Bytte 10A Schuko med 16A CEE

Startet av Olee, torsdag 20. august 2015, klokken 22:19

« forrige - neste »

Olee

Er ikke lenge siden jeg fikk lagt opp egen kurs til elbilen, men det ble kun 10A og Schuko, noe som forsåvidt har fungert bra. Men etter å ha kjøpt Charge Amps har jeg funnet ut at 16A kan være fint hjemme også!
Jeg mener det ble lagt kabel som tåler 16A, mulig det uansett blir tilrettelagt for 16A? Hvis det stemmer, er det bare for elektriker å bytte sikring og sette opp et CEE stikk? Hva kommer dette til å koste?
Setter pris på innspill :)

nofuelno

Sitat fra: Olee på torsdag 20. august 2015, klokken 22:19
Er ikke lenge siden jeg fikk lagt opp egen kurs til elbilen, men det ble kun 10A og Schuko, noe som forsåvidt har fungert bra. Men etter å ha kjøpt Charge Amps har jeg funnet ut at 16A kan være fint hjemme også!
Jeg mener det ble lagt kabel som tåler 16A, mulig det uansett blir tilrettelagt for 16A? Hvis det stemmer, er det bare for elektriker å bytte sikring og sette opp et CEE stikk? Hva kommer dette til å koste?
Tipper det vil komme på 3.750,- + mva å få elektriker til å komme å bytte til 16A kurs såfremt kabelen er dimensjonert for dette og du ikke bor helt utenfor allfarvei.
Dette inkluderer da ny sikring + B type jordfeilvern + CEE uttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på torsdag 20. august 2015, klokken 22:47
Sitat fra: Olee på torsdag 20. august 2015, klokken 22:19
Tipper det vil komme på 3.750,- + mva å få elektriker til å komme å bytte til 16A kurs såfremt kabelen er dimensjonert for dette og du ikke bor helt utenfor allfarvei.
Dette inkluderer da ny sikring + B type jordfeilvern + CEE uttak.

Hvis det bare er lagt opp 10A til schuko ble vel dette antageligvis gjort etter at kravet om B-vern var kommet. Maks 10A på schuko-kravet kom vel samtidig?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trekkoppbil

Det finnes ikke forskrifter som krever B-vern på enfase ladepunkt, og ingen har vel klart å komme med noen begrunnelse for å ha det, bortsett fra at det står i en standard, hvor det skal skyldes en dårlig oversettelse hvor man tar ting ut av sin sammenheng når det er kommet tolkninger av en uforståelig regel.

Jeg fikk et reklamebrosjyre fra en av landets ladeselskaper som også ville selge hjemmeutstyr, og der var det henvist til noen som har uttalt at nye forskrifter krever B-vern.
Jeg stillte et spørsmål til selskapet om denne forskriften, og fikk en beklagelse tilbake om at påstandene var feil.

Ellers synes jeg det er helt uppassende å sette opp 10A kurs til et ladepunkt. Dersom noen ikke liker å kjøre 16A over Schuko, som kan være forståelig nok, så kan man sette opp industrikontakt i stedet. Schuko-kontakter skal være godkjennt for å kjøre 16A over lang tid, og de skal være testa med 45% overlast. Jeg har spurt flere av dem som kommer med uklare formuleringer om ett eller annet forbud mot 16A på Schuko, men ingen har klart å henvise til noen forskrift. Schuko-kontakter av god kvalitet ser ut til å fungere greit, og det blir brukt i offentlige garasjer hvor det er fullt med biler som parkerer hele dagen.
Personlig skulle jeg ønske at det var standard med Cee-kontakter på parkeringsplasser hvor det ikke er type2-uttak.

Olee

Det er ikke mange mnd siden det ble satt opp, og da burde det vel være med B-vern? Hadde det vært opp til meg så hadde det blitt 16A Schuko, men vi ville jo ha det godkjent :P Ser jeg fort om det er B-vern i sikringsskapet? Har ikke kunnskap om dette...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA