kun remote av/på med tilbakemelding (dvs. ikke tidsur som din).  EasyStart R+ med tidsur og noe annen snacs koster en god del mere.

Tror Webasto må ha snakket om helt ny Webasto med remote for 14500,- for når du søker på nett er det nesten umulig å finne prisen på bare remote-tilleggene for alle produsentene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Etter å ha prøvd ut dette systemet et par dager er det bare en ting å si - dette burde vært levert som standardutstyr (eller ihvertfall som opsjon) fra Enviro. Utrolig deilig - og egentlig ganske rett frem om oppskriften er klar.

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

elektrolux

Det er supert.

Kanskje du kunne laget en monteringsanvisning og lagt dette inn på Elbilwiki?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#20
Sitat fra: moso på fredag 15. januar 2010, klokken 11:45
Etter å ha prøvd ut dette systemet et par dager er det bare en ting å si - dette burde vært levert som standardutstyr (eller ihvertfall som opsjon) fra Enviro. Utrolig deilig.

Enig med deg der. Veldig liten delta kostnad i forhold til nytteverdien.

Hvor har du montert antennen?  Selv drog jeg den langs dørlisten helt opp til midtstolpen, men jeg har jo sentralenheten oppå hanskerommet. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Antennen kom med en festeanordning med teip bakpå, så den limte jeg fast i underkan av frontruten. Der er den riktignok ikke særlig høyt, men til gjengjeld relativt uskjermet ift metall. Skal se om jeg en gang får tatt noen bilder og dokumentert hele monteringen på et vis.

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

Da har jeg montert Ebarspächer EasyStart i "Elvira" (P106) også - jeg kjøpte 2 med en gang ;D

Jeg valgte å montere alt under dashbordet denne gangen også.
Jeg nevnte at det var mye knot da jeg gjorde det i "Elmo" (Saxo), men denne gangen var jeg litt lurer enn første gang. Jeg demonterte pasasjersetet. Kun 4 skruer og ut med det.
Nå kunne jeg ligge som i sofan og jobbe under dashbordet  :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Smart å ta ut setet! Det skal ellers litt akrobatikk til for å komme oppunder.

For å runde av min ´rapport´fra installasjonen - jeg endte opp med å bruke tre dioder;

En på den originale styreledningen til webastoen for å hindre strøm inn i bilens anlegg når smartstart´en er PÅ.

En på styreledningen fra smartstart til webasto for å hindre at viftereleet (som også styres av smartstart´en) slår inn når tenningen er på.

og en på ledningen mellom viftebryter og viften for å hindre at strøm fra viftereleet går inn i bilens anlegg når smartstart´en er PÅ.

Det siste tror jeg strengt tatt ikke er nødvendig, men siden jeg likevel måtte kjøpe dioder så spanderte jeg de ekstra fem kronene eller hva det nå var.

Så nå virker alt etter hensikten; jeg kan fjernstarte webastoen. Kupevifta starter samtidig (styrke II). Dette kan også settes med fjernkontrollen slik at webasto og vifta starter automatisk på et tidspunkt forut for programmert hentetid (og lengden på varmeperioden styres av en temperaturføler inne i kupeen). Når jeg setter på tenningen i bilen skrus smartstart´en seg av, og bilen opereres som om den ikke var der.

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#24
Kanskje på sin plass med en oppsummering fra meg og min EasyStart også.

Jeg har brukt kun én diode - på den originale styreledningen til webastoen for å hindre strøm inn i bilens anlegg når EasyStart´en er PÅ.  Noen flere dioder er såvidt jeg har erfart ikke nødvendig.

Koblet viftereleet inn på ledningen til bilens viftebryter (uten diode) så viftebryteren virker, men må da altså settes på rett stilling når jeg forlater bilen. På Saxo fikk jeg tak i ledningen under dashbordet, men på P106 måtte jeg demontere bryterpanelet.

Billigste EasyStart fra Eberspacher har hverken start-timer eller tempføler. Jeg kan starte (og stoppe) remote, og velge om den skal stå på i 20, 30, 40 eller 60 min.  Eaststart'n stopper heller ikke når tenningen kommer på, men jeg har ikke sett noen problemer med det.

Så som sagt tidligere, Webasto SmartStart er både litt billigere og har litt flere funksjoner enn Eberspacher EasyStart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El Toro

#25
Hei!

Det er tydelig at det er mange med god peiling på montasje av diverse utstyr her. Men som et alternativ for den som ikke føler seg kompetent til å gyve løs på slike oppgaver på egen hånd kan jeg anbefale løsningen jeg valgte. Hos Auto-Utrustning AS i Persveien 32 (Alnabru i Oslo) fikk jeg for flere år siden montert Eberspächer fjernstyring TP5 til Webasto varmeren. Denne gir toveis kommunikasjon mellom fjernkontrollen og enheten i bilen inkl. tilbakemelding om temperatur fra sensor i kupéen. TP5 har vel gått ut, men tilsvarende funksjonalitet får man i dag med EasyStart R+. Det ble i samme omgang også montert en av/på knapp i dashboardet, slik at man kan skru av varmeren om man kommer frem før den forhåndsinnstilte varmetiden er utløpt, eventuelt skru på manuelt dersom man av en eller annen grunn ikke bruker fjernkontrollen. Varmeren og viften virker uavhengig av tenningslåsen.

Webasto fjernstyring T100 HTM kan selvsagt også monteres, men da jeg fikk fjernstyring montert hadde ikke Webastos fjernkontroller den funksjonaliteten jeg ønsket.

Dette har fungert glimrende og løsningen kan varmt(!) anbefales.
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

pilt

#26
Sitat fra: Elmo på onsdag 13. januar 2010, klokken 21:48
Tror Webasto må ha snakket om helt ny Webasto med remote for 14500,- for når du søker på nett er det nesten umulig å finne prisen på bare remote-tilleggene for alle produsentene.
Det tror jeg også, for da jeg måtte skifte ny forbrenningsdings(?) til 10 000 kr for noen måneder siden, så slang jeg like godt på noen tusenlapper til for å få med fjernkontrollen. Mener det kom på rundt 14-15 000 kr, ferdig montert av Enviro. Mine best investerte tusenlapper "ever".  :D
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

Sitat fra: pilt på lørdag 27. februar 2010, klokken 22:49
Mine best investerte tusenlappene "ever".  :D
Helt enig. Jeg glemte å slå på med remoten før turen til jobben en dag i uken. Til tross for at det da var "bare" 6-8 blå så er det den kaldeste turen jeg har hatt siden remoten ble montert.

Har du forresten isolert vanntanken Pilt?  Det klarer du selv - garantert!
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.msg18403#msg18403
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pilt

Sitat fra: Elmo på søndag 28. februar 2010, klokken 00:39
Har du forresten isolert vanntanken Pilt?  Det klarer du selv - garantert!
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.msg18403#msg18403
Jeg har nok ikke det, nei. Syns det er "skummelt" å rote under panseret annet enn å fylle på litt spylervæke i ny og ne. Hva om jeg gjør noe feil så hele bilen takker for seg?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Helge

Her var en litt gammel, men ikke mindre interessant tråd. Vi vurderer å installere Defa SmartStart i vår P106 og jeg har tidligere benyttet teknikken med å sette 2 likeretterdioder med katodene koblet sammen til det som skal styres og da anoden på den ene dioden tilkoblet original styreledning og den andre diodens anode tilkoblet den nye styringen (i dette tilfelle Defa SmartStart).

Når jeg i tillegg til Webastoen skal styre kupeviften på (eksempelvis trinn 2 på vifta som antydet i denne tråden) må en vel slå av SmartStart'en i det man setter seg for å ut å kjøre. Ellers kan en vel ikke styre kupevifta eksempelvis ned på trinn 1 (eller slå helt av Webastoen under kjøring)?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA