Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det nokon som har været på lang tur med Mercedes ELCTRIC

Startet av elbildrommern, mandag 21. september 2015, klokken 20:14

« forrige - neste »

elbildrommern

Jeg har skjønt at det finnes ulike ladeuttak på ladestasjonene. Jeg tenker å kjøpe en Citroën, Peugeot eller mitsubishi og har skjønt at det føler med vanlig "stikkontaktlader" på de bilene. Har sett på 2013 modell . Der jeg skal lade på jobb er det type to uttak, hva kan man gjøre med det? Finnes det en slags adapter i elbilverdenen? Var litt strek i regninga...

bruisepristine

#1
Ikke noe problem, du trenger bare en mode 3 type 2 til type 1 ladekabel, kr 1690,-

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html (nest nederst på siden)
^
Kjøpte herfra og kunne hente på posten dagen etter bestilling :)
Jeg valgte 32A kabel siden enkelte har rapportert at de har problemer med lading med 16A kabel.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

elbildrommern

Aha! Det er fortid sin lader og det står 230V, 16A, type 2 på den. Er det dumt å bruke 32A hvis laderen er 16A?

elbildrommern

Skulle stå fortum, ikke fortid ;)

ThomasEL

Nei, det gjør ingenting om kabelen er beregnet for 32A. Det vil uansett ikke gå mer strøm enn billaderen trenger.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Elmo

Det er en FORDEL om kabelen er 32A, fordi mange Type2 32A stasjoner leverer ingenting hvis man plugger inn en 16A kabel.
Men hvis man derimot plugger inn en 32A kabel i 32A stolpen og så i en bil som trekker maks 16A så funker det helt supert. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lunitiks

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. august 2015, klokken 00:41
Men hvis man derimot plugger inn en 32A kabel i 32A stolpen og så i en bil som trekker maks 16A så funker det helt supert.

Testify. Jeg har en Proxll 32a hjemmeladestasjon og en 32a ladekabel til Leafen (som ikke trekker mer enn 16). Funker fjell
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 22. august 2015, klokken 18:10
Ikke noe problem, du trenger bare en mode 3 type 2 til type 1 ladekabel, kr 1690,-

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html (nest nederst på siden)
^
Kjøpte herfra og kunne hente på posten dagen etter bestilling :)
Jeg valgte 32A kabel siden enkelte har rapportert at de har problemer med lading med 16A kabel.

Ditto. Kjøpte i tillegg en "dummy"-kontakt for å henge kabelen pent på veggen. Takk til elbilhjelpen.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA