Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe og 6A ladestasjon / ladekabel.

Startet av jakoel, søndag 20. september 2015, klokken 08:33

« forrige - neste »

jakoel

Heisann!

Jeg er en 23 år gammel student som for tiden pendler til og fra skolen (Oslo til Ås). Med sykkel, buss og tog bruker jeg ca en time til skolen og halv annen time fra skolen, samt en del venting på tog som kun går en gang i timen. I bil ville jeg ha brukt ca. 20-25 minutter (26-28km hver vei). Vurderte først å kjøpe en billig, gammel bensinbil, men etter et lite regnestykke kom jeg fram til at det ville ha kostet meg omlag 1600-1700km i måneden (drivstoff, bomring, forsikring).

Har nå kikket på elbil et par uker, da særlig trillingene i-Miev, iOn og C-Zero. Har lest meg litt opp på disse og ser at det ikke er store forskjellen på de forskjellige, og at rekkevidden er på 100-120km ca. Jeg har avtalt å prøvekjøre en C-Zero i et døgn til neste uke så jeg får prøvd meg litt på avstanden jeg skal kjøre osv. Men så har jeg såklart også noen spørsmål om både bil og hva jeg trenger som en elbilist.

Først og fremst; er det noen markante forskjeller på disse tre bilene? Jeg ser for meg å bruke rundt 90.000-110.000, og tenker i utgangspunktet å kjøpe en der nybilgarantien er til i alle fall 2017.

Har lest om parkeringsklokke, ladebrikke og ladenøkkel. Hva er egentlig dette, og er det nødvendig? Hvor kan det fåes tak i?

Målet mitt er primært å lade på skolen (er 28 ladestasjoner her), men også lade hjemme om det er nødvendig. Jeg bor i sokkelleilghet, og det er litt avstand fra bilen til inngangen. Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe en 20 meter lang 3G2,5mm hos biltema for ca. 500 kroner, og koble den i stikkontakt på soverommet og strekke den ut gjennom vinduet. Noen som har noe å si om denne løsningen? Jeg sjekka sikringsskapet og der står følgende; Vern(type) Chint, In(A) 16, Kar C, Kabel (mm2) 2,5, Lengde(m) fra 5-16, Jordfeilbryter(mA) 30)

Hvis jeg kjøper en av trillingene, kan jeg da lade på hurtigladestasjoner uten å måtte kjøpe noe ekstra utstyr? Hvis ikke, hva trenger jeg i tillegg for å hurtiglade?

Tips til å låse ladekabel på disse bilene?

Har noen av disse mulighet for Aux eller USB tilgang? Tar dette eventuelt mye strøm?

Og til sist; hvordan er vedlikeholdet av en bil som dette, kontra en vanlig Audi for eksempel?

Som dere kanskje skjønner ut i fra spørsmålene mine, så kan jeg ikke så mye om dette foreløpig, men blir bare mer og mer overbevist over at elbil er tingen for meg!

Fanafjord

Har kjøpt iOn et par måneder siden og vært nettop gjennom alle spørsmål du lister opp.

Det er så å si ingen forskjell mellom iOn og C-zero. (Sjekk garantier og radio)
i-Miev har en ørlittegrann større batteri, elektrisk forvarming av bilen og et par andre småting, men ingenting som forsvarer en stor prisforskjell.

Ladekabel følger med bilen. Ladebrikke og parkeringsskive får du fra elbilforeningen (eller tidligere eier av bilen). Du trenger ingenting til å hurtiglade, dette er noe man gjør underveis når man går tom for strøm. Hjemmelading for trillinge er alltid saktelading.

Det går an å lade med skjøtekabel, men det er ikke anbefalt. Lader du med 8 amp (bilen blir helt full over natt) vil det gå. Men vurder om du kan få til en mer permanent løsning. Ladekabel er ca 5 meter lang. Om du klarer deg med 10 m ekstraledning er dette mye bedre enn 20 m. Strømforsyningen din ser ellers ut å være tilstrekkelig.

Ladekabel som følger med bilen. Den er utformet at du kan låse den til bilen med en liten hengelås. Ikke noe high-security, men godt nok til å forhindre at akkurat din kabel blir stjålet.

iOn har Usb inngang og bluetooth på radio. De andre vet jeg ikke.

Vedlikehold er vel en 2000-4000 kr service/år, 320 kr forsikring (kasko 70 %, Storebrand), og bilvask og dekk hver trejde år. Ellers er det ikke noe, egentlig.

jakoel

Takk for godt svar!

Mulig å utdype det med skjøteledning litt? Kan sikkert få det til med en 10meters (kanskje til og med 5m). Ellers skal jeg forhøre meg med utleier ang. mulighet for stikkontakt utendørs.

Men det å koble ladekabelen til en innendørs stikkontakt er altså ikke noe problem?

Fanafjord

#3
Jo lenger skjøtekabel jo mer strømtap, risiko for skade osv. Kabel må heller ikke ligge oppkveilt mens den lader (utvikler varme). For lang kabel gir da mer søl og skit i regnværet osv. Så hvis du skal først ha skjøytekabel så er det så overdimensjonert som mulig og så kort som mulig. Stikkkontakt ute ville jeg absolutt foretrukket.

Hvis det er en ny, jordet 16 Amp krets, der det ellers ikke henger tunge forbrukere på, ville jeg ikke hatt betenklighet å lade med 8 Amp. Men jeg ville nok ikke kjørt den samtidig med panelovn og vaskemaskinen som henger på samme kurs! (Lette forbruker som Lys, Data og kjøleskap er ikke problem.)

arthur

De "småtingene" som er nevnt, ikke minst forvarming av bilen, gjorde valget meget enkelt for vår del så vi gikk for en Miev. Angrer ikke på det! Om vinteren trykker jeg på fjernkontrollen ut av vinduet og bilen varmes opp, vinduene klarnes og bilen er varm når man setter seg i den. Litt ekstra kapasitet på batteriet skader heller ikke. Ikke store prisforskjellen da jeg kjøpte i fjor sommer og fikk også litt ekstra rabatt som ikke de andre merkene ville gi. Jeg tror også man får noe mer igjen for en Miev ved salg enn man får for de andre.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jakoel

Har alle i-Mievene forvarming, eller var det fra 2012 eller 2013?


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jakoel

Takker for gode svar!

Men er forvarming å anbefale her på østlandet? Jeg er ikke kjent med hvordan vinteren pleier å være her. Hvilke goder har dette, annet enn at det kanskje blir litt mer komfortabelt for fører å kjøre?

tomrh

Forvarming av i-MiEV gir minst 5 km ekstra rekkevidde om vinteren i forhold til kaldstart fordi batteriet også varmes opp og yter mer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jakoel


tomrh

Sitat fra: jakoel på lørdag 22. august 2015, klokken 19:00
Vil f.eks. en DEFA kupevarmer gi samme resultat?
Nei, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6935.msg75022.html#msg75022
En defa varmer heller ikke opp kjølevæska i klimaanlegget, det brukes ekstra strøm på dette når man har begynt å kjøre og skrur på varmeapparatet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Nå ligger det ingen i-Miev'er ute på finn.no med forvarming innenfor den prisrammen trådstarter har satt (90 000 - 110 000). Og det lille som ligger der er så høyt priset at man nesten like gjerne kan se etter nybil.

Det er selvsagt komfortabelt med forvarming, men utfra rekkeviddebehovet som er skissert så kan jeg ikke se at det er noen nødvendighet.

Siden trådstarter nevnte garanti. Det er mange importbiler på markedet, der garantien kan avvike fra norsksolgte biler.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Har C-Zero, med kupevarmer. Denne gir klare ruter, og litt betre komfort, men varmer som nevnt ikkje opp "varmekretsen" med veske for varmeapparatet.

Så lenge som grensene for rekkevidde ikkje skal tynes er dette eit lite problem, og gir eit mykje større utvalg i brukte bilar å kjøpe.

Ps: Eldre C-Zero og iOn har samme batteripakke som iMiev. Nyere har ein litt mindre pakke, men litt meir effektiv motor som skal kompensere litt.

Ang. lade med kabel ut vindauge - dette er neppe ein god løysning i lengen. Det blir slitasje på kabel, og det blir kaldt inne. Ein kontakt ute som det er enkelt å koble seg til, eller som står fastmontert er det beste.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jejl

Siden du er student og sikkert trenger å spare penger kan kanskje denne være et alternativ:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63250972&searchclickthrough=true

Den har riktignok batterileie i tillegg, men bilen er bare 1,5 år gammel og jeg kan ikke tenke meg at denne bilen kommer til å falle noe særlig i verdi i de nærmeste årene fremover.

Service bare hver 40.000km er også en fordel.

TB

Leige av batteri 715 x 12 = 8580 pr år - i løpet av 3 år blir det 64 000 + 25 740 = 89 740

Fordel er at garanti varer 39 mnd, eller 75 000 km på denne. Ein trilling til 90 000 har gjerne 1-2 år igjen med garanti. Ulempe er at batterileige vil aldri "ta slutt".

Med tanke på stort varerom kan den sikkert brukes til mange praktiske formål.

Alle Renault Kangoo ZE har dieselvarmer? Rekkevidde på vinter blir ikkje redusert like mykje som på andre bilar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA