Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Mumitrollet, fredag 18. september 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

Mumitrollet

Hva skulle du ønske var annerledes med din Leaf?

Vi fikk vår 2015 Leaf Nordic for en knapp uke siden og det er et par ting jeg har å sette fingeren på. For det første så krangler ryggekameraet enekelt ganger. Itillegg så er DAB løsningen i bilen svært dårlig. Jeg sliter med dårlig signal, og mye hakking. FM er langt bedre!

Noe annet jeg irriterer meg over er at det dugger mye inni bilen. Når jeg skal reise om morgenen er vinduene fulle av dugg inni bilen, og det tar jo fort noen ekstra min, før man kommer seg av gårde.. Er det flere som sliter med dugg om sommeren? Leste at det kan være et problem om vinteren, om man benytter AC, men det kan vel ikke være det samme nå på denne tiden av året?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

skysurfer

Har også DAB-adapter i bilen. Ganske ubrukelig. De orginale spylerdysene er også elendige. "Varmeapparatet" er et eget kapittel for seg selv. Carwings burde ALDRI ha stått i reklamen for bilen. Kunne fortsatt leeenge....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Mumitrollet

Ser det står på spesifikasjonene til Nordic utgaven, på Nissan sine nettsider at den skal ha Led- hovedlys. På min Nordic har jeg kun led på nærlysene, mens jeg har halogen på fjernlysene!  Er dette riktig? Trodde da virkelig hovedlys var fjernlysene, eller tar jeg feil?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Bjølseth1

Vil vel ikke si at det er bilens radio sin feil at det er dårlig dab dekning der du ferdes. Jeg har selv dab i min Leaf å er strålende fornøyd.

Er kun 1 ting som er litt iriterende er spylerdysene, ellers er jeg veldig fornøyd.
Jo hei å det går

acenta

RuneW

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 09:03
Ser det står på spesifikasjonene til Nordic utgaven, på Nissan sine nettsider at den skal ha Led- hovedlys. På min Nordic har jeg kun led på nærlysene, mens jeg har halogen på fjernlysene!  Er dette riktig? Trodde da virkelig hovedlys var fjernlysene, eller tar jeg feil?

Tror faktisk nærlys = hovedlys.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mumitrollet

Sitat fra: Bjølseth1 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:13
Vil vel ikke si at det er bilens radio sin feil at det er dårlig dab dekning der du
ferdes. Jeg har selv dab i min Leaf å er strålende fornøyd.

Er kun 1 ting som er litt iriterende er spylerdysene, ellers er jeg veldig fornøyd.

Merkelig at det et null problem med dab i Golfen da.  Men det har vel med det at det er dab adapter med en dårlig vindusantenne i Leafen.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

ThomasEL

I motsetning til hos mange andre, så har Carwings fungert prikkfritt hos meg når det gjelder fjernstyring av klima, lading og statuskontroll. Bank i bordet, håper det fortsetter...!!

Derimot er jeg svært misfornøyd med oppdateringen av ladepunkter i navigasjonssystemet via Carwings... Har som nevnt i andre tråder kontaktet Nissan direkte og klaget på dette. Nå har jeg også vært i kontakt med min lokale Nissanleverandør og bedt de som forhandlere legge press på Nissan Norge. Hos Nissan Norge har de svart at de er avhengige av at eksterne aktører sender inn informasjon om nye ladestasjoner, og at denne jobben er tidkrevende. Samtidig har Nissan på EGEN HJEMMESIDE et ladekart som er fullt oppdatert!! Så de HAR jo denne informasjonen.. Det er bare at de ikke overfører den til den databasen Carwings henter oppdateringer fra..! Helt utrolig at de er villige til å pådra seg så mye negativ omtale for noe som burde være så enkelt å ordne...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Bjølseth1

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 09:24
Sitat fra: Bjølseth1 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:13
Vil vel ikke si at det er bilens radio sin feil at det er dårlig dab dekning der du
ferdes. Jeg har selv dab i min Leaf å er strålende fornøyd.

Er kun 1 ting som er litt iriterende er spylerdysene, ellers er jeg veldig fornøyd.

Merkelig at det et null problem med dab i Golfen da.  Men det har vel med det at det er dab adapter med en dårlig vindusantenne i Leafen.

Da hadde jeg hørt med der du kjøpte bilen om de kunne sjekket om antenna er koblet på.....
Jo hei å det går

acenta

Smasher

Jeg er også veldig fornøyd med Carwings på min bil, ikke hatt noe trøbbel, DAB har også fungert bra i område Drammen-Oslo. Men litt irriterende at det dugger så lett og at man da manuelt må sette luft over på vindu. Elers ingen ting og utsette på bilen etter 5.000 km nå.
Eller fult lyset som sitter der er jo ubrukelig, men blitt veldig bra etter oppgradering

Electrix

Jeg synes:

Service er unødvendig dyr, men likevel billigere enn eksosbil.

Det er alt for ofte at carwings ikke virker, en stor produsent som Nissan burde få til dette, men det er veldig greit så lenge det fungerer.

Automatikken i varmeapparatet er for dårlig, og med en gang man gjør om på en innstilling slik som hvor vifta skal blåse så går den over i manuell. Man burde enten hatt bedre automatikk eller flere manuelle innstillinger. Men likevel er det deilig at bilen blir varm etter 500 m i stedet for etter 5 km.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sele

Hvis DAB er dårlig så er antagelig antennen ikke jordet godt nok. Jeg har ikke hatt så store problemer med dug. i fuktig vær så bruker jeg heat sammen med AC og dug er borte. Ellers er jeg strålende fornøyd med både leaf og Zoe'n

Rødkleiv

Ikke for å forsure tråden, men jeg kommer ikke på noe jeg er misfornøyd med. Jeg kunne sagt "tilhengerfeste", men jeg visste at det ikke var mulig når jeg kjøpte bilen.

Bilen er komfortabel, har god plass, går fort nok, har god nok rekkevidde for meg, ingen feil sålangt og greit med utstyr.

En Tesla koster fire ganger mer, men det er lettere å påpeke hva man er misfornøyd med der.

Øyvind.h

#12
Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 08:05
Hva skulle du ønske var annerledes med din Leaf?
Det blir en lang liste, men det skyldes at jeg kommer rett fra Tesla. Da blir det litt å sette fingeren på. Men det skal sies at jeg kjørte denne bilen en del FØR jeg fikk Teslaen, og jeg tror jeg ville skrevet alle de samme punktene da.


1. Jeg skulle ønske rekkevidden var litt bedre. 40-50kWh batteri hadde gjort utrolig mye, men selvfølgelig ikke uten ulemper (pris, vekt etc.)
2. Savner DAB, men min bil er fra 2012 og er levert uten. Bilen burde egentlig hatt nettradio da jeg har gått videre fra DAB over til nettradio, men det er ikke et alternativ. 
3. Resistiv berøringsskjerm hvor man må trykke OK hver eneste gang. Skulle vært kapasitiv og uten aktivering.
4. Litt større bagasjerom. Men det skyldes mye at jeg har en gammel modell hvor laderen er plassert i bagasjen. Nyere biler har bedre bagasjeplass
5. Skulle ønske den alltid startet i det giret man brukte sist. Dvs stort sett ECO for min del. Nå må jeg stort sett alltid gire to ganger for å få grei regen
6. Mye kraftigere regenerering uten bruk av bremsepedal
7. Bedre ryggekamera
8. Bedre rekkevidde-angivelse. Guessometeret er håpløst.
9. Ønsker meg Teslas perfekte nøkkel-opplegg hvor man ikke trenger tenke på opplåsning eller start av bil.
10. Ladeluke på siden. Frontmontert passer veldig dårlig for meg.
(Merk - dette er meg og mine ønsker/behov. Jeg trenger ikke info om hvorfor noen av punktene mine er bra nok i dag eller hvorfor jeg tar feil. Behov og ønsker er vel gjennomtenkt, og jeg kjøpte fortsatt denne bilen :) )

Med en lang misfornøyd-liste får jeg vel også nevne hva jeg er fornøyd med:
1. God plass i kupeen
2. Veldig billig i drift. 2600,- for full kasko mot 9K for full kasko på Teslaen :) Bruker mindre strøm og har mye lavere verditap
3. Plass til det meste
4. Rekkevidde nok i hverdagen
5. Dørene er i plast eller alu og kommer ikke til å ruste
6. Høyere døråpning på bakdører. Lettere å montere barn i barnesete enn med Teslas skrånende tak
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Fallskjerm

Største minus.

Service innstilling til lokalt Nissan forhandler og Nissan nordic.

Carwings virker som et system som utviklerne brukte under utvikling som selgerne syntes var veldig kult og som aldri ble ferdig utviklet for slutt kunden
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

leafnor

2012 Leaf

Storfornøyd så langt, og en del av det jeg kunne ønsket var bedre er nevnt eller fikset på nyere versjon.
Men:
Låsbar ladestikk
Setet kunne vært mulig å justere litt lengre bak
Normal parkeringsbrems, godt gammeldags håndbrekk
Energiforbruk varme, dvs mye unødig tap av energi
Fjernlys som gløder, ikke lyser
Regenerering litt kraftigere (nyere modell fikset)
Cruice control som bremset i nedoverbakke(mer regen)
Vindusspylere
Enklere setpunkt for ladestopp om en vil lade mindre enn 100
uten trikse med timer.
Vindusheis som en stoler på (treg som fy til å lukke vindu førerside)

Egentlig småting, men ville gjort meg enda gladere i bilen.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA