Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av elbildrommern, lørdag 19. september 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

elbildrommern

Hei! Trenger litt råd og erfaringer fra elbil-eiere. Jeg har fått ny jobb og skal pendle Askim-Oslo daglig, en strekke på 60 km. Hovedsakelig flatt, E6 og E18. Har mulighet for lading i begge ender, og må satse på at dette går bra. Jeg er dog noe bekymret for rekkevidden på vinteren. Lurer derfor på om noen har erfaring med dette? Forstår at jeg må kjøre økonomisk, jevnt og rundt 80 km/t, ha på lite varme etc. Den største skrekken er at jeg ikke kan bruke elbilen til jobb når vinteren kommer og må bruke kollektivt. Har nå sett på en C-ZERO 2012 modell til 96.000.
Håper på å få noen tips her :)

Rødkleiv

I de fleste tilfeller er ikke den turen noe problem. Med 15 minus, omkjøring på E18 og motvind kan det derimot bli litt spennende.

Du kan vurdere enten en I-Miev som har forvarming når du lader, eller enda bedre; en trilling med drivstoffvarmer. Begge deler gir deg mulighet for økt rekkevidde om vinteren.

elbildrommern

Okey, takk for tipset! Har alle i-miev modellene forvarmer, eller kun de nyeste modellene? Har også sett på denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62937240 . Har også fått tips om å kjøpe C-Zero med setevarmer, da den visstnok går på eget batteri.

Rødkleiv

Forvarming på I-miev kom i 2012.

Sjekk at du får setevarmer i både rompa og ryggen. Er litt ulike løsninger på merkene og årsmodellene der.

automat

Sitat fra: elbildrommern på torsdag 20. august 2015, klokken 22:46
Okey, takk for tipset! Har alle i-miev modellene forvarmer, eller kun de nyeste modellene? Har også sett på denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62937240 . Har også fått tips om å kjøpe C-Zero med setevarmer, da den visstnok går på eget batteri.
Det er bare 2013-modeller i-Miev og nyere som har forvarming. C-zero og iOn har ikke forvarming. Setevarme drives av 12V-batteriet, men 12V-batteriet får lading fra fremdriftsbatteriet, så man er like langt. Strømforbruket til varmeseter er så lavt at det er uten betydning for rekkevidden. Tror alle modeller har setevarme på førersiden.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Normale vinterdager skal gå fint, under 60 km rekkevidde er unormalt. Men, ved ekstra kø, snø eller omkjøring vil det vere knapt. Du må ha litt varme på for å kunne sjå ut, og går det lang tid blir det for knapt.

Dette skjer ikkje ofte, så det kan løyses:
- Heimekontor (var ein slik dag sist vinter der mange burde valgt heimekontor i staden for 3-4 timar i kø..)
- Hurtiglading på vegen, har dukka opp mange ladere.
- diesel eller bioetanolvarmer
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

arthur

Har en Miev-2014 model og nettop forvarming var en vesentlig grunn til at jeg valgte vekk søstrene, samt at den har litt større batterikapasitet. Til din bruk og med lading i begge ender burde dette gå bra.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elbildrommern

Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan fungerer dette med forvarming i praksis? Jeg har ikke garasje og skal parkere rundt omkring i Oslo. Kan jeg starte forvarmeren før jeg dra rpå jobb, og hvor lang tid tar det?... Høre ellers ut som at de fleste tror det vil gå bra med 6 mil, det er bra!

tomrh

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2015, klokken 23:01
Det er bare 2013-modeller i-Miev og nyere som har forvarming.
2012 i-MiEV har det også. Jeg eier et bevis på det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: elbildrommern på fredag 21. august 2015, klokken 11:58
Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan fungerer dette med forvarming i praksis? Jeg har ikke garasje og skal parkere rundt omkring i Oslo. Kan jeg starte forvarmeren før jeg dra rpå jobb, og hvor lang tid tar det?... Høre ellers ut som at de fleste tror det vil gå bra med 6 mil, det er bra!
Forvarming startes med en fjernkontroll på i-MiEV som rekker ca. 250 meter med fri sikt, og stopper automatisk etter 30 minutter. Kan ikke programmeres. Hvis programmering av tidspunkt og ukedager er viktig, så finnes det på 2012 Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rødkleiv

Sitat fra: elbildrommern på fredag 21. august 2015, klokken 11:58
Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan fungerer dette med forvarming i praksis? Jeg har ikke garasje og skal parkere rundt omkring i Oslo. Kan jeg starte forvarmeren før jeg dra rpå jobb, og hvor lang tid tar det?... Høre ellers ut som at de fleste tror det vil gå bra med 6 mil, det er bra!
Systemet kom på 2012 modellen, men kun I-Miev. Jeg har hatt en slik selv.
Det er et enkelt system med en fjernkontroll som ser ut som den kommer fra den første Mission Impossible filmen (uttrekkbar antenne osv..). Rekkevidden på fjernkontrollen er 2-300 meter, men veldig avhengig av forholdene på stedet.
Systemet fungerer kun hvis bilen er tilkoblet strøm.
Man starter showet fra fjernkontrollen med tre valg:
- Heat
- Cool
- Defrost

Etter å ha trykket, får man en bekreftelse på at bilen har satt i gang valgt operasjon. Bilen vil kjøle/varme/defroste i 30 minutter og så stoppe. Man kan evnt starte på nytt med fjernkontrollen når det har gått 30 minutter.

Hvis det er bikkjekaldt er det nok lurt å kjøre varmen flere ganger for å sikre varm nok bil.

Fordelen er at du kan begrense bruk av varmeapparatet ganske kraftig under kjøring og dermed øke rekkevidden din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA