Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: elbilhjelpen.no AS selger Charge Amp kabler

Startet av p10, mandag 21. september 2015, klokken 12:23

« forrige - neste »

p10

Er det enkelt å bytte støpsel på den originale ladekabelen?

Vurderer å bytte til Cee-kontakt i garasjen for å få bedre kontakt og unngå varmgang.

emil

Det kan være at den originale har temperatursensor i schuko og da er det litt mer arbeid med skifte. Ser heller ingen grunn til å bytte hvis du da lader med 10A og i tillegg er sikret ved at den reduserer/stopper lading hvis den blir for varm. Sørg bare for at kladden henger i eget oppheng og ikke i schuko og at kontakten på veggen er ny.

Monter eventuellt et kombinert schuko/CEE uttak (som denne: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_b%C3%A5de_1_fase_16A_Cee_og_Shuko) hvis du uansett skal bytte kontakten på veggen.

Hvis du derimot ikke har temperatursensor i schuko kan det være greit å bytte til CEE for den ekstra tryggheten. Hvis du ikke har utstyr for å montere endehylser bør du få en elektrikker til å gjøre jobben samtidig med bytte på veggen. Da må du også ha en overgang fra schuko (hann) til CEE (hun) til de gangene du skal lade fra offentlige schuko-kontakter (biltema/jula/clasohlson for en drøy hundrelapp).

Hvordan man kan finne ut om ladekladden har tempsensor er jeg usikker på, men er du heldig kan det være merket på ledningen mellom kladd og schuko at det er flere ledere enn bare 3x2.5mm2 eller på annen måte. Se etter merke/modell på kladd og søk litt rundt på nettet.

p10

Ladekabelen gir ingen hint om antall ledninger på innsiden. Noen som vet om temperatursensor ble standard en bestemt dato, eller om det er helt tilfeldig om kabelen er med eller uten?

Bilen er en 2013 Acenta.

Rav4_EV

Har ikke vurdert å la "nødladeren" ligge i bilen da, og få deg et trygt, fast opplegg hjemme? Danmark har forbud mot å lade slik du gjør.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: p10 på søndag 23. august 2015, klokken 09:16
Ladekabelen gir ingen hint om antall ledninger på innsiden. Noen som vet om temperatursensor ble standard en bestemt dato, eller om det er helt tilfeldig om kabelen er med eller uten?

Bilene har blitt levert med litt forskjellige kladder oppigjennom, ikke direkte relatert til produksjonsdato på bilen.

Ta noen bilder av kladden og legg ut her. Alternativt kan du jo også høre med forhandler om han vet noe, men ikke forvent for mye fra den kanten.

p10

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2015, klokken 09:24
Har ikke vurdert å la "nødladeren" ligge i bilen da, og få deg et trygt, fast opplegg hjemme? Danmark har forbud mot å lade slik du gjør.

Det er en ønskedrøm som ikke lar seg gjennomføre økonomisk akkurat nå, men en gang i fremtiden kommer det nok til å stå en permanent løsning i garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA