Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero

Startet av moso, mandag 01. februar 2010, klokken 10:17

« forrige - neste »

moso

Oppgradert til Mobil/SMS styring  8)

Kjøpte en gsm releboks til 179 dollar fra et engelsk (!) firma på nett, og koblet inn parallelt med smartstart'en. Er uavhengig av radiorekkevidden til smartstart nå. Noen som vil kjøpe en hyppig men pent brukt smartstart? Halv pris!

http://www.gsm-auto.com/
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moso

Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

langemand

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

#64
Sitat fra: moso på lørdag 20. november 2010, klokken 08:03
Kjøpte en gsm releboks til 179 dollar fra et engelsk (!) firma på nett, og koblet inn parallelt med smartstart'en. Er uavhengig av radiorekkevidden til smartstart nå. http://www.gsm-auto.com/
Jeg gidder ikke ta jobben med å bytte ut Easystarten på mine biler nå, men dette er helt klart billigere og sikkert minst like bra. Jeg ga nesten 2000,- pr stk, "brukt" (men ubrukt) for Easystart på Finn.no. 
Så hvis det blir en neste gang, går jeg og for GSMen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rabies

Sitat fra: moso på lørdag 20. november 2010, klokken 08:03
Oppgradert til Mobil/SMS styring  8)

Kjøpte en gsm releboks til 179 dollar fra et engelsk (!) firma på nett, og koblet inn parallelt med smartstart'en. Er uavhengig av radiorekkevidden til smartstart nå. Noen som vil kjøpe en hyppig men pent brukt smartstart? Halv pris!

http://www.gsm-auto.com/


Er denne boksen alt man trenger for å kunne slå webastoen på/av via mobilen? Hvis nei, hva annet trenger man? Hvis ja, er det vanskelig å montere?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rabies

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. desember 2010, klokken 20:30
Sitat fra: Rabies på torsdag 09. desember 2010, klokken 19:55
, hva annet trenger man? Hvis ja, er det vanskelig å montere?

Et Simkort

Simkort tok jeg som en selvfølge, men var vel kanskje litt upresis. Er det noen av dere som har kjøpt denne boksen som kan gi en beskrivelse av hvordan den monteres?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Griffel

På denne lenken finner du detaljert beskrivelse av Webasto, med skjema.
Det burde være ganske enkelt å montere en slik enhet. Liste over sikringer og litt mer skjema finnes også på elbilwiki

http://www.techwebasto.com/heater_main/907512.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 06. desember 2010, klokken 11:30Jeg gidder ikke ta jobben med å bytte ut Easystarten på mine biler nå, men dette er helt klart billigere og sikkert minst like bra. Jeg ga nesten 2000,- pr stk, "brukt" (men ubrukt) for Easystart på Finn.no. 
Så hvis det blir en neste gang, går jeg og for GSMen.
Vi gidder nok ikke koble inn en slik GSM-basert fjernstyring vi heller som har DEFA SmartStart som vi ga 1590 for helt ny. Hadde vi ikke hatt noe fjernstyring i dag og montert først nå har vi kanskje gått for GSM. Likevel... så lenge man er innenfor rekkevidde er det vel nesten enda mer lettvindt å bare gripe ned i lommen og trykke på en knapp som å sende en SMS fra telefonen. Fordelen med GSM-løsningen er vel foruten at den er enda billigere at du skaffer deg "uendelig" rekkevidde for påslag/avslag i forhold til de 100-meterne (sjelden mer enn 1 km) som de radiobaserte løsningene. Men så betaler man heller ikke et eneste øre pr gang for både påslag og å motta påslagsbekreftelse med eksempelvis SmartStart.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

moso

Sitat fra: Rabies på torsdag 09. desember 2010, klokken 23:11

Simkort tok jeg som en selvfølge, men var vel kanskje litt upresis. Er det noen av dere som har kjøpt denne boksen som kan gi en beskrivelse av hvordan den monteres?

Monteringsprinsippene er de samme som beskrevet tidligere i tråden for Smartstart. Oppsummert: Boksen monteres i motorrommet. Du trenger +12V og jord fra batteripolene til boksen for drift. Boksen inneholder 2 releer. Du tar +12V fra batteriet (jeg brukte samme kabel som til drift og koblet internt i boksen) inn på inngangen til det ene releet og kobler utgangen inn på styreledningen på webastoen. På min bil er det den gule ledningen. Dette vil gi spenning til webastoen.

Uheldigvis er det slik at om tenningen på bilen er av så ligger den originale styreledningen til webastoen til jord. Det gjør at det ryker en sikring om du ikke setter inn en diode på den originale styreledningen.

Du kan bruke samme utgang fra boksen som styrer webastoen til også å gi strøm til viften. Da må du dra en ledning inn i bilen og koble inn på viftemotoren. Ledningene til denne er tilgjengelig under dashbordet på passasjersiden. For sikkerhets skyld er det smart å koble inn en diode på den originale ledningen fra viftebryteren. Du kan også bruke det andre releet i boksen og eksempelvis starte viften i bilen noen minutter etter at webastoen er startet og vannet er blitt varmt. Tid mellom tilslag av rele 2 og rele 1 kan programmeres.

Håper dette hjalp litt.

Jeg har benyttet denne løsningen en stund nå og er veldig fornøyd med å være uavhengig av rekkevidde. Og boksen er slik at om den ringes opp så legger den bare på - ingen kostnader der. Du trenger ikke knote inn en komplisert SMS for å starte den. Derimot sender boksen en SMS når den slår seg av og det koster noenogfemtiøre hver gang. Og så koster det noen kroner i SMS å programmere den.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

El rayo

Tusen takk for info, Moso! Nå blir det julegave til gammel-Th!nk-en min.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på søndag 12. desember 2010, klokken 01:50
Tusen takk for info, Moso! Nå blir det julegave til gammel-Th!nk-en min.

Til Webastoen i den? Hva er feil med bilens originale timer?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rabies

Hjertelig takk for nyttig informasjon moso.

Jeg har selv en berlingo som er under ombygging til lithium og så snart den er hjemme skal det monteres GSM fjernstyring.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

El rayo

#74
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. desember 2010, klokken 06:39
Sitat fra: El rayo på søndag 12. desember 2010, klokken 01:50
Tusen takk for info, Moso! Nå blir det julegave til gammel-Th!nk-en min.

Til Webastoen i den? Hva er feil med bilens originale timer?
Ingen feil med den originale timeren. Det er meg det er noe feil med; forlater ikke hjemmet til fast tid. Drar heller ikke til fast til når jeg er på besøk og må parkere ute. Og så har jeg opparbeidet så utrolig høyt krav til komfort på mine gamle dager  ;D
GSM-boksen har to releutganger så jeg kan styre begge om jeg vil. Eller sette på rutevarmen - fantasien setter grensene. Kupevifta i det elektriske varmeapparatet kan fjernstartes om sommeren for å kjøle ned kupeen litt....  ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA