Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Poll: Hva tror du en ribbet Model X 90D kommer til å koste?

Startet av ThomasEL, fredag 18. september 2015, klokken 16:09

« forrige - neste »

ThomasEL

I påvente av (mye) raskere oppdatering av ladestasjoner via Nissan har jeg prøvd meg på litt alternative løsninger.

Hvis man åpner kartet i Leaf Link og huker av for "Vis ladestasjoner", så får man opp markører med hurtigladere. Disse virker å være oppdaterte, fant blant annet to stasjoner som åpnet for bare 2-3 uker siden der. Så kan man klikke på "nåla" til en av disse stasjonene og velge "Send til bil".

Det går greit å motta informasjonen i bilen og det legger seg en markering på kartet i bilens navigasjonssystem. Problemet er at dette nye punktet legger seg i adresseboka... Jeg ønsker jo at det skal legge seg som ladestasjon i stedet. Er det noen som har fått dette til? Evt har greid å overføre ladestasjoner fra andre medium enn Leaf Link, og fått bilen til å lagre det som "Ladestasjon" i stedet for kun som oppføring i adresseboka..??
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Fallskjerm

Når du lader et sted husker bilen hvor den har ladet. Så det er bare å bruke ladestasjonen en gang så kommer den opp som forslag på lade sted neste gang du søker ladestasjonen
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

ThomasEL

Jepp, jeg er klar over den muligheten. Har gjort det ved et par anledninger. Men hadde håpet det lot seg gjøre også uten å fysisk oppsøke stedet (lade). Men men, innser at det kanskje ikke lar seg gjøre...

ThomasEL

NÅ HAR JEG FUNNET DET UT :) :)

Man KAN faktisk legge til ladepunkter manuelt uten å ha ladet der!
Gjør følgende:
* Legg inn ladepunktets adresse eller koordinater som en vanlig oppføring i adresseboka og lagre denne.
* Trykk deretter på den nye oppføringen og velg "alternativer"
* Her kan du nå endre ikon (til hurtigladeikonet) samt krysse av for at dette punktet skal behandles som en hurtiglader (og dermed komme opp når du søker etter ladere)

Vet ikke om dette er til nytte for andre, men siden Nissans egen oppdatering er så treg, så var denne oppdagelsen genial for min del :) :)

PS! Adresse og koordinater til alle hurtigladere finner dere på hurtigladekartet til ladestasjoner.no For nøyaktig plassering kan det være en fordel å bruke koordinater. Disse finner du ved å gå inn på "nedlasting" på ladestasjoner.no  Dette er vanligvis helt ajour.

Edit: Og dermed har jeg alle hurtigladerne mellom Stavanger og Oslo samt Setesdalen lagt inn i navigasjonen på Leafen. Og får opp alle disse som ladepunktforslag på lik linje med de (få) som Carwings har hentet inn. "Himla greit" som vi sier på Sørlandet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA