Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Relativt ny elbileier og rekkevidde.

Startet av Wreckmaster, mandag 21. september 2015, klokken 19:48

« forrige - neste »

Wreckmaster

Hei alle sammen :-) Jeg er i ferd med og flytte til Sandefjord / Stokke og skal pendle til Moss og noen ganger Fredrikstad. En distanse på rett i underkant av 80km iflg Google maps. Og i den forbindelse så vurderer jeg innkjøp av en elbil av rent økonomiske grunner, dvs fergepriser, bommer osv.... Besparelsen av bensin er sefølgelig også viktig. Den vanligste pendlinga vil være Sandefjord / Stokke - Moss da jeg jobber i Moss. Og siden jeg jobber på sykehuset så har jeg lademuligheter der. Men jeg skal de neste årene også gå etterutdanning på høgskolen på Kråkerøy og elbilen må også fungere ditt, de gangene det er oppmøte der. Akkurat nå så står det mellom Leaf ( helt ny Tekna) og I3. Men siden Nissan gir meg 30k mere i innbytte for min eksisterende bil så tror jeg at valget faller på Leaf ( gjesp ). Må innrømme at hjertet begjærer I3, men akk frekke innbytteprisen da.... Jeg har prøvd og lete og forstå begrepene i mange dager nå her inne på forumet men føler jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Så det jeg i bunn og grunn lurer på er de faktiske rekkeviddene til Leaf og I3? Blås i kw og energi, jeg ønsker rekkeviddene for normal kjøring som alle andre "vanlige" biler i km? Dvs normal hastighet og normal bruk av varme og AC ? På forhånd takk :-) Mvh forhåpentlig fremtidig elbileier

jkirkebo

Sitat fra: Wreckmaster på lørdag 22. august 2015, klokken 16:46
Hei alle sammen :-) Jeg er i ferd med og flytte til Sandefjord / Stokke og skal pendle til Moss og noen ganger Fredrikstad. En distanse på rett i underkant av 80km iflg Google maps. Og i den forbindelse så vurderer jeg innkjøp av en elbil av rent økonomiske grunner, dvs fergepriser, bommer osv.... Besparelsen av bensin er sefølgelig også viktig. Den vanligste pendlinga vil være Sandefjord / Stokke - Moss da jeg jobber i Moss. Og siden jeg jobber på sykehuset så har jeg lademuligheter der. Men jeg skal de neste årene også gå etterutdanning på høgskolen på Kråkerøy og elbilen må også fungere ditt, de gangene det er oppmøte der. Akkurat nå så står det mellom Leaf ( helt ny Tekna) og I3. Men siden Nissan gir meg 30k mere i innbytte for min eksisterende bil så tror jeg at valget faller på Leaf ( gjesp ). Må innrømme at hjertet begjærer I3, men akk frekke innbytteprisen da.... Jeg har prøvd og lete og forstå begrepene i mange dager nå her inne på forumet men føler jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Så det jeg i bunn og grunn lurer på er de faktiske rekkeviddene til Leaf og I3? Blås i kw og energi, jeg ønsker rekkeviddene for normal kjøring som alle andre "vanlige" biler i km? Dvs normal hastighet og normal bruk av varme og AC ? På forhånd takk :-) Mvh forhåpentlig fremtidig elbileier

Innbytte er dårlig butikk uansett, hva med å prøve å selge den privat først? Sannsynligvis får du en god del mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Sitat fra: Wreckmaster på lørdag 22. august 2015, klokken 16:46
Hei alle sammen :-) Jeg er i ferd med og flytte til Sandefjord / Stokke og skal pendle til Moss og noen ganger Fredrikstad. En distanse på rett i underkant av 80km iflg Google maps. Og i den forbindelse så vurderer jeg innkjøp av en elbil av rent økonomiske grunner, dvs fergepriser, bommer osv.... Besparelsen av bensin er sefølgelig også viktig. Den vanligste pendlinga vil være Sandefjord / Stokke - Moss da jeg jobber i Moss. Og siden jeg jobber på sykehuset så har jeg lademuligheter der. Men jeg skal de neste årene også gå etterutdanning på høgskolen på Kråkerøy og elbilen må også fungere ditt, de gangene det er oppmøte der. Akkurat nå så står det mellom Leaf ( helt ny Tekna) og I3. Men siden Nissan gir meg 30k mere i innbytte for min eksisterende bil så tror jeg at valget faller på Leaf ( gjesp ). Må innrømme at hjertet begjærer I3, men akk frekke innbytteprisen da.... Jeg har prøvd og lete og forstå begrepene i mange dager nå her inne på forumet men føler jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Så det jeg i bunn og grunn lurer på er de faktiske rekkeviddene til Leaf og I3? Blås i kw og energi, jeg ønsker rekkeviddene for normal kjøring som alle andre "vanlige" biler i km? Dvs normal hastighet og normal bruk av varme og AC ? På forhånd takk :-) Mvh forhåpentlig fremtidig elbileier

Hvis jeg kjører min Leaf som en vanlig bil på motorvei (80%) og 50 soner/lyskryss (20%), får jeg ca 130 km om sommeren. AC fra eller til har ikke så mye å si. Regn kan gi inntil 20% redusert rekkevidde. Sprengkulde og bruk av varmeapparat kan redusere rekkevidden ned mot 80 km i verste fall.

lunitiks

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 22. august 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Wreckmaster på lørdag 22. august 2015, klokken 16:46

Sprengkulde og bruk av varmeapparat kan redusere rekkevidden ned mot 80 km i verste fall.

Jeg vet en ting eller to om sprengkulde, og min Leaf har aldri vist 80 km fulladet. Vinterstid viser min jevnt over 105-115 km. Nå i finværet viser den 161 km fulladet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Wreckmaster

Så i reell rekkevidde mener dere at snaue 80km på vinterstid er oppnåelig, selv med bruk av varmeapp ? Vil tro det er lademuligheter på høyskolen siden den er helt nybygd. Og hurtigladere er det jo ihvertfall i området.

lunitiks

Sitat fra: Wreckmaster på lørdag 22. august 2015, klokken 21:50
Så i reell rekkevidde mener dere at snaue 80km på vinterstid er oppnåelig, selv med bruk av varmeapp ?


Tviler på at det er noen her som tør å garantere deg 80km reell rekkevidde. Poenget er at Leafen sjelden - if ever - viser mindre enn 100km estimert rekkevidde fulladet. Jeg har i alle fall aldri opplevd det. Kanskje du får det til i Karasjok en frossen januardag. Som sagt ligger jeg alltid over 150km estimert rekkevidde om sommeren (har ligget over 160 denne uka), mens det om vinteren faller ned til 105-115. Avhenger av kjørestil, temperaturforhold osv. Men aldri under 100 estimert rekkevidde.


Når du spør om "reell" rekkevidde, så har jeg foreløpig ikke tatt meg bryet med å kjøre en vitenskapelig test av Leafens rekkevidde-estimering. Ser ikke helt vitsen med det heller, fordi estimert rekkevidde faktisk kan øke (!) under kjøring. Det skjer av og til hos meg, fordi vi bor oppe i en fjellskråning og stort sett "triller" på jobb (få oppoverbakker).


Hvis du har mulighet, bør du prøve å få lånt deg en Leaf eller haiket med noen som skal kjøre strekningen, slik at du får et fasitsvar på dette.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

arthur

Sitat fra: Wreckmaster på lørdag 22. august 2015, klokken 16:46
Men siden Nissan gir meg 30k mere i innbytte for min eksisterende bil så tror jeg at ....

Et svar litt på siden, men; Mye tyder på at du bør prøve å selge bilen privat. En annen tanke er at du kan avtale en innbyttepris, men i ditt valg selge bilen på egen hånd før du får levert den nye bilen. På den måten har du aolgt bilen til en pris, worst case-pris, men med mulighet til å gjøre det bedre selv. Det er vel nokså vanlig at innbyttepris ligger under verdien siden bilforhandler vil tjene også på bruktbilsalget. Uansett, lykke til med valg ev el-bil!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Gliderman

Pendler daglig mellom Holmestrand og Oslo og har enda ikke hatt problemer med rekkeviddeangst. Det er ca 85 km hver vei og jeg hater å fryse. På vinterstid må jeg dog senke hastigheten noe. Lader på jobb før retur.
Er også ofte i Kungälv på jobb og det holder med en ladestopp nå om sommeren om jeg kjører pent og rolig.
Velger du Leaf, så få med 6,6kW lader. Er veldig kjekt på nye type 2 stolper som popper opp.

Mvh
Svein Erik

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Wreckmaster

Takker så mye for mange gode svar :-) Er ikke strekningen Sandefjord - Moss jeg er bekymret for, men heller de gangene ( ca tre dager i måneden) jeg må til Kråkerøy. Erfaringer med I3 da anyone? Fruen vil vist heller ha I3 enn Leaf. Vi var og tittet på Leaf utvendig igår og da var kommentaren æsj, er jo sånn hjemme spl kjører hehe

OlavEmil

I3 er iallefall meir moro å køyre enn Leaf :) . Men om du er redd for rekkjevidda, og har budsjettet til BMWen, ville eg utan tvil gått for Kiaen.

Eg ville uansett ikkje vore redd for 8 - 9 mil nokon tid på året uansett kva bil du vel. Eg ville derimot forsikra meg om at du faktisk kan lade på skulen, 160km er knapt året rundt med Leaf og BMW, og vanskeleg på vinteren med Kiaen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rødkleiv

I3 er uten tvil en morsom bil.

Det er riktig at Soul har noe bedre rekkevidde enn Leaf og røkla. Enkelte på forumet hevder de har kjørt den oppsiktsvekkende langt på en ladning. Det som imidlertid er objektive fakta er at Soul har ca 10% bedre rekkevidde enn Leaf. På motorvei er forskjellen mellom de to mye mindre. Dette er objektive fakta fra amerikanske EPA.

På den strekningen du nevner vil kjørestilen din ha mer å si enn om du velger Leaf, Soul, I3 eller eGolf.

Hansi

#11
Hvis du vurderer Leaf og kan vente litt ville jeg ventet og sett om ryktene om 2016 Leaf med 25% større batteripakke stemmer
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22746.0.html

Hvis ryktene stemmer vil Leafen med den batteripakka få en god del lenger rekkevidde enn i3, i3 har 81 miles EPA rating, Leaf med større batteripakke ryktes å få 105-110 miles EPA rating
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Wreckmaster

Det ser nok ut som om vi faller ned på i3. Litt i dyreste laget, men skal sjekke med flere forhandlere ang innbytteprisen. Hører fra andre at forhandler her jeg bor er notoriske på dårlige innbyttepriser, selv om de nå har møtt meg litt på halveien. Har uansett avtalt prøvekjøring av zoe idag. Men er skeptisk på ladeløsninga på denne.

OlavEmil

Om du likar BMWen, og gjespar av Leafen, vil du neppe vere særleg begeistra for Zoe :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Wreckmaster

Er vel det som slår meg også hehe. Og bil skal være litt gøy  8) Innbyttebilen min er en Fiat 500 i spesialversjon og som jeg elsker. Den er fin og se på og gøy og kjøre. Jeg må ha noe som kan erstatte den, og sålangt er det bare i3 jeg føler kan gjøre det. Er min tredje 500 og har kjørt disse til Italia på treff flere ganger, så det sitter langt inne og bytte den ut( har heldigvis en veteran 500 også da ). Stikkordet er vel "smil pr mil"  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA