Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilen, en rød klut for grisekjørere! Bør jeg skaffe dashcam?

Startet av ireorp, søndag 20. september 2015, klokken 10:19

« forrige - neste »

ireorp

Vi kjøpte nylig en VW E-up. Vi trengte dermed et stikk på utevegg, og ble anbefalt av elektriker å legge opp til 32 amp for å minke ladetiden. Etter at alt er montert så viser det seg at stikk og plugg ikke passer. Elektriker sa at vi trenger en overgang mellom stikk og plugg. VW har ikke kjennskap til en slik overgang, , så da lurer jeg på om noen har noe tips til hvor man kan få tak i dette (som ikke ødelegger bilen...)? Vil så gjerne få utnyttet stikket vi har fått satt opp! På forhånd takk for hjelpen!

OlavEmil

Eg går ut frå at du då har fått ein industrikontakt (blå med 3 hol?).

Du får overgang frå denne til vanleg stikkontakt på Biltema og tilsvarande for ein hundrelapp eller to. Då kan du bruke ladekabelen du fekk med bilen, men du får ikkje noko raskare lading enn kabelen klarar.

For å utnytte kapasiteten på 32 amp, bør du få deg ein ladeboks. Dette er uansett veldig praktisk og greitt. Kostar eit par tusenlappar, men då får du ferdig boks som du pluggar i kontakten og skrur opp på veggen :) .

Eg kjenner ikkje til kor raskt VW kan lade. Om han ladar på 6,6kW (som Kia), får du full effekt med ein 32 amp-boks. Om han berre kan lade med 3,3kW (som standard Leaf), kan du klare deg med 16 amp-boks.

Prisforskjellen på boksane er ikkje all verda, så det er ingenting i vegen for at du kjøper ein 32 amp-boks. Bilen trekk uansett ikkje meir enn han kan trekkje, og då er du fullt utrusta til evt framtidige investeringar, eller besøkande med større ladekapasitet.

Boks kan du kjøpe hos Elbilhjelpen.no (elektrolux her på forumet), http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html, eller hos jkirkebo her på forumet, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html (står byggjesett i overskrifta, men han sel no ferdige boksar til å plugge rett i kontakten). Eg har kjøpt hos begge (ein boks hos kvar), begge er kjappe og hjelpsame. Berre send ein epost til den du vil kjøpe hos, skriv kva bil du har og ta evt bilete av kontakten på veggen, så får du den boksen du treng :) .

PS.: Skryt til elektrikaren din, dei fleste smell opp ein 10 amp vanleg stikkontakt, og seier at det er det beste som er lov. Din elektrikar har vore framsynt og fornuftig, og montert det alle som skal lade elbil burde fått montert :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: ireorp på fredag 21. august 2015, klokken 11:45
Vi kjøpte nylig en VW E-up. Vi trengte dermed et stikk på utevegg, og ble anbefalt av elektriker å legge opp til 32 amp for å minke ladetiden. Etter at alt er montert så viser det seg at stikk og plugg ikke passer. Elektriker sa at vi trenger en overgang mellom stikk og plugg. VW har ikke kjennskap til en slik overgang, , så da lurer jeg på om noen har noe tips til hvor man kan få tak i dette (som ikke ødelegger bilen...)? Vil så gjerne få utnyttet stikket vi har fått satt opp! På forhånd takk for hjelpen!

e-UP lader på maks 16A så du får ikke utnyttet hele 32A kapasiteten med den. Du har et par muligheter her:

Overgang til schuko hun inkl. 16A automatsikring, jeg selger slike adaptere for kr. 900,-
32A ladestasjon med kort tilførselskabel med 32A CEE-støpsel, jeg selger slike for 4200,-
Ladestasjonen har fast Type 2 kabel på 4.7m lengde og du har lov å montere den selv (4 skruer for å feste den i veggen og så er det bare å plugge inn CEE-støpselet).

Med ladestasjonen er du forberedt for 32A lading om du senere kjøper en bil som støtter det (f.eks Tesla eller BMW i3).
Med adapterløsningen får du bare 10A lading siden det er det den originale ladekabelen er begrenset til. Du får altså 60% raskere lading med en fast ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på fredag 21. august 2015, klokken 12:36
Eg går ut frå at du då har fått ein industrikontakt (blå med 3 hol?).

Du får overgang frå denne til vanleg stikkontakt på Biltema og tilsvarande for ein hundrelapp eller to. Då kan du bruke ladekabelen du fekk med bilen, men du får ikkje noko raskare lading enn kabelen klarar.

Biltema har ikke overgang fra 32A CEE til schuko hun.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Clas Olsson har denne: http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Ser det står max 16a på han. Vil det seie at du ikkje kan plugge han i ein 32a-kontakt? Logisk ville vel vore om ein berre ikkje kunne trekkje meir enn 16a (er vel uansett lite lurt i vanleg stikkontakt).

ireorp: Eg vil uansett anbefale ein ladestasjon / boks, som jkirkebo skriv om :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

cra

Sitat fra: OlavEmil på fredag 21. august 2015, klokken 14:58
Clas Olsson har denne: http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Ser det står max 16a på han. Vil det seie at du ikkje kan plugge han i ein 32a-kontakt?

Ja, 16A industrikontakt er mindre enn 32A, så den passer ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: ireorp på fredag 21. august 2015, klokken 11:45
Vi kjøpte nylig en VW E-up. Vi trengte dermed et stikk på utevegg, og ble anbefalt av elektriker å legge opp til 32 amp for å minke ladetiden. Etter at alt er montert så viser det seg at stikk og plugg ikke passer. Elektriker sa at vi trenger en overgang mellom stikk og plugg. VW har ikke kjennskap til en slik overgang, , så da lurer jeg på om noen har noe tips til hvor man kan få tak i dette (som ikke ødelegger bilen...)? Vil så gjerne få utnyttet stikket vi har fått satt opp! På forhånd takk for hjelpen!

Høres ut som du har fått dårlig rådgivning hos elektrikeren. Du bør få de på banen igjen og ordne opp!

Det er beklageligvis alt for mange firma som ikke har peiling på elbillading, men pengene dine vil de ha. Still krav!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

OlavEmil

Heilt rett at det er altfor mange elekrtikarar som ikkje har peiling på elbillading. Her er det derimot ein som for ein gongs skuld har gjort som alle elektrikarar burde gjere når folk skal ha utekontakt for elbillading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ireorp

Takk for alle svar :) Jeg kontaktet VW før stikket ble montert, for å forsikre meg om at E-up kan utnytte 32A. Ingen som protesterte der, faktisk... Og elektriker sa ingenting om at jeg trengte en overgang. Da jeg snakket med ham etterpå sa han at det må jo VW ha. Men det har de ikke. Katta i sekken for meg...

klatrechris

Har du det skriftlig fra elektriker?  Da kan du kreve mellomlegget over 16a installsjon tilbake. If not,  en overpriset stikkontakt
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

elektrolux

Sitat fra: ireorp på fredag 21. august 2015, klokken 11:45
Elektriker sa at vi trenger en overgang mellom stikk og plugg. VW har ikke kjennskap til en slik overgang, , så da lurer jeg på om noen har noe tips til hvor man kan få tak i dette (som ikke ødelegger bilen...)? Vil så gjerne få utnyttet stikket vi har fått satt opp! På forhånd takk for hjelpen!

Kjøp en elsentral fra Biltema så har du strøm både til lading av bilen din og mye annet.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Byggsentral-3-fase-230-V-2000033125/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. august 2015, klokken 06:18
Kjøp en elsentral fra Biltema så har du strøm både til lading av bilen din og mye annet.

Og send regninga til elektrikeren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vegard Myrvang

Ville ikke kjøpt el matriell hos biltema.
Skal ikke si jeg har prøvd alt der, men det lille jeg har prøvd har ikke fristet til gjentagelse.
Jevnt over dårlig kvalitet og ikke spesielt bra utseendemessig heller.

Boksen det er linket til over er forøvrig 16A.
Nissan Leaf Nordic 6.6Kw 2015 hvit perlemor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA