Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømmåler for fasebalanseD

Startet av Tbg, lørdag 19. september 2015, klokken 13:59

« forrige - neste »

Tbg

Hei!

Jeg lager en tråd på oppgradering av lydanlegg.
Her blir det "step-by-step" guider. Prøver å få til noen bilder også.

Om noen har noen innvendinger eller tips å komme med så mottas det med stor takk:)

Hvordan bytte høyttalere i fordørene.
Denne guiden er fra bytte av dynabel lydsystem, men det er samme giude for standard lydsysytem.

For å bytte elementet i dørene trenger du:

- Plastkile.
- Torx 27 trekker.
- 10mm Fastnøkkel.
- Avbiter
- Avisoleringstang
- Kabelsko. 4x skjøt(rød) 2x flat smal hun(rød) 2x flat bred hun(rød)
- Ca 40cm høyttaler kabel. 1,5mm2 holder.
- Elteip el.
- Høyttalere adaptere. Jeg brukte disse

Demontere dørtrekk:

1. Vipp av dekselet over håndtaket på innsiden av døren.(vippes ut i fremsiden av håndtaket)
2. Skru ut skruen som er under dekselet. (torx 27)
3. Under armhvileren er det nok en skrue. (torx 27)
4. Oppunder dørtrekket finner du en lås som du må vri 90 grader. Denne er enklest å ta med en 10mm fastnøkkel.
5. Vipp ut dørtrekket i bunn og dra til du merker at klipsene løsner. Kan sitte godt.
6. Når du har løsnet alle klipsene, så drar du dørtrekket opp slik at den løsner langs vinduet.
7. Ta av alle ledninger\kontakter og vaier til håndtaket. Legg dørtrekket til side.

Fjerne "gammel" høyttaler.

Her kan du se høyttaleren. Denne er naglet fast med 4 nagler, som å bores ut.

Montering.

1. Monter adapterne.
   -Her valgte jeg å bruke vanlige korte karosseri skruer med plastmuttere på baksiden.
   - Jeg la også litt butylbånd mellom døra og adapteret for å forhindre vibrasjonslyder.
2. Montering av høyttalerkabel.
   - Klipp av ca 20 cm høyttalerkabel og splitt endene ca 3 cm inn på kabelen.
   - Avisolèr endene ca 5 mm.
   - Klem på den brede kabelskoen på +siden  og den smale kabelskoen på - siden.
   - Koble ledningen til det nye høyttaler elementet.

3. Montering av ny høyttaler.
   - Skru fast det nye elementet i adapteren med 4 skruer.
   - Sørg for å legge ledningen ut i mellom åpningen som er i adapterne.
   - Legg gjerne butyllbånd i mellom høyttaleren og adapteren også.

4. Skjøte inn høyttalerkabel.
    - Klipp av den originale kontakten ca 3cm fra kontakten.
    - Avisolèr den nå avklipte ledningen som går inn i døra.
    - Skjøt ledningen fra døra sammen med den som du har koblet på høyttaleren.
    - Ledningen er 2 farget, den som har rødt på seg er + siden. Husk  + mot + og - mot -.

Monter dørtrekket ved å trè det ned på toppen langs ruta, og til slutt trykke inn klipsene. Her kan man bruke litt knyttneve så sant man er sikker på at klipsene treffer hullene.
Skru inn skruer og låseklips i bunn.

Gjenta på den andre siden :)

Guide på bytte av diskant kommet senere. Denne er noe mer knotete å bytta da man må ha noen nye metallklips og plastlim, da den originale diskanten ikke er til å bytte løs.

Handleliste:

Adaptere
Høyttalersett jeg kan anbefale på det varmeste.
Kabler, Kabelsko og verktøy kan kjøpes på biltema.
Totalpris blir rett under 2000,-

Jeg syntes lyden ble noe helt annet!  Bassen er mer kontrollert og fast. Mellomtonen har stått opp fra de døde. Diskanten avslører nok også en del mer enn hva den originale gjøre.
Men jeg har ikke fått spilt inn høyttalerne ennå så lyden vil nok forandre seg litt med tiden, men mer oppgradering skal gjøres.

Råde

Da forteller du vel også hva du oppgraderte til. Og kanskje en liten monteringsveiledning?
e-Golf | X75D

Tbg

Har oppdatert første post.

Audigaudi

Du får gi tilbakemeldinger på lyd før og etter.

Ut fra bildet ser det ut som om det ikke er noe form for isolasjon festet til selve døren, stemmer det?

Råde

Veldig fristende. Kan du hjelpe med:

A) Link til adapter
B) type frontsett
e-Golf | X75D

gamer73

litt OT men for å være ærlig så syntes jeg standard lyden i golfen er ganske bra...den er faktisk bedre enn Bose anlegget jeg har i mazdaen. Mazdaen har selvsagt bedre (ikke bedre egentlig...bare høyere) bass...men bassen rister bilen i stykker:(...

Tbg

Linker og videre beskrivelser kommer:)

Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 08:35
litt OT men for å være ærlig så syntes jeg standard lyden i golfen er ganske bra...den er faktisk bedre enn Bose anlegget jeg har i mazdaen. Mazdaen har selvsagt bedre (ikke bedre egentlig...bare høyere) bass...men bassen rister bilen i stykker:(...

Nå lager ikke BOSE noe spesielt bra bilstereo heller.  Da spesielt på bassiden.Mye rumlende bass fra sub bla. Hadde BOSE i A3en, men det ble fort kastet ut. Oppgradere det med Focal og JL. Men klart det kommer nok ann på hva man liker og hva man er vandt til :) Jeg syns dynaudio ble slitsomt å høre på og følte det ble veldig likt BOSE som jeg hadde i a3en.

gamer73

Sitat fra: Tbg på fredag 21. august 2015, klokken 12:33

Nå lager ikke BOSE noe spesielt bra bilstereo heller.  Da spesielt på bassiden.Mye rumlende bass fra sub bla. Hadde BOSE i A3en, men det ble fort kastet ut. Oppgradere det med Focal og JL. Men klart det kommer nok ann på hva man liker og hva man er vandt til :) Jeg syns dynaudio ble slitsomt å høre på og følte det ble veldig likt BOSE som jeg hadde i a3en.

godt mulig:)

Jeg husker bare bmw'en jeg hadde fra 2006....anlegget i den var det beste jeg noensinne har hørt,..perfekt...men vet ikke merke på det..men det var jo garantert dyrere enn anlegget i golfen og i mazdaen så der er vel slik at prisen bestemmer kvaliteten:)

Tbg

Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 14:00
Sitat fra: Tbg på fredag 21. august 2015, klokken 12:33

godt mulig:)

Jeg husker bare bmw'en jeg hadde fra 2006....anlegget i den var det beste jeg noensinne har hørt,..perfekt...men vet ikke merke på det..men det var jo garantert dyrere enn anlegget i golfen og i mazdaen så der er vel slik at prisen bestemmer kvaliteten:)

Det kan nok ha vært BMW sitt eget:) opplever at de "oppgraderte" anleggene man får kjøpt er lite vits i. Klart når det koster 50000pluss vil det jo utgjøre en forskjell:) men BOSE, HK og BO til under 15000 er ikke verdt det. Jeg syns bla annet Audi sitt eget soundsystem er minst like bra som BOSE og BO de leverer.

mihkku

Må høre på anlegget ditt en gang Mathias :)

Tbg

Sitat fra: Audigaudi på fredag 21. august 2015, klokken 07:12
Du får gi tilbakemeldinger på lyd før og etter.

Ut fra bildet ser det ut som om det ikke er noe form for isolasjon festet til selve døren, stemmer det?

Lydisoleringen sitter i døretrekket  ;)

Oppdatert første post med bilder, link til produkter og Komplett guide til dørhøytallere foran

Audigaudi

Sitat fra: Tbg på fredag 21. august 2015, klokken 23:55
...
Lydisoleringen sitter i døretrekket  ;)
...
Takk for fin guide og gode tips, Tbg!

Ut fra hva jeg har lært om isolasjon vil det gi bedre effekt å ha dette klistret rett på godset/metall. Noen andre som har åpnet dørene i en vanlig Golf og sammenliknet? Jeg synes det er mer hjulstøy i e-Golfen.

mihkku

Er ikke værre enn å kjøpe asfaltplater, men husk at da øker du vekten :)

Tbg

Sitat fra: mihkku på søndag 23. august 2015, klokken 17:58
Er ikke værre enn å kjøpe asfaltplater, men husk at da øker du vekten :)

Åå asfaltplater er deilig:)  Har lagt ca 30kg i A3en. Forhåndsvis i dører og gulv, det er en av de beste oppgraderingene bilen har fått. Lyden når man lukker døren blir død og mørk, mye mindre veistøy og en god oppgradering for anlegget. Men klar vil man merke vekten på en elbil:/

gamer73

Man vil ikke merke 30kg på en EL-bil folkens hehe. Jeg tipper at vi ikke merker forskjell på min slanke og lekre kropp mot deres overvektige svære kropper;) når det kommer til rekkevidde:)

Kjør på med lydisolering....jeg merker stadig at dekkstøy plager meg i E-golfen...men jeg tror ikke jeg orker å bruke penger på å lydisolere den..den er tross alt en billig-bil....men jeg vurderer det sterkt i mazdaen vår...som i tillegg har dårligere lyd isolering enn golfen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA