Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Poll: Hva tror du en ribbet Model X 90D kommer til å koste?

Startet av nie, fredag 18. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

lurium

Synd at man ikke kan velge deler av disse tilvalgene. Ettersom skinnet er tynt og amerikansk kvalitet så er det noe måkk å ha i sidedører og midtkonsollen. Dette pga det blir raskt slitt og oppskrapet og egner seg overhodet ikke å ha på steder med mye slitasje. Prem interiør får også slitasjemerke raskt på innsteget. Trang bil å sette seg inn i...

Bare sjekk loanerne.... så ser du hva jeg mener.

interiørlyset er jo søppel.   hvitt lys... ja her har bmw og audi rødt lys... pga hvitt lys tar knekken på nattsyn. Bjørn kjører uten.....

ELLP

Hvis en har ønsker om å bruke skiboks så er det kjekt (IMO et must) å he el. bakluke med minnefunksjon, stress hvis du er alene og skal laste bilen med en arm til å holde luken samtidig.

Forøvrig så hadde min første tesla ikke skinn i dører, nedre dashbord og på midtarmlenene, må si at jeg synes det hever kvaliteten mye. Sitter du med albuen på midtarmlenet en lang kjøretur så tror jeg de fleste merker forskjell på plast og skinn.

Muffinman

#32
Sitat fra: Thomas M på torsdag 20. august 2015, klokken 00:34
Bjørn kjører uten.....
Og jeg. Har kjørt med disse avslått de to vintrene jeg har hatt bilen, med unntak av de første dagene. Det blir for mye lys inne i bilen ved mørkekjøring.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 07:31
Sitat fra: Thomas M på torsdag 20. august 2015, klokken 00:34
Bjørn kjører uten.....
Og jeg. Har kjørt med disse avslått de to vintrene jeg har hatt bilen, med unntak av de første dagene. Det blir for mye lys inne i bilen ved mørkekjøring.

MB og BMW har ledlyslister men da kan man velge farge og man kan velge intensitet. I tesla er det jo bare en vanlig led lyslist som man får kjøpt for 5 kr på ebay.  Jeg valgt vekk dette i mine tidligere biler men kunde ikke velge vekk dette nå da jeg ønsket elektrisk bakluke.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. august 2015, klokken 07:48
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 07:31
Sitat fra: Thomas M på torsdag 20. august 2015, klokken 00:34
Bjørn kjører uten.....
Og jeg. Har kjørt med disse avslått de to vintrene jeg har hatt bilen, med unntak av de første dagene. Det blir for mye lys inne i bilen ved mørkekjøring.

MB og BMW har ledlyslister men da kan man velge farge og man kan velge intensitet. I tesla er det jo bare en vanlig led lyslist som man får kjøpt for 5 kr på ebay.  Jeg valgt vekk dette i mine tidligere biler men kunde ikke velge vekk dette nå da jeg ønsket elektrisk bakluke.
Farge kan man ikke velge (høres forsåvidt litt harry ut uansett). Lysets intensitet justerer seg med skjermens lysstyrke.

Jeg har ikke opplevd dørlyset som sjenerende, og jeg har tidligere kjørt Saab med night-panel så jeg vet hvor viktig lys i bilen er :)
Men folk er forskjellige.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#35
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2015, klokken 09:59
Farge kan man ikke velge (høres forsåvidt litt harry ut uansett).
Uavhengig av hvor harry det måtte høres ut for enkelte er det veldokumentert at rødt lys påvirker nattsynet svært lite i forhold til hvitt.

Om man stort sett kjører hvor det er opplyste veier, mye annen trafikk eller i tett bebyggelse som avgir mye lys er nok ikke dette et tema.  Om man som meg (og bb, vil jeg tro) kjører mye i stupende mørke  hvor egen bil er eneste lyskilde i "mils omkrets" merker man at det er forstyrrende med hvitt lys inne i bilen. Jeg føler at det tar vekk oppmerksomheten fra det som skjer foran bilen. Dette merker jeg spesielt godt når asfalten er mørk og våt i tillegg.

Saab sin nightpanelfunksjon kan nok ikke sammenlignes direkte da hensikten der er å fjerne unødig informasjon, ikke unødig lys. Dette er noe Saab dro med seg til bilene fra flyindustrien ved samme navn. I fly er informasjonsmengden såpass stor at det har en hensikt prioritere informasjon til piloten slik at det viktige er i fokus, men i en bil er informasjonsmengden begrenset slik at det blir bare en litt dum gimmick jeg aldri brukte de over 6 årene jeg kjørte Saab. Hvor idiotisk er det ikke å slå av turtelleren på en dieselbil med manuelt gir? Eller å slå av tankmåleren, hvorpå den ikke tennes automatisk før man er nede på reserven? Her var det nok så lite informasjon å ta av at man måtte slå av ting som man har bruk for om det i hele tatt skulle bli noe å stenge. I tillegg forsvinner lyset i en del av betjeningsknappene, noe som medfører at man må slå av NP funksjonen for å finne dem i mørket.

Instrumentpanelene i Saab kan uansett dimmes ned slik at de er langt unna å sjenere, i motsetning til spesielt den lille skjermen i TMS.

Teslanewbie

#36
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2015, klokken 09:59
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. august 2015, klokken 07:48
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 07:31
Sitat fra: Thomas M på torsdag 20. august 2015, klokken 00:34
Bjørn kjører uten.....
Og jeg. Har kjørt med disse avslått de to vintrene jeg har hatt bilen, med unntak av de første dagene. Det blir for mye lys inne i bilen ved mørkekjøring.

MB og BMW har ledlyslister men da kan man velge farge og man kan velge intensitet. I tesla er det jo bare en vanlig led lyslist som man får kjøpt for 5 kr på ebay.  Jeg valgt vekk dette i mine tidligere biler men kunde ikke velge vekk dette nå da jeg ønsket elektrisk bakluke.
Farge kan man ikke velge (høres forsåvidt litt harry ut uansett). Lysets intensitet justerer seg med skjermens lysstyrke.

Jeg har ikke opplevd dørlyset som sjenerende, og jeg har tidligere kjørt Saab med night-panel så jeg vet hvor viktig lys i bilen er :)
Men folk er forskjellige.

Joda , på MB og nå også på BMW kan farge velges i tillegg til intensitet og lyssone... Sammenlignet med disse er tesla sin interiørlys nærmest å ligne med hvite julegranslys .. Svært primitiv


MB :






BMW

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Jeg synes interiørlysene i dørene er helt topp. Dempes samtidig som skjermene og sjenerer ikke meg i det hele tatt.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på torsdag 20. august 2015, klokken 11:28
Jeg synes interiørlysene i dørene er helt topp. Dempes samtidig som skjermene og sjenerer ikke meg i det hele tatt.

Jeg er helt enig kan ikke si at det har noe som helst sjenanse på kjøringen "verre" med den lille skjermen i midten..

Toonster

Har mulighet til å velge farge og styrke på interiørlys i dagens bil, er egentlig en gadget freak - men dette er meningsløst og på kanten til harry. Altså ikke noe jeg vil savne i mine fremtidige biler. :)

Brede

Jeg er meget godt fornøyd med lyspakken iallefall, har bestandig hatt den stående på og den har aldri sjenert meg. Den er jo som sagt linket med lysstyrken på skjermene og disse vil jo blende deg lenge før lyslistene i dørene om en kjører med for høy lysstyrke.
Det som imidlertid er krise for meg i bilen er leselampene som slår seg på som noen flomlys når en setter bilen i park, disse ble deaktivert fra dag en og da kompenserer led-listene fint med diskret lys.
Ville ikke kjøpt bil uten hverken elektrisk bakluke eller lyspakke.

oleredv

Blei mykje fram og tilbake i bestillinga akkurat vedrørande denne pakken for min del. Konklusjonen blei at det å få med tåkelys og elektrisk bakluke såvidt kunne forsvare prisen på pakken. Køyrer Audi A6 i dag med interiørbelysning, men dette er absolutt ikkje eit must for min del.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Thor2014

Har du barn som kan gå ut av bilen selv ville jeg iallfall tatt det med. Da kan du lukke luken inne i fra bilen. Et barn vil ikke rekke opp til luken.

fonberg

En grunn for å ha motorisert bakluke for meg er å unngå skader på innmaten i luka, motoren lukke luka skånsomt sammenlignet med diverse røslige passasjerer som klasker til så det skrangler. Jeg har selv ødelagt innmat for rundt 10k i en Octavia stv-luke ved å slå den for hardt igjen. Da er du halvveis til premium interiør
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på torsdag 20. august 2015, klokken 23:31
En grunn for å ha motorisert bakluke for meg er å unngå skader på innmaten i luka, motoren lukke luka skånsomt sammenlignet med diverse røslige passasjerer som klasker til så det skrangler. Jeg har selv ødelagt innmat for rundt 10k i en Octavia stv-luke ved å slå den for hardt igjen. Da er du halvveis til premium interiør
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA