Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3 barnestoler i baksete hva får dere plastil?

Startet av Kalkveien, søndag 20. september 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Kalkveien

Heisann

Jeg er ny på dette med el-bil og lurer på følgende:

Kan/bør jeg lade min Ion på hytta med strømaggregat? Det er ikke et elektronisk aggregat, men ser ut til å levere veldig gjevn strøm under bruk.

Har lest el-biler ikke er noe glad i aggregatstrøm, men strømmen hjemme er vel ikke 100% gjevn den heller....

Ser ladekablen har en boks rett etter kontakten, er det en form for regulator inni der tro i forhold til å levere gjevn strøm til batteriet.
2012 Peugeot Ion

svingen

jeg kan ikke nok om aggregat til og si hvor lurt/dumt det er men det er ikke mulig og legge opp kabel fra hytta? eller er det hytte uten strøm? eventuelt høre med en nabo? kan fint ha kabel over 100meter (lader selv på hytta til svigefar med 120meter kabel på 6a)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: Kalkveien på fredag 21. august 2015, klokken 10:31
Heisann

Jeg er ny på dette med el-bil og lurer på følgende:

Kan/bør jeg lade min Ion på hytta med strømaggregat? Det er ikke et elektronisk aggregat, men ser ut til å levere veldig gjevn strøm under bruk.

Har lest el-biler ikke er noe glad i aggregatstrøm, men strømmen hjemme er vel ikke 100% gjevn den heller....

Ser ladekablen har en boks rett etter kontakten, er det en form for regulator inni der tro i forhold til å levere gjevn strøm til batteriet.

Nei, det er ingen regulator der. Jeg ville nok ikke ladet på et aggregat uten inverter, de lager svært mye støy på nettet (selv om spenningen er jevn) og slikt kan skape problemer for en del utstyr. Hadde et gammelt aggregat på hytta før (billig 2kW "Norgesaggregatet") og på det virket ikke ventilatoren på kjøkkenet. Motoren bare sto og brummet. Den virket fint på inverteren (som lager 230V fra 12V systemet), og når jeg byttet til Honda-aggregat virket den også fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 12:05
Nei, det er ingen regulator der. Jeg ville nok ikke ladet på et aggregat uten inverter,
Tenkte å kjøpe et nødaggregat sånn i tilfelle strømmen går over lengre tid, for å kunne drifte bredbånd, kjøleskap/frysere og kunne nødlade en av elbilene på lav effekt.

Når de skriver "spenningsregulator av invertertype, som egner seg for drift av følsom elektronikk som datamaskin og TV", så er det det du mener over her?

Jfr. http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/aggregat/inverter-aggregat/aggregat-740063/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 12:05
Nei, det er ingen regulator der. Jeg ville nok ikke ladet på et aggregat uten inverter,
Tenkte å kjøpe et nødaggregat sånn i tilfelle strømmen går over lengre tid, for å kunne drifte bredbånd, kjøleskap/frysere og kunne nødlade en av elbilene på lav effekt.

Når de skriver "spenningsregulator av invertertype, som egner seg for drift av følsom elektronikk som datamaskin og TV", så er det det du mener over her?

Jfr. http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/aggregat/inverter-aggregat/aggregat-740063/

Det kan nok brukes. Men maks lading blir 6A, så du må ha en ladekabel eller bil som kan justeres så langt ned. 1600W kontinuerlig er litt under 7A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 12:05
Nei, det er ingen regulator der. Jeg ville nok ikke ladet på et aggregat uten inverter,
Tenkte å kjøpe et nødaggregat sånn i tilfelle strømmen går over lengre tid, for å kunne drifte bredbånd, kjøleskap/frysere og kunne nødlade en av elbilene på lav effekt.

Når de skriver "spenningsregulator av invertertype, som egner seg for drift av følsom elektronikk som datamaskin og TV", så er det det du mener over her?

Jfr. http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/aggregat/inverter-aggregat/aggregat-740063/

Liker prioriteringen  8) Bredbånd først på nødaggregatet!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Takker for linken TB! Ser at Cotech IG2400S fra clas får bra skussmål og ligger i "min" prisklasse. Har ikke tenkt å svi av femsifret på et nødaggregat som skal brukes en gang i året. Likte ikke helt kaldstartegenskapene men det finnes triks for å få de til å starte lettere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA