Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe og 6A ladestasjon / ladekabel.

Startet av StigH, søndag 20. september 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

Elhanen

Min Zoe har nå stått på verksted i over 2 uker, årsak skal være ladefeilen på dette kretskortet i motoren.
Det var da andre gangen den ikke ville starte pga. "Electric motor failure", første gangen forsvant feilen etter en times tid.
Men, så har i tillegg ladeboksen, heller ikke tålt påkjenningen fra feilen på kretskortet, dermed blir den stående noen dager til.
Mekaniker hos forhandler måtte på kurs i forkant av reparasjonen for å kunne utføre den, merkelig at ikke denne kunnskapen finnes hos en forhandler.
Må si jeg blir forundret over at forhandler bruker mer enn 2 uker, på å kunne rette opp en feil på en ny bil.
Jeg har riktignok fått fri lånebil, en annen Zoe, men det er jo trist å ikke få bruke det man har betalt for.
Blir jo skeptisk til bruk av hurtiglader generelt, på Zoe når dette skal skape så mye problemer.
Synspunkter ?

Urs4_2008

Hei. Jeg har ikke hatt noen problemer med min R210 fra januar til nå. Hurtiglader når jeg kommer over en mulighet. Jeg tenker at når du får ordnet disse problemene så kommer du til å bli en lykkelig zoe-eier som meg - superfornøyd :)
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Jævla Hippie

Sitat fra: Elhanen på fredag 11. september 2015, klokken 20:29
Mekaniker hos forhandler måtte på kurs i forkant av reparasjonen for å kunne utføre den, merkelig at ikke denne kunnskapen finnes hos en forhandler.
Må si jeg blir forundret over at forhandler bruker mer enn 2 uker, på å kunne rette opp en feil på en ny bil.
Jeg har riktignok fått fri lånebil, en annen Zoe, men det er jo trist å ikke få bruke det man har betalt for.

Dette er en rimelig komplisert operasjon. Mekanikeren måtte på kurs hos min forhandler også. Men min Zoe virket da jeg leverte den inn, så jeg fikk den igjen dagen etter. Hvilket var bra, i og med at min leiebil var en Renault Megane. Vær glad at du får en Zoe i mellomtiden, det er jaggu nedtur å kjøre bensinbil nå.
Renault Zoe 240 Life

Elhanen

Da har nok jeg vært uheldig med min Zoe, men jeg ville ikke gjort om kjøpet.
Den er artig å kjøre, å sette på CC og kjøre med stort sett bare hjulstøyen er flott ! Jeg liker også teknologien og den gir meg en frihet til å kjøre mye bil, fordi det blir billig der jeg ferdes mye.
Det å kjøre uten utslipp er også bra !
Men, jeg mener Renault burde ha testet ut hurtigladingen og ikke levert ut disse bilene før de var mer sikre.
Det er ikke gøy å ha bilen på verksted til sammen 3-4 uker av drøyt 2 måneder eierskap, selv om man har en Zoe R210 å kjøre.
Særlig ikke når man i løpet av en morgenstund må finne alternativ transport for familien, når den nye bilen har "Electric motor failure ".
Synes også forhandler burde hatt mer kunnskap om bilen, dette er en gjenganger her på forumet, at de fleste må lese seg til ting.
Dette er da også tydelig når mekanikerne må på kurs for å rette opp ting.
I Renault sin garanti, har man bare rett på lånebil i 3 døgn og da ligger det i kortene at bilen din skal være på veien igjen etter den tid :)
La oss håpe og tro at når "barnesykdommen" er , så oppleves den som en bil av god kvalitet !

hhagl

Da var det min tur til å få motor/ladefeil på nye zoe. Ikke krise i hverdagen da vi få bensinlånebil av forhandler kona tar og jeg får tilbake leafen av henne.

Noen som har fått tilbake bilen med fikset lader enda? De kunne ikke si noe til oss på tidsbruk, men vi måtte regne med en uke eller to. Så lenge forhandleren betaler for bruken av lånebilen kan de ha zoe inne så lenge de vil for vår del.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

Speeder

Betaler de for bruken av lånebilen?
Vi fikk ikke dekket bensin på lånebilen etter att vi vraket vår gamle traver, for så å få beskjeden " det var vist en feil hos importøren, bilen deres kommer ikke før med neste båt..."
Zoe 43kW

Elhanen

Min Zoe er nå tilbake etter 3 uker på verksted. Mekaniker sa det ikke var så mye jobb, men mye ventetid på deler. Kretskortet ble byttet og en ladeboks. Jeg fikk låne en Zoe med R 210 motor og ser litt forskjell, da den nye motoren i min bil har litt lengre rekkevidde og jeg synes den regenerer bedre. Har vært tett opp mot 10 % , men dette har jo med topografien i veien å gjøre også.
Det skal ifølge forhandler ha vært noen hurtigladere som har tatt knekken på elbiler generelt, ikke bare Zoe.
Kan jo legge til at bilbergeren som kjørte min Zoe til verksted, sa det var den første her omkring, men han hadde kjørt mange Golf , E-up og Tesla.
Kanskje ikke så lett å bevise at det er feil på hurtigladere hos Fortum, men har jo allerede erfart at av 3 i mitt nærområde, så har 2 vært ute av drift i problemer og den ene viser ikke hvor mange KW som er ladet.
Dette gjør meg skeptisk til Fortum sine hurtigladere.

hhagl

Sitat fra: Speeder på fredag 18. september 2015, klokken 20:26
Betaler de for bruken av lånebilen?
Vi fikk ikke dekket bensin på lånebilen etter att vi vraket vår gamle traver, for så å få beskjeden " det var vist en feil hos importøren, bilen deres kommer ikke før med neste båt..."

bompengene ser vi jo ikke noe til uansett og fikk beskjed om å ta vare på bensinkvitteringer men vi kommer til å kjøre mye mer med lånebilen enn vi gjorde med zoe.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

OleBno

Hei

Jeg fikk igjen min Zoe 07. September etter ca 6 uker på verkstedet.
De har da byttet den likeretter delen til laderen samt at de også måtte bytte hele batteribanken da denne hadde ca 20% mindre kapasitet enn den skal ha. 

Jeg hadde jo påpekt tidligere til forhandler at rekkevidden på denne bilen ikke er i nærheten av det som er oppgitt i markedsføringen av bilen.  De ca. to og en halv ukene jeg fikk kjørt bilen før den havnet på verkstedet var en god og varm periode med godt og varmt sommerklima (i forhold til Norge i det minste) og rekkevidden jeg kunne se med normal kjøring var ikke mere enn ca 110km.  Ved å kjøre i 85 med eco kunne jeg strekke den til ca.130km på en lading.  Gjennomsnitlig forbruk lå da på ca 13.1 Kwh/100km, men på de turene med normal hastighet i trafikken til og fra olso lå gjennomsnittlig forbruk på 14,8 Kwh/100km og opp til 16.3 kwh/100km.  Så det var tydelig noe feil med drifts batteriet fra fabrikken.

Vel, etter 6 uker på verksted (det er skikkelig kjipt og kjøre bensinbil ja.. ) har jeg nå fått opparbeidet litt statistikk igjen for drift av bilen.  Temperaturen er nok nå generellt ca 10 grader lavere enn den var før bilen kom inn på verkstedet, så jeg regner med dette vil påvirke batteriet og rekkevidden noe. ?

Etter 1713 kjørte kilometer så langt siden bilen ble hentet fra verkstedet, ser jeg at jeg sliter med å få gjennomsnitts forbruket under 14 kwh/100km   Det ligger oftere på 14,5 - 15,0 og de gangene jeg har testet ut høyere hastigheter går det hurtig opp til 16,5 - 17,1 kwh/100km i gjennomsnittlig forbruk. Så jeg stusser litt på om dette også kan ha noe med reperasjonen og gjøre, eller om det hele må tilskrives temperatur fallet??

På den positive siden , må jeg si at rekkevidden etter bytte til ett friskt batteri er vesentlig bedre.  Nå er jeg stadig oppe i ca 170km på en lading med forsiktig kjøring (80 km eco )og ser at ved kjøring i bevisst "Elbil modus" kommer jeg av og til ned igjen til ett gjennomsnittlig forbruk på 14,1 kh/100km.

Temperaturen faller jo en del de neste månedene så da blir det interessant og se om hvor stor innvirkning dette i praksis vil få på rekkevidden.

Etter byttet av deler i laderen, har jeg ikke inntrykk av at bilen er noe særlig mere medgjørlig til lading på offentlige ladere med Type-2 kontakter.  Det fungerer helt fint på hjemmeladeren og på alle de hurtigladerne jeg har forsøkt fra Fortum, men andre offentlig ladepunkter er fremdeles ett problem.  Dette blir nok helt sikkert ikke løst for Zaptech eventuellt slipper sin ladekabel på markedet.  (Jeg mistenker at en stor del av de offentlige tilgjengelig ladepunktene med Type-2 kontakt, faktisk fremdeles er tilknyttet mot IT/TT nett og ikke mot TN-nett).

Det er jo også veldig beklagelig at hurtiglading er fjernet fra den nye modellen og at Renault ikke er villig til å gi ut informasjon om slike vitale aspekter, ved mulighetene til en elektrisk bil som de ønsker å selge masse av i Norge.  For meg virker det jo ganske søkt og lite fornuftig, at de kjører så agressive kampanjer for salg av en elektrisk bil som faktisk IKKE er kompatibel med det strømnettet som vi har i største delen av Norge. Dersom de ikke hadde "gitt med hjemmelader gratis" ved kjøp av bilen, ville nok bilens manglende kompatibilitet med norsk strømnett vært vesentlig kraftiger dokumentert i media, og forhandlerne mere oppmerksomme på å informere kundene om dette før kjøp av bil.... :-)

Men så langt ser det ut til at bilens rekkevidde er vesentlig forbedret etter bytte til ett "Friskt" driftsbatteri, så blir det jo interesant og se om den har nok energi i batteriet til å kunne pendle til oslo om vinteren også. :-)

MvH
OleB
2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

ZOE

Spesielt at batteriet måtte byttes!

Den viste altså 100% men hadde mindre?

Gogs

Da ble det over en måned ekstra ventetid, men i går var vår bestilte Zoe på verksted og i dag skal den inn til Ditec behandling. Håper å få den utlevert i starten av neste uke. Gleder meg! :)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!


Gogs

Ha, ha, ha. Den var sykt vittig. Anbefaler ALLE å trykke på den linken.  ;D
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

StigH

Endelig fikk jeg bilen idag etter ventet 6 uker på verksted. Men den som venter lenge venter på no godt.

Jammen en herlig bil å kjøre. Sitter akkurat å tester hurtiglading på butikken der jeg kjøpte den for første gang.

Klarte jammen å prøve å sette i feil ende på kabelen i Pod Pointen. Sto der og skjønte ingenting før jeg fant ut at det er forskjell på endene selv om de ser like ut :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA