Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Original Pivco (City Bee) til salgs

Startet av Lynet, søndag 31. januar 2010, klokken 12:17

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som er god i kjemi på forumet?

Jeg har målt batterivannet som kommer fra Sønnak i Trondheim, det var på 88mS/cm. Springvannet var på ca 120mS/cm.
Vannet har gått gjennom filter, men forbedringen er liten. Testet smeltet snø, den var på bare 50mS/cm!
I følge appendix 9 i manualen til Saft skal batterivann være under 33mS/cm. Det vannet jeg har fått ligger altså langt over kravet!!
I følge denne linken: http://mrcoolzone.com/images/mrcoolzone-images/australianstandard_2.jpg er maks på blybatteri 10mS/cm

Og hva resten betyr er jeg usikker på:
• Absence of organic matter and reducing substances:
COD (chemical oxygen demand) < 30 mg/l (permanganate test)
• Total ions SO2– + CI–< 10 mg/l and CI– < 2 mg/l 4
Dry residue ! 15 mg/l
Silicium as SiO2 < 20 mg/
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#1
Filteret som benyttes for å produsere batterivann har en begrenset levetid.
Når det aktive filtermateriale er oppbrukt, vil det ikke lengre gjøre jobben sin, og slipper igjennom uhumskheter.
Si fra til Sønnak om dine måleresultater, de blir sikkert takknemlige for meldingen.
Det kan jo også være at forurensningen har vært på kannen, og ikke er Sønnaks feil.
Når det gjelder smeltet snø kan det inneholde spor av mange kjemikalier, ved sydvest vind vil det inneholde svovel fra England, og svovelsyre bør en unngå i et alkalisk batteri.

Men i Trondheimsområdet bør vel ikke dette være noe problem, det går sikkert an å få tak i en gammel utrangert karskmaskin, (fortrinnsvis i glass) destillert vann skal være rent nok!.  ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sønnak i Stavanger bruker glasskolbe til destilering. Har mer tro på det enn et filter med usikker historie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Var innom Biltema i dag og kjøpte 1 liter batterivann og målte det, 12 mS/cm. GODKJENT  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Var innom Sønnak i dag, de var helt enig i at vannet ikke var bra. Årsaken var at filterpatronen var for gammel.
Så et tips til alle som henter seg batterivann hos en eller annen leverandør ber om at vannet måles ved levering.
Batterileverandørene får sine batterier ferdig fylt fra fabrikk i dag, så mengden vann som leveres ut kan være liten og patronen kan bli for gammel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Godt å høre at biltema vann er OK.
Jeg fikk min først dunk med vann fra Toyota truck som var gratis etter at jeg kjøpt vannfyllings utstyr fra dem. Vann var kjørt gjennom en slags filter på full fart og dunken var full etter to minutter. Test resultaten viste seg at vannet var ikke bedre enn springen. En skikkelig Elga Micromeg avionisering patron filter var kjøpt og kvaliteten av vannet kan måles fortløpende. En patron har vært i et år og har forsynt Sørlandet med vann. Filteret kommer med to patroner.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Alt dette er veldig interresant, men hvordan testes vannet?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg bruker denne: http://store.pasco.com/pascostore/showdetl.cfm?&DID=9&PartNumber=PS-2169&groupID=192&Detail=1
Sønnak hadde egen måler.
Måleren registrerer ledeevnen i vannet, måleenhet mS/cm
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jornheim

Har straks undersøgt prisen, kunde ikke finde den på US-siden, men fand den hos Pasco-filialen i Tyskland:

http://store.pasco.de/PS-2169.html
432,00 Euro eller ca. 3650 norske kr. (€ 514,08 med 19% tysk moms). Ikke helt billigt, men er sikkert prof-udstyr, sælges fortrinsvis til undervisning på gymnasier, universiteter etc.

Firmaet gi'r rabat, hvis man køber flere. Ved fx. køb af 4 stk. koster den € 384,48 (uden moms) dvs. 11% rabat.

Engelsk manual:
http://store.pasco.com/pascostore/showdetl.cfm?&DID=9&PartNumber=PS-2169&groupID=192&page=Manuals


Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Takk for tipset jornheim

Har herved bestillt et EC3 til meg selv. Kommer tilbake med info om det når jeg får det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#11
Jeg har brukt en Megger isolasjonstester med en  i vannet hvor kobber ledninger har en centimeter avstand. Motstand skulle vise en megaohm som er invers av 1 mS ledningsevne tror jeg.  Megger er uanværlig for å finne isofeil også.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

moso

Jeg har fått meg evLite for å kunne ta vannservice oftere enn jeg ellers ville gjort (to dager uten bilen passer aldri). Trodde det bare var å kjøpe demineralisert vann hos Biltema eller Torshov Bilrekvisita eller lignende. Gjør de fleste det eller krever også dette nye investeringer i måleutstyr, filtere osv.?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#13
Sitat fra: moso på lørdag 20. mars 2010, klokken 19:48
Jeg har fått meg evLite for å kunne ta vannservice oftere enn jeg ellers ville gjort (to dager uten bilen passer aldri)
Gratulerer. Det var også min hovedbegrunnelse for kjøp av evLite.

Jeg har brukt vann fra Biltema flere ganger. Enkelte innlegg her har hevdet (uten noe "bevis") at Biltema vann er for dårlig. Jeg har lagt merke til at 4 liters kanner på Biltema Rud ofte er utsolgt og tatt det som bevis på at det ikke er gammelt, og at flere syns det er godt nok.    Var veldig glad for denne informasjonen fra "Lynet"
Sitat fra: Lynet på lørdag 09. januar 2010, klokken 18:27
Var innom Biltema i dag og kjøpte 1 liter batterivann og målte det, 12 mS/cm. GODKJENT  :)
Jeg har de siste gangene brukt vann fra en elbil-entusiast i Nittedal. Kan gjerne dele med deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Jeg har akkurat kjøpt en pakke med 4 ionbytte patroner som vil aldri bli brukt innen best før dato. Elmo kan få en til kr 600,- ink frakt som er nok til å forsyne hele foreningen her i et år. Patronen har en skru kapp begge ender  og jeg synes at det er nok til å dryppe vann gjennom og inn til en dunk til å få utmerket vann. Best at dere ha en måte å måle konduktivitet i blant. Mye billigere enn å kjøpe hele rense utstyr til kr 6000. Interessert?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA