Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange hurtiglader lokasjoner trenger vi?

Startet av Panduck, lørdag 19. september 2015, klokken 09:45

« forrige - neste »

Panduck

Ser at det dukker opp fler og fler, og nå dukker det en opp en mellom Svinesund / Gøteborg. Noen som vet noe om CLEVER sine planer for Sverige? Det er jo flott med flere ladesteder, men håper de vil gi mulighet for betaling med SMS / kredittkort, det er jo dumt å må ha CLEVER-kort for en Sverigetur..

pudderjagar

Eg var i Danmark med Zoe for 14 dager siden og kjørte forbi Københamn. Clever har fått kontrakt på Strekningen Svinesund - Malmø - Jønkøbing. Dei skal lage et nettverk for kortdistangseelbiler.

Nettverket deres fungerte knirkefritt der eg brukte dei. Desverre så må du bestille et rfid-kort fra dem på clever.dk. Dette betaler du 350 kr for. Du kan senere fylle på kortet via nettet med 550 kr.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 20. august 2015, klokken 19:26
Eg var i Danmark med Zoe for 14 dager siden og kjørte forbi Københamn. Clever har fått kontrakt på Strekningen Svinesund - Malmø - Jønkøbing. Dei skal lage et nettverk for kortdistangseelbiler.

Nettverket deres fungerte knirkefritt der eg brukte dei. Desverre så må du bestille et rfid-kort fra dem på clever.dk. Dette betaler du 350 kr for. Du kan senere fylle på kortet via nettet med 550 kr.

Det vil jo være vanskelig å tjene penger på de laderene den tiden det er gratisladere ganske mange steder på den strekningen, men jeg antar det ikke vil være gratis så veldig lenge. Men det blir neppe mye bruk av CLEVER ladere når man må ha forhåndsbetalte kort på en strekning som har en del ladere, men det er uansett fint at det blir godt med ladere på strekninger i Sverige også.

Arha

Er det samme Cleverkortet som brukes både i Danmark og Sverige?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pudderjagar

Sitat fra: Arha på torsdag 20. august 2015, klokken 22:56

Ja, da var det eg fekk forklart då eg kjørte gjennom Danmark og skulle opp igjen via Svergie.
Kjører:

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på fredag 21. august 2015, klokken 16:26

Ja, da var det eg fekk forklart då eg kjørte gjennom Danmark og skulle opp igjen via Svergie.

Da tror jeg clever kommer til å få problem i Sverige. Fortum sine er enkle "drop in" ladere og det finnes en rekke gratisladere som vel skal være gratis en god stund til. Om CLEVER har fått en kontrakt på bygging av korridor i Sverige kan man jo håpe de blir tvunget til å gi alternative betalgsmåter også. Det er jo irriterende å måtte forhåndsbestille tilgang til nett uten mulighet for drop-in betaling.

JBS

Sitat fra: Panduck på søndag 23. august 2015, klokken 13:15
Sitat fra: pudderjagar på fredag 21. august 2015, klokken 16:26

Da tror jeg clever kommer til å få problem i Sverige. Fortum sine er enkle "drop in" ladere og det finnes en rekke gratisladere som vel skal være gratis en god stund til. Om CLEVER har fått en kontrakt på bygging av korridor i Sverige kan man jo håpe de blir tvunget til å gi alternative betalgsmåter også. Det er jo irriterende å måtte forhåndsbestille tilgang til nett uten mulighet for drop-in betaling.

Vil lige gøre opmærksomt på, at Fortum er nemt for både
Nordmænd og Svenskere. Men IKKE for en danskere.
Det er nærmest en umulighed at få en brik tilsendt OG vi kan ikke bruge drop-in !! Da det jo er et dansk kreditkort som vil blive afvist.!
Ej heller SMS er muligt.
Så meget for det nordiske samarbejde....
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Panduck

Sitat fra: JBS på søndag 23. august 2015, klokken 18:21
Det er nærmest en umulighed at få en brik tilsendt OG vi kan ikke bruge drop-in !! Da det jo er et dansk kreditkort som vil blive afvist.!
Ej heller SMS er muligt.

Nå vet jeg ikke hvordan man benytter Fortum med kredittkort, så jeg vet ikke vilken betydning det vil være om man har dansk eller norsk. Kredittkortbetaling kan man gjøre ved GoCharge, men Fortum er jo ikke med der. Går det ikke an å benytte dansk kredittkort i GoCharge? Det vil jo være dumt.

Jeg ville ikke hatt så mye i mot Clever type kort dersom jeg kunne gå innom butikken der laderen er og kjøpe meg et kort. Kunne man gått inn på Kiwi eller McDonalds og kjøpt et kort med et gitt antall minutter forhåndsbetalt ville jo mye vært løst for Fortum.

Men det blir uansett dumt om man skal ha et kort-helvete bare for å få ladet. På Hamar kunne jeg starte laderen ved å sette inn kredittkort og lade. Jeg kan betale parkering nesten overalt med kredittkort, det er jo dumt at det ikke går på alle ladepunkter også... Får håpe på en løsning i fremtiden. Det vil tvinge seg frem om elbilen skal overta.

Panduck

Sitat fra: nime01 på lørdag 03. oktober 2015, klokken 09:50
Noen som har prøvd 'dansk' Clever-kort i Sverige? Skal mot Karlstad til helgen, og hadde vært fint om mitt 'danske' Clever-kort virket på Clever-laderen på Statoil i Årjäng

Rask telefon til Clever kundeservice kunne vel avklart dette? Slik det ser ut på nettsidene deres vil kortet gi tilgang til alle punktene.

"Samtliga CLEVER laddkort fungerar i Sverige och Danmark. Vänligen notera att du som ett svenskt laddkort betalar danska priser när du laddar i Danmark. För närvarande (2015-09-15) är priset i Danmark 5,50 DKK per kWh - See more at: http://www.clever.nu/shop/product/clever-kontant-60?tm=&sm=publik-laddning/clever-kontant#sthash.gCVwjTXn.dpuf" ... Men siden dette er stedet som selger svenske ladekort kan det i teorien ikke trenge bety at danske kort fungerer i Sverige, men det virker jo slil...

Electrix

Sitat fra: JBS på søndag 23. august 2015, klokken 18:21
Ej heller SMS er muligt.
Virker ikke internasjonale kredittkort som VISA eller Mastercard hvis de er registrert i Danmark? Eller mener du at det særegne dankort ikke virker i utlandet? I så fall er det jo ikke noe rart, det er jo kun for Danmark.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

pudderjagar

Minnes at eg såg at Clever skulle ha gratis bruk på ein del ladere i Sverige og Danmark. Har ikkje lista framfor meg men skal prøve å finne den.
Kjører:

tutti

Kjøpte et Clever kort på Statoil i Sverige idag. Ferdig fylt med 20 kwh for 150 SEK. Testet den på den nye Clever laderen i Arjang idag. Fungerte bra!

AmocoCadiz

Begynner jo å se bra ut dette i Sverige og Danmark også,
Clever satser friskt i Sverige, nå begynner også Stockholm og Malmø/Køpenhavn være greie distanser med elbil.
Legger man til Vattenfall og Fortum sine ladere blir dette en hel del hurtiglademuligheter!

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 14. november 2015, klokken 19:26
Begynner jo å se bra ut dette i Sverige og Danmark også,
Clever satser friskt i Sverige, nå begynner også Stockholm og Malmø/Køpenhavn være greie distanser med elbil.
Legger man til Vattenfall og Fortum sine ladere blir dette en hel del hurtiglademuligheter!

Problemet med Clever er deres "en lader pr lokasjon" oppsett. Men det hjelper jo når de kommer på steder der f.eks Fortum har lader like ved. Nesten så man vurdere en elbiltur til Stockholm etterhvert.

pudderjagar

Da er sant at da er som oftest bare 1 ladar pr lokasjon. Men dei har og ei meget god oppetid på ladarane sine.
Kjører:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA