Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alternativ til e-Golf og Leaf?

Startet av Enigami, mandag 21. september 2015, klokken 12:27

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

#2
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 22. august 2015, klokken 08:12
http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/tesla-det-bliver-svaert-at-saelge-en-vw-e-up-til-550-000-kr

Har de spottet miljøbilbløffen?
Ja utslippsbesparelsen var bare 50% fra vugge til grav. Alt for lite til å avskaffe eksosbiler med incentiver  ::)

Edit: leste artikkelen nå. Ganske interessant egentlig hvordan teoretiske tall ikke stemmer i praksis. Det viser hvor katastrofalt det går når politikere skal forsøke å beregne direkte konsekvens ved å ikke gi elbilen fordeler. Når den ulempen blåses ut av proporsjoner, samtidig som man ser bort ifra de enorme miljømessige besparelsene fra vugge til grav er det ikke rart man mister tiltroen til politikere :)
Heldigvis er vi ikke så korttenkte i Norge. Dette er i første omgang trist for dansker som tvinges til å velge eksosbiler. Grøss.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Den danske stat går også glipp av store beløp på moms og skatt på verkstedsregninger på servicekrevende fossilbiler og ikke minst på bensin på hver eneste elbil som kjører i stedet for eksosbil.

Når mange Dansker på toppen av det hele produserer egen strøm til elbilene sine er det klart at elbil er en økonomisk katastrofe for statskassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. august 2015, klokken 08:55
Den danske stat går også glipp av store beløp på moms og skatt på verkstedsregninger på servicekrevende fossilbiler og ikke minst på bensin på hver eneste elbil som kjører i stedet for eksosbil.

Når mange Dansker på toppen av det hele produserer egen strøm til elbilene sine er det klart at elbil er en økonomisk katastrofe for statskassen.
Uff ja. Når de ikke engang slipper ut giftig eksos og bidrar til at helseforetakene har litt å gjøre er det tydelig at man må komme elbilen til livs.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

"The art of economics consists in looking not merely at the immediate, but at the longer effects of any act or policy. It consists in tracing the consequences of that policy not merely for one group, but for all groups." (Henry Hazlitt, Economics in One Lesson)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eivhelle

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 22. august 2015, klokken 08:12
http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/tesla-det-bliver-svaert-at-saelge-en-vw-e-up-til-550-000-kr

Har de spottet miljøbilbløffen?
Helt åpenbart. Det er tross alt en grunn til at det er politikere som styrer landene rundt om kring og ikke oss andre. De er helt klart mye smartere og vet ting som vi andre aldri vil ha forutsetning for å skjønne.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Fanafjord

Kanskje jeg er litt spissfindig, men jeg irriterer meg litt over ordet "subsidier" som blir brukt støtt og stadig. Som om staten "gir" noe til bilkjøpere. Den bare beskatter elbiler mindre. Hverken Danmark eller Norge "subsiderer" biler. De bare tar mindre skatt for forskjellige typer biler.

Det er en viktig forskjell. Subsidier er beløp som man kan legge sammen som faktisk utbetalte kroner ut av statskassen. "Tapte skatteintekter" derimot finnes det hundretusen måter å beregne på, alt etter hva den som gjør regnestykke ønsker å bevise.

arnejorg1

Huff. Dette var leit, Danmark var ett land jeg hadde tro på. Nå er det bare å demontere alle ladestasjonene Clever har satt opp, ingen kjøper Elbil nå. Hadde jeg bodd i Danmark hadde jeg selvfølgelig ikke kjøpt med de enorme prisene.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

Sitat fra: Fanafjord på lørdag 22. august 2015, klokken 22:39
Kanskje jeg er litt spissfindig, men jeg irriterer meg litt over ordet "subsidier" som blir brukt støtt og stadig. Som om staten "gir" noe til bilkjøpere. Den bare beskatter elbiler mindre. Hverken Danmark eller Norge "subsiderer" biler.

Enig. Dette er diskutert opp og i mente og Norsk forståelse av ordet subsidier indikerer som sier en pengeoverføring til noen. På engelsk betyr det vist nok mer tapte inntekter og brukes derfor om praktisk talt alt som er litt rimeligere enn alternativet.

I Norge er det likevel fristende å påstå at hybridbiler og fossilbiler blir subsidiert, eller i alle fall tilgodesett med kraftige rabatter i avgiftene i forhold til hva de burde betalt om reelt ( les TUV målte)  forbruk ble lagt til grunn for avgiftsberegningen og ikke fantasitall fra fabrikken selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivhelle

Jeg synes det er merkelig hvordan politikere regner på potensielt tapte inntekter.

I det hele tatt er ideen med å skaffe seg inntekter basert på salg av nye biler ganske tåpelig, med tanke på at man da tar inntekten fra en liten gruppe bilister, i stedet for i større grad avgiftslegge bruken av bli slik at alle bilister blir med å betale.

Hvis en bil blir urimelig avgiftsbelagt vil ikke folk kjøpe den. Da velger de noen annet. Derimot vil faste årlige avgifter på å eie bil, supplert med bompenger og avgifter på drivstoff, være enklere for folk å akseptere. Og det vil være avgifter som vil være enklere for staten å beregne og justere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

#11
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. august 2015, klokken 10:28
Enig. Dette er diskutert opp og i mente og Norsk forståelse av ordet subsidier indikerer som sier en pengeoverføring til noen. På engelsk betyr det vist nok mer tapte inntekter og brukes derfor om praktisk talt alt som er litt rimeligere enn alternativet.

Som du nevner har dette vært oppe til debatt før. Det jeg fikk ut av siste debatten om dette som jeg var med på var at heller ikke på engelsk er ordet definert anderledes enn på norsk, og inkluderer altså ikke "å avstå fra å kreve avgift". WTO - og andre - er ikke fornøyde med dette (finnes jo så klart grensetilfeller), og har derfor valgt å redefinere ordet for internt bruk, slik at ordet slik WTO bruker det er definert til å også omfatte alle(?) former for avgiftsletter eller manglende innkrevning av avgift.

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. august 2015, klokken 10:28
I Norge er det likevel fristende å påstå at hybridbiler og fossilbiler blir subsidiert, eller i alle fall tilgodesett med kraftige rabatter i avgiftene i forhold til hva de burde betalt om reelt ( les TUV målte)  forbruk ble lagt til grunn for avgiftsberegningen og ikke fantasitall fra fabrikken selv.

WTO går enda lengre. De mener at å ikke kreve inn som avgift de reelle samfunnskostnadene av forurensingen er å regne som subsidie. Og de er langt høyere enn hva avgiftene hadde vært selv med korrekte forbrukstall. Så ja, skal man først bruke WTO sin definisjon av ordet "subsidie" så er det helt på sin plass å omtale alle fossil- (helt eller delvis) drevne biler som subsidierte.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

Du meiner kanskje Verdens Handelsorganisasjon, WTO? Trur ikkje Verdens Helseorganisasjon har så sterke meiningar om definisjonen av ordet subsidie :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på søndag 23. august 2015, klokken 21:49
Du meiner kanskje Verdens Handelsorganisasjon, WTO? Trur ikkje Verdens Helseorganisasjon har så sterke meiningar om definisjonen av ordet subsidie :) .

Ups, du har helt rett. Gikk vist litt for kjapt i svingene her ja :p  Rettet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA