Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Redusert batterikapasitet ved levering (?)

Startet av BjørnL, fredag 18. september 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

BjørnL

Nå er det etterhvert blitt greit å komme seg fram mellom de store byene i Sør-Norge. Det viktigste unntaket er mellom våre to største byer, Oslo og Bergen. De beretningene som kan leses på dette forumet om folk som har kommet seg over fjellet er rene trillerne. Her må det gjøres et krafttak!

E134 over Haukeli har fått et gjennombrudd med den nye laderen i Åmot. Men avstanden Notodden-Åmot er fortsatt i lengste laget, ihvertfall på vinteren. Her går det rykter om noe på Seljord. Det hadde vært ideelt. Fra Røldal er det ikke helt håpløst å komme seg østover fordi Røldal ligger 400 meter over havet, og dermed blir det ikke så mye stigning opp på fjellet som ved de andre fjellovergangene, hvor laderne vestpå ligger på havnivå. Likevel burde det vært en lader også på Haukeligrend.

Rv 7 over Hardangervidda ser ut til å fungere fra øst, men for biler med Combo-lader er det ingen hurtiglademulighet på Geilo, og da er Ål siste alternativ. Her trengs Combo-lader på Geilo. Jeg mener også det burde være en hurtiglader på Haugastøl. Dette er et naturlig sted å stoppe for mange på vei over fjellet. Fra vest er det, slik jeg oppfatter det, mulig å komme over, i hvert fall med godt vær og sterke nerver. Her mener jeg å ha oppfattet at BKK snuser på Maurset som lokalitet for hurtiglader. Det ville vært et gjennombrudd.

Langs E16 er det ingen hurtigladere mellom Fagernes og Aurland. Her trengs det lader i eller ved Lærdal, og helst en til lenger opp i dalen. Dessuten burde det være en i Hemsedal.

Det er å håpe at enova vil prioritere fjellovergangene ved neste tildelingsrunde, og at operatørene viser interesse, slik at det blir mulig å kjøre trygt mellom Oslo og Bergen, ikke bare når det er sol, rolige vindforhold og god sommertemperatur!

pudderjagar

Haukelid er fullt mulig. Mellom Åmot og Notodden har du Nutheim med sin semi-hurtige lader. Ellers er det lett kjøring frå Åmot og ned mot Skien eller til Notodden. Og da er bare 20 km lengre mellom Bergen og Oslo via Haukelid enn Hardangervidda.

I Aurland er det hurtiglader for dei som skal over fjellet. Og da er ein semihurtig i Hemsedal. Men litt langt frå Aurland til toppen av Hemsedalsfjellet med sine 1137 moh.

Vil du over Filefjell så er det en mulig lademulighet  like før Tyinkrysset. Dette er ei privat hytte som tilbyr 400V 16A. Noe er bedre enn ingenting. Filefjell er  nok den fjellovergangen som er dårligast dekka. 

Hardangervidda frå Oslo til Bergen kjørte eg sjøl for 14 dagar sidan og da gjekk fint sjøl om da bare var 7 grader på toppen.

Distangsar Bergen - Oslo via:
Hardangervidda 464 km
Hol - Aurland     478 km
Haukelid            484 km
Hemsedal          490 km
Filefjell              517 km
Sørlandet          778 km

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Har du prøvd Aurland-Hemsedal pudderjagar? Det er 105km pluss stigning på over 1000m som du sier.
Kan ikke skjønne at ikke det har kommet en lader i Lærdal ennå. En i Håbakken og en på Borlaug hadde gjort susen!

pudderjagar

Har ikkje fått prøvd Hemsedal enno. Har hytte ved Hallingskarvet så neste prosjekt er Aurlandsdalen.

Kjørte Bergen - Københamn i sommer. Ned via Danmark og oppigjen via Svergie og Hardangervidda.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA