Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selges : Saxo 1998

Startet av Boogie, mandag 01. februar 2010, klokken 05:31

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 01. mars 2010, klokken 23:05
Jeg lurer på om at laderen få en time out beskjed  fra BMS fordi terskelspenning er ikke nådd innen en gitt tid.
Det høres logisk ut. Takk, Ken, jeg har fundert meg blå på dette.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Boogie på mandag 01. mars 2010, klokken 11:35
Jeg har fulgt ladingen på en bil i det siste med et Robometer.
Da ser jeg at dersom bilen er "kald" så vil ladingen ofte stoppe for tidlig uten å overlade.
Men dersom ladingen startes rett etter at jeg er ferdig med å kjøre, så får jeg mer inn på batteriene.

Det er interresante opplysninger. Vi har også sett lignende i det siste, uten å sette det i noen sammenheng.

Trenden er likevel at mengden overlading er ganske så variabel, og at dette har direkte sammenheng med batteriets kapasitet.

Når det gjelder kapasitet og kulde er vår erfaring at kulden kun minimalt eller ikke i det hele tatt påvirker kapasiteten målt i Ahr. Når det er sagt, så er det ikke Ahr som gir rekevidde, men Ahrr*Spenning, eller Kwt.

Likevel bør er ikke oppleve dramatisk reduksjon i reklkevidden selv i disse kalde tider. Gjør en det, kan det være noe gale. Enten for lite overlading eller reverserte blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tony

Hva med kjølevesken da? (bare en teori fra min side:=)

Når kjølevesken blir gammel, fungerer den som vanlig eller blir den tregere på kalde dager kanskje.
Min stoppet å lade i vinter pga sirkulasjonspumpen, så kanskje pumpen går tregere når det blir kaldt nok.
Hvor mye motstand pumpen skal ha før den stopper er vel tanken her.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

elektrolux

Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:50
Hvor mye motstand pumpen skal ha før den stopper er vel tanken her.

Ikke et tema.

Enten går pumpa som den skal eller så er den kjørt mer enn 25000 km og går tidvis/ikke i det hele tatt.

Undersøk alder på gammel pumpe, og bytt den om den er eldre enn 25000 km!

Nye børsteløse pumper selges i dag til samme pris som original med børster. Da skal du teoretisk slippe å bytte vannpumpen igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:24
Nye børsteløse pumper selges i dag til samme pris som original med børster. Da skal du teoretisk slippe å bytte vannpumpen igjen.

Byttet til alternativ pumpe selv, og det er ikke vanskelig. Trengs bare et par leca-blokker og litt kraftig "plank" for å få framhjulene oppå, en skiftenøkkel, en skrutrekker, avbitertang, elektrikertape, og evt. en lenger M10-bolt hvis den nye pumpa her større diameter enn den gamle. Et par sveisetenger eller kraftige klemmer for å stenge av for kjølevæske kan også være greit å ha, og så må det fylles på en skvett frostvæske etterpå, for litt kommer ut enten man vil eller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#20
Sitat fra: El rayo på mandag 01. mars 2010, klokken 23:44
Sitat fra: Ken på mandag 01. mars 2010, klokken 23:05
Jeg lurer på om at laderen få en time out beskjed  fra BMS fordi terskelspenning er ikke nådd innen en gitt tid.
Det høres logisk ut. Takk, Ken, jeg har fundert meg blå på dette.

Med noen pluss grader i luften kunne jeg ikke utsette vann service lenger.
Ah teller var nullstilt tidligere og bilen hadde overladet 1200Ah siden siste vannfylling. Ladeforløp var interessant. Bilen var ladet fullt dagen før og tappet ned noe med varmeapparat før servicelading var aktivert. En isopor plate under batteripakke og varmevifta foran radiator sørget for tilstrekkelig temperatur i blokkene og pakk temp. var 4 grader. Etter at lading var i gang merket jeg at alle blokker var fort oppi 9volt. Ladestrøm 10A (BMS111). Total spenning kom fort ned til 159 volt, men jeg bestemte meg for å kjøre 50Ah siden denne pakken drikker nesten ikke vann og jeg var redd for å overfylle. Pakken kom oppi 30 grader etter hvert og isopor og varmevifte var fjernet. Totalspenning begynte å stige igjen til 165v og jeg  måtte kjøre 60Ah etter å har satt bilen til en annen ladeforløp før spenning begynte å gå ned . Pakken drakk bare 2 liter vann! Pakken har kjørt 45000km. Jeg var glad for at det var ingen lut i overløpsvann denne gangen. En god grunn til å følge forskriftene til punkt å prikke når det gjelder vannfyllings prosedyr.

Hva er det som gjør at batteripakker oppføre seg så forskjellige? På noen pakker jeg har fylt ville de har drukket 10 ganger så mye vann ved samme behandling.

At spenning kom fort oppi 170v sier til meg at ladestrøm er for høy ved lav temperatur blokker. Hadde pakken vært kaldere vil jeg antyde at spenning vil ha stiget mot 180v som er maks spenning fra laderen. Ladestrømmen ville har vært sterkt begrenset.  Spenningsbegrensning har en viktig funksjon i lader regulering.   

Lest akkurat at interne motstand øker ved lav temperatur i  NiCads             
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#21
Er blokkene fra 2004/2005?

Har selv sett slikt på blokkene montert inn i Hans sin Tupper, og hørt om lignende på andre blokker fra disse årene.

Blokkene stiger for raskt i spenning, og laderen lures over i fase 2 for tidlig. Dermed får ikke blokkene riktig overlading og mister kapasitet, og kan i verste fall reversere ved dyputlading. Dette er også grunnen til det lave vannforbruket, nemlig at blokkene egentlig ikke overlades.

Jobber med Tupper blokkene for å rette dette opp, og forsøker akkurat nå NASA metoden med kortsluttning og c20 lading i 40t. Har også vurdert lutbytte, men er skeptisk med tanke på at mange blokker svikter etter slik lutbytte.

Kortsluttning og 13,5t 10A lading flytter spenningstoppen i rett rettning, men øker ikke umiddelbart kapasiteten.

Slike blokker bør absolutt ha et batteriovervåkningsystem, og kanskje et Robometer siden det viser mengden overlading etter hver opplading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. mars 2010, klokken 23:45
Blokkene stiger for raskt i spenning, og laderen lures over i fase 2 for tidlig.

Har 2007-batterier i Saxoen og samme problem i disse kolde dage. Ladningen afslutter ved ca. 85, 90 el. 95 %., og overladningsfasen begynder for tildligt. Dette begyndte efter vandfyldning i januar (i opvarmet garage) . - Den gule lampe tænder først når man er kommet et godt stykke  under 0 % (men normalt kører vi bilen ikke så langt ned).

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. mars 2010, klokken 23:45
Jobber med Tupper blokkene for å rette dette opp,

Kan evtl. initialiseringslading bruges her?

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. mars 2010, klokken 23:45
Slike blokker bør absolutt ha et batteriovervåkningsystem, og kanskje et Robometer siden det viser mengden overlading etter hver opplading.

Vi har Robometer, og værdierne er ok (forskel 0,01 - 0,03, det skifter lidt under kørseln).
Hvordan kan man se overlading på Robometer?  Jeg nulstiller den før jeg lader op, men det er måske ikke hensigtsmæssigt?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 08. mars 2010, klokken 19:59
Ladestrøm 10A (BMS111).         
Hvis dette er Th!nk Classic foreslår jeg at du poster i den delen av forumet eller i batteri-delen. Her er emnet Citroen/Peugeot.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: jornheim på tirsdag 09. mars 2010, klokken 14:23
Hvordan kan man se overlading på Robometer?  Jeg nulstiller den før jeg lader op, men det er måske ikke hensigtsmæssigt?

Robometer nullstiller seg selv etter en fullading dersom det har blitt overladet, men det betyr at strømsensoren må være montert riktig vei. (Tror den skal vise + ved lading, og - ved kjøring).
Overlading vises ved at du får en positiv verdi i meteret.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

#25
Sitat fra: El rayo på tirsdag 09. mars 2010, klokken 19:08
Sitat fra: Ken på mandag 08. mars 2010, klokken 19:59
Ladestrøm 10A (BMS111).         
Hvis dette er Th!nk Classic foreslår jeg at du poster i den delen av forumet eller i batteri-delen. Her er emnet Citroen/Peugeot.

At det er en Think er ikke vesentlig her bortsett fra at man kan sammenligne vedlikeholdslading på 8A eller 10A pga av de forskjellige BMSer.

Det utypiske ladeforløp skyldes lav temperatur har jeg tenkt. Kanskje hoved problem her er for høy intern motstand i cellene. Lav temperatur bare gjør ting verre.

Blokkene er fra 2002 og er originale.Bilen var eid av Posten og ville ha blitt satt til lading etter bruk. En del krystallisering vil ha skjedd og bilen har aldri hatt en god rekkevidde.
Jeg må nok logge lading med Nikometer og se om overlading begynner for tidlig som med Tupper.

Med sånne pakker er det en ide å aktivere ekstra lading en gang i blant og helst med litt varme i blokkene først.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: jornheim på tirsdag 09. mars 2010, klokken 14:23
Jobber med Tupper blokkene for å rette dette opp,

Kan evtl. initialiseringslading bruges her?


Ja. men med stor forsiktighet, da initiallading gir 10A i 12 timer uansett andre faktorer. Dermed kan dette medføre stor varmgang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Har ikke anvendt initiallading, fordi bilen ved næste opladning åbenbart gik i utligningslading (betydligt længere ladetid) og derved kom op over 100% igen. Ved næste fuldladning nåede den også 100% (vi havde fortsat frostvejr).

Jeg må nu følge med hvor meget bilen overlader, eller om "laderen lures over i fase 2 for tidlig" (batterier fra 2007) - Har nu forstået Robometers ah-målemetode, tak til Boogie.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA